Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mareks sjukdom (hönsförlamning) mm. Obduktionssvar  (läst 8649 gånger)

Mexxi

Mareks sjukdom (hönsförlamning) mm. Obduktionssvar
« skrivet: 28 mar-11 kl 21:57 »
Förra veckan gjorde vi en mycket tråkig upptäckt, vår fina Agda (dv.kochin) låg död i sitt rede. Vi hade inte märkt några tecken på sjukdom och då hon endast var 17 månader beslut vi att skicka henne till SVA på obduktion.
Det känns jättehemskt nu, för det fanns massa anmärkningar i analyssvaret och jag undrar om det fanns någor jag kunde gjort för att förebygga eller upptäcka detta. Jag undrar ju givetvis också hur jag ska tänka kring de 4 kvarvarande, som inte heller de visar några symptom. Tacksam för konstruktiva svar!

Analyssvar

Insänt material: Helkropp från en självdöd Dvärgkochin höna c:a 17 månader gammal
Provmärkning: Ej angivits.
Anamnes: Hittades död utan föregående symtom.

Makroskopiska fynd:
Vid obduktionen påvisades följande:
Hull: Medelgott, vikt 0,9 kg.
Kadaverösa förändringar: Lindriga
Reproduktionsstatus: I full produktion.
- Måttligt förstorad med fast konsistens lever.
- Måttligt förstorad mjälte.
- Kraftigt blodfyllda blodkärl samt blodansamling i äggstockarna.
- Ett blödande sår c:a 1 cm långt i muskelmage.

Mikroskopiska fynd:
Vid den histologiska undersökningen av organprover från hjärna, perifera nerver, muskelmage, lever, mjälte
och njure påvisades följande:
I perifera nerver (N.ischiaticus) sågs förekomst av måttlig med inflammatoriska celler/akut neurit.
I lungor iakttogs områden med täthet och förekomst av kroniska inflammatoriska celler samt dammpartiklar/ospecificerad pneumoni.
Lever och gallgångar var säte för en kraftig, kronisk inflammation med förekomst av områden i lever med
celldöd/kronisk cholangiohepatit. I njurarna förelåg områden med akut celldöd/nekrotiserande nefrit.

Patologanatomisk diagnos:
Akut inflammation i perifera nerver/neurit/Marekssjukdom.
Kronisk lunginflammation.
Kronisk inflammation i lever och gallgångar.
Akut celldödande inflammation i njurar.
Akut äggstocksinflammation.
Akut sår i muskelmage.

Kommentar:
Bakomliggande orsak till inflammationen i perifera nerver är en sjukdom som kallas för Mareks sjukdom.
Mareks sjukdom, som på svenska även kallas för hönsförlamning eller hönslamhet orsakas av ett virus som ger
inflammationer i nerver och/eller hjärna eller tumörer i olika organ.
Samtliga kycklingar i en flock brukar smittas och bli infekterade ibland utan att påvisa några symtom. Spridning
sker via direkt eller indirekt kontakt mellan djuren. Oftast andas fågeln in virus med damm.
<http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Fjaderfa/Virussjukdomar/Mareks-sjukdom-honsforlamning-/>
Bakomliggande orsak till inflammationen i lever, gallgångar och lungor kunde ej fastställas.
De kroniska störningarna i leverfunktionen kan ha påverkat njurarna.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Mareks sjukdom (hönsförlamning) mm. Obduktionssvar
« Svar #1 skrivet: 28 mar-11 kl 22:12 »
Trist med er höna. Höns är många gånger väldigt bra på att dölja att dom inte mår bra. Precis som det står i O P så kan man inte fastställa orsak till inflammationen i övriga kroppen men skulle jag gissa så hade hon en långsam och ej så kraftigt utvecklad Marek som i sin tur gjorde henne känslig så att hon inte tålde livets vanliga påfrestningar. Som resultat av detta drog hon på sig flera andra infektioner.

Jag skulle inte vara speciellt bekymrad för de övriga. De flesta Svenska djur är resistenta mot Marek och det brukar endast förekomma enstaka fall då och då.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Mexxi

« Svar #2 skrivet: 28 mar-11 kl 22:27 »
Okej, tack! Det var en lugnande svar! Känns jobbigt när man tror att man gjort fel!
Är det ok att låta de kvarvarande få kycklingar? Nu är vi ju en (minst) kort  ;)

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 28 mar-11 kl 22:32 »
Klart du kan ta kycklingar.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Mexxi

« Svar #4 skrivet: 28 mar-11 kl 22:34 »
Jag är nybörjare och blev så osäker när det stod att det var ett virus och att det kan finnas kvar i flera år.
Vad är det som gör att vissa insjuknar?

Just_me

• Småland
« Svar #5 skrivet: 28 mar-11 kl 22:39 »
Bör man verkligen ta kycklingar från just den hönan?
På länken i obduktionsraporten lät det inte som det?

Jag hade nog gjort en storstädning innan kycklingarna kommer, men det är bara en instinkt, jag gör det varje gång en höna dött knall fall eller blivit väldigt sjuk.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 28 mar-11 kl 22:48 »
Marek är en virussjukdom som de flesta höns har en medfödd (genetisk) immunitet mot. Dessa djur kan leva med viruset i sin närmiljö och kommer aldrig att bli sjuka. Då och då händer det att det föds en kyckling som saknar denna medfödda immunitet. Dom blir då smittade av Marek och utvecklar sjukdomen ofta som kycklingar/ungdjur men ibland som lite äldre.

Naturen är smart för de flesta blir sjuka innan de själva blir föräldrar så den icke motståndskaraftiga individen sällan kan för sina anlag vidare. Har ni någon kyckling efter den döda hönan får man hoppas att den har ärvt motståndskraft från pappa tupp. Annars finns det ju en risk att kycklingen också insjuknar.

Att ta kycklingar efter de andra djuren i gruppen ser jag inget hinder i att göra som sagt, de flesta som inte är motståndskraftiga insjuknar tidigt.

Att hysteristäda hjälper inte heller... Marek är livskraftigt och går inte att städa bort. Det enda som hjälper är att göra sig av med hönsen och låta huset stå tomt i flera år... Inte ett bra alternativ när de flesta djur ändå är immuna  :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Just_me

• Småland
« Svar #7 skrivet: 28 mar-11 kl 22:52 »
Marek är en virussjukdom som de flesta höns har en medfödd (genetisk) immunitet mot. Dessa djur kan leva med viruset i sin närmiljö och kommer aldrig att bli sjuka. Då och då händer det att det föds en kyckling som saknar denna medfödda immunitet. Dom blir då smittade av Marek och utvecklar sjukdomen ofta som kycklingar/ungdjur men ibland som lite äldre.

Naturen är smart för de flesta blir sjuka innan de själva blir föräldrar så den icke motståndskaraftiga individen sällan kan för sina anlag vidare. Har ni någon kyckling efter den döda hönan får man hoppas att den har ärvt motståndskraft från pappa tupp. Annars finns det ju en risk att kycklingen också insjuknar.

Att ta kycklingar efter de andra djuren i gruppen ser jag inget hinder i att göra som sagt, de flesta som inte är motståndskraftiga insjuknar tidigt.

Att hysteristäda hjälper inte heller... Marek är livskraftigt och går inte att städa bort. Det enda som hjälper är att göra sig av med hönsen och låta huset stå tomt i flera år... Inte ett bra alternativ när de flesta djur ändå är immuna  :D

Misstänkte att städning inte skulle hjälpa, men skönt att höra att man inte behöver "kassera" alla kycklingar :)
Lät inte alls som en trevlig sjukdom:(

Mexxi

« Svar #8 skrivet: 29 mar-11 kl 17:50 »
Tack Azoo-Lina för att du tog dig tid att förklara! Nu känns det glasklart  :D

Mexxi

« Svar #9 skrivet: 30 mar-11 kl 11:59 »
Jag undrar en sak om sjukdomen.
Blir höns förlamade av smärtan vid förstorade nerver (typ mänsklig ischias) eller blir de förlamade av att nerverna är förstorade och inte kan skicka de impulser som krävs för att gå, Alltså en riktig förlamning?
Vad är det dom dör av om dom inte får andra sjukdomar? Blir de så förlamade att de inte kan röra sig?

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 30 mar-11 kl 13:35 »
Jag undrar en sak om sjukdomen.
Blir höns förlamade av smärtan vid förstorade nerver (typ mänsklig ischias) eller blir de förlamade av att nerverna är förstorade och inte kan skicka de impulser som krävs för att gå, Alltså en riktig förlamning?
Vad är det dom dör av om dom inte får andra sjukdomar? Blir de så förlamade att de inte kan röra sig?
Nu är jag inte veterinär men jag tror inte att förlamningen är smärtsam. Tvärt om brukar djur som insjuknar vara väldigt pigga med god aptit både på mat och livet :-\ Det är just det att dom så sakterliga förlorar förmågan att röra sig. Ibland är förloppet snabbt men ofta ser man en gradvis försämring över många dagar eller veckor.

Av barmhärtighetsskäl bör man avliva innan dom självdör men jag tror att förlamningen sprider sig så att dom får svårt att äta och dricka och i förlängningen andningssvårigheter. Vet inte säkert förloppet i slutskedet då jag har tagit bort djuren som har insjuknat innan det har gått så långt.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #11 skrivet: 02 dec-11 kl 15:04 »
väcker lite liv i denna gamla tråden
är det bara marek som gör att dom inte kan stå upp har en höna här nu som gubben hittade liggandes på rygg nerbajsad, tog in henne i huset i en kaninbur o där ligger hon nu med god aptit på alla gosaker som serveras men hon kan inte stå upp annars hur pigg som helst
vad tror ni ?
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Just_me

• Småland
« Svar #12 skrivet: 02 dec-11 kl 15:44 »
väcker lite liv i denna gamla tråden
är det bara marek som gör att dom inte kan stå upp har en höna här nu som gubben hittade liggandes på rygg nerbajsad, tog in henne i huset i en kaninbur o där ligger hon nu med god aptit på alla gosaker som serveras men hon kan inte stå upp annars hur pigg som helst
vad tror ni ?

Exakt så var våran, hon kunde inte stå på benen men åt med god aptit och var frisk. Det är (vad jag förstod) tydliga tecken på marek.
Vi avlivade eftersom de sa att om hon väl blivit lam kommer hon inte bli bra igen. Kändes bäst att ta bort henne medan hon fortfarande mådde bra.
Hoppas andra kan ge bättre svar :/

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #13 skrivet: 02 dec-11 kl 15:51 »
Exakt så var våran, hon kunde inte stå på benen men åt med god aptit och var frisk. Det är (vad jag förstod) tydliga tecken på marek.
Vi avlivade eftersom de sa att om hon väl blivit lam kommer hon inte bli bra igen. Kändes bäst att ta bort henne medan hon fortfarande mådde bra.

Samma upptäckt som jag gjorde igår. Min favorithöna. Visar hon inget tecken på förbättring till imorgon så... Suck!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #14 skrivet: 02 dec-11 kl 15:57 »
jobbigt att ta bort dom när dom ändå är så pigga  :'(
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Just_me

• Småland
« Svar #15 skrivet: 02 dec-11 kl 19:19 »
jobbigt att ta bort dom när dom ändå är så pigga  :'(

Absolut men jag tänker som så att om benen är förlamade blir det ingen blodtillförsel vilket måste bli smärtsamt tillslut. Att ligga i konstig ställning, spänna sig. Det blir nog plågsamt efter en ganska kort stund. Höns är ju väldigt bra på att se väldigt opåverkade ut trotts att de är sjuka :(
Så man får se det som att de ändå har tur som inte lider mer än de gör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

383 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser