Okej! Total nybörjare på svampodling, men har försökt odla ostronskivling på stock. Jag har fotograferat processen i förhoppning om att någon rutinerad kan kommentera hur det har gått...
Bild 1:
Allting jag har använt. Motorsåg, Aspstockar (Asp var det jag hade, men de flesta lövträd går att odla på), plastfolie, sopsäckar, häftpistol och svampmycel. Jag köpte mitt mycel på tynderosvamp.se för drygt 300 bagis.
Bild 2:
Jag sågade av ca 5 centimeter på ändytorna för att senare kunna sprida ut mycel på en färsk snittyta. Jag sågade också upp mina kubbar i 50 centimeter långa bitar, diametern på kubbarna är 19 centimeter. Stocken måste vara färsk, ett bra test är att om man kan krama ihop sågspånet till en boll utan att den faller sönder, då är stocken tillräckligt färsk/fuktig.
Bild 3:
Jag sågade två stycken två centimeter breda snitt in till mitten av stocken. Detta för att ha så mycket snittyta som möjligt att senare sprida mycel på.
Bild 4:
Jag stoppade ner mycelet i de sågade snitten och häftade fast plastfolie. Plasthandskarna hade jag på mig för att undvika att få i mer bakterier än nödvändigt (och så tyckte jag, lite kräset, att det var något obehagligt över mycelet).