Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bin och drottning köpes i Uppland.(Stockholm)  (läst 13745 gånger)

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bin och drottning köpes i Uppland.(Stockholm)
« Svar #40 skrivet: 02 apr-11 kl 20:47 »
Nu var det frågan om bin, som säljs till överpris.
Ingen ska behöva betala för något som är gratis.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med gratis. Om bina svärmar och flyger hem till dig så visst då är det gratis. Men om bina bor någonannanstans och flyger fritt, på vilket sätt skulle det vara gratis? Bina flyger ju hem igen till kupan där de bor.

Angående överpris på bin så fundera vad du är villig att betala för honung? Jag får 55 kr burken, efter avdrag av glas och lock så ca 51 kr dvs 73 kr/kg (alla priser inkl. moms). Om jag skulle köpa ett ordentligt bra samhälle på våren och jobba med det, dvs flytta runt det till raps, hallon, rybs/vitklöver och ljung så kan jag räkna med 100 kg honung, förmodligen mer, i avkastning, dvs 7300 kr. Det bästa av allt är att när sommaren är slut så har du precis kvar samma sak som du köpte förutom att drottningen är ett år äldre och du behöver ge dem vinterfoder, antingen lämna 20 kg honung eller ge dem sockerlösning för ca 200 kr.

Eller är det bara för att det går åt alldeles för många arbetstimmar för att trots allt få lönsamhet på de 7300 kronorna som du tycker det är överpris att betala mer än några hundra för bina? Visst är de fritt flygande insekter, men förakta inte det oerhörda flit som de bistår med om du tillhandlahåller en bra bostad åt dem.

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #41 skrivet: 02 apr-11 kl 20:49 »
Nu var det frågan om bin, som säljs till överpris.
Ingen ska behöva betala för något som är gratis.

hej,

blåbär och lingon är gratis... bin får du köpa och hos mig kostar normalt ett avläggare 2500:- och jag har redan kö på 15 st. Jag räknar med att ta fram max 20st i år beroende på övervintringen.

En limpa bröd kostar kronor att ta fram men kostar ändå 20kr i butiken.. inte skulle du väl upmanna folk att stjäla därifrån??

mvh

(ett smått irriterad) jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Abigail

« Svar #42 skrivet: 02 apr-11 kl 21:29 »
Om bina svärmar och flyger hem till dig så visst då är det gratis.
De svärmande bina är bara gratis om ägaren inte hämtar dem. Ägaren har rätt att gå in och hämta sina bin oavsett på vilken mark eller tomt de finns.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #43 skrivet: 02 apr-11 kl 21:47 »
Den gamla lagtexten om vem som äger bi. För att inte förlora äganderätten behöver man följa svärmen. Hittar jag bin på min egen mark så är det mina om inte förre ägaren följt dem. Tomt bör tolkas som "Hittar man dem inom annans hägnad". Lagen är otydlig om man följer bin in på annans tomt, men förmodligen är det för att man inte får gå in på annans tomt.

21 kap. Om bi

1 § Flyga bi bort i annans skog, och följer ägaren dem till stock och hål, märker samma träd, och giver det byamän tillkänna; have ingen våld honom dem förtaga. Haver bisvärm satt sig i bärande och fridlyst träd; då skall den stockas, och ej träd huggas, eller spillas, vid bot, som i 13 kap. är sagt. Är den i annat träd; hugge neder, och tage bi sin saklöst.

2 § Hittar man bi å egen bolstad, eller den han äger lott i; vare hans, som hitte. Är det landbo; njute han tridjung, och jordägaren två lotter. Hittar man dem inom annans hägnad; njute ingen lott därav: hittar man dem utom hägnad, i annans skog och mark; äge tridjung, och jordägaren två lotter. Säga tvenne sig samma bi hittat; njute han denna hittelön, som först lyste. Om den, som å annans ägor hittar, och ej lyser, utan borttager, och om den, som med mat och bete till sig lockar annan mans bi, urskils i missgärningsbalken.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #44 skrivet: 02 apr-11 kl 22:02 »
Om jag bygger en bikupa, uhm. verktygslåda menar jag, och ställer den i skogen.
Efter en vecka eller två kommer tillbaka dit och ser att den är fylld med bin, är bina mina.
Eller rättare sagt har dom valt att bo i en låda som är min.
Och kan även ta hem bina.
För enligt jaktlagstiftningen kan man inte äga vilda djur, men dit kanske inte bina räknas.
Hur som helst kan jag gå till lådan och hämta honung där sedan, och denna honung kommer att räknas som min.

Hittar man däremot vilda bin i skogen i ett träd, kan man åtnjuta tridjung enligt texten.
Och markägaren ska ha två trisslotter.

Tridjung måste betyda drottning?
Kanske ska vara så att markägaren ska ha 2 delar av bina?
« Senast ändrad: 02 apr-11 kl 22:09 av Bisson »
Red´s Dead.
Jobba för enkel biljett till bastarda halvsyskon till Australien.
Deras fader och deras moder.

Mårten gås

• Uppland
« Svar #45 skrivet: 02 apr-11 kl 22:11 »
De svärmande bina är bara gratis om ägaren inte hämtar dem. Ägaren har rätt att gå in och hämta sina bin oavsett på vilken mark eller tomt de finns.

Bara om ägaren har ögonkontakt med bina till stället dom satt sej på.
Han kan inte komma en timme efteråt och säga att det är hans bin.
Red´s Dead.

ptakaplay

« Svar #46 skrivet: 03 apr-11 kl 12:23 »
ingen äger vilda djur men du får inte skjuta dom på annans mark

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #47 skrivet: 03 apr-11 kl 15:53 »
Bara om ägaren har ögonkontakt med bina till stället dom satt sej på.Han kan inte komma en timme efteråt och säga att det är hans bin.

Man kan undra vilken inställning en domstol skulle ha om biodlären här märkt sina drottningar med sina initialer

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

kalle97

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 03 apr-11 kl 21:44 »
jag har 10 kupor på ett ställe och jag undrar hur nära jag kan placera ut den nya bigården...

Mårten gås

• Uppland
« Svar #49 skrivet: 04 apr-11 kl 08:17 »
Man kan undra vilken inställning en domstol skulle ha om biodlären här märkt sina drottningar med sina initialer

Kan inte spela någon roll, samma lagar och bestämmelser gäller i nästan hela världen.
Möjligen kan han få tillbaka drottningen, men jag menar, har hon stuckit och valt friheten, så är det pga att hon inte trivdes där hon bodde.
Och han får sylla sej själv att inte drottningen i så fall är vingklippt.
Och hur skulle han föresten kunna bevisa att drottningen är märkt om hon sitter i din kupa?
Han har ingen rätt att öppna och störa din kupa.
Så det spelar nog ingen roll, som sagt.
« Senast ändrad: 04 apr-11 kl 08:24 av Bisson »
Red´s Dead.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #50 skrivet: 04 apr-11 kl 10:36 »
kupa ? , skulle du inte ha dina bin i en verktygs låda ?  ;)

(:) Bi tillsyns mannen kanske berättar  (:)

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser