Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nya betesmarker  (läst 1776 gånger)

gnällvis

• Jämtland
Nya betesmarker
« skrivet: 29 mar-11 kl 11:29 »
Har nästan en hektar som inte varit betat eller använt på länge, länge. Nu har vi inte vågat ha några får eller häst därborta för att det varit i träda så länge. Vill ju inte att damerna skall drabbas av någon parasit då de haft rena träckprov i flera år.
Är det möjligt att använda marken och hur går man då bäst tillväga? Det är synd att låta den bara bero då det är ett ypperligt läge, med små träddungar och en bäck. Det är lite surt därborta men det går att rensa alla diken och återställa den till odling/bete.
Några ideer?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Nya betesmarker
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 11:39 »
Har nästan en hektar som inte varit betat eller använt på länge, länge. Nu har vi inte vågat ha några får eller häst därborta för att det varit i träda så länge. Vill ju inte att damerna skall drabbas av någon parasit då de haft rena träckprov i flera år.
Är det möjligt att använda marken och hur går man då bäst tillväga? Det är synd att låta den bara bero då det är ett ypperligt läge, med små träddungar och en bäck. Det är lite surt därborta men det går att rensa alla diken och återställa den till odling/bete.
Några ideer?

Om market legat i träda då finns de ju inte några parasiter där  ??? Det är ju så man gör för att få bort tex mask ...Ställ dit djuren du det e ju toppen med rena marker !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 11:43 »
Som skrivits ovan. Ett bete som inte betats på många år är rent från parasiter. Det kan dock vara problem om det är för blött. Det är inte bra för får. Sen ska leverflundra trivas i blöta marker. Men, vet inte om den finns uppe hos er?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gnällvis

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 09:37 »
Ja det var ju det med leverflundran och sen har jag läst här om lungmask och en kommentar om varför tänkte jag inte på det? I det fallet var det gamla obetade marker som betats av får som fått just de parasiterna. Nu kommer jag inte ihåg vem som startade tråden, tyvärr, annars skulle jag ha läst den. Jag ska kolla lite med veterinärer och andra fårägare men nog tror jag att vi har alla förkommande parasiter här i Jämtland. - 10 grader och nysnö dessutom. Och vi som väntade på vår!

Haglund

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 12:20 »
..hoppar in lite fräckt här.
kan man säga att leverflundran är vanligare i vissa delar av landet eller fins den i hela sverige? Skulle kunna tänka mig att den är ovanligare i norr pga den kortare somamrperioden och strängare vintrar? ellar är jag ute oc hcyklar.
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #5 skrivet: 30 mar-11 kl 15:20 »
..hoppar in lite fräckt här.
kan man säga att leverflundran är vanligare i vissa delar av landet eller fins den i hela sverige? Skulle kunna tänka mig att den är ovanligare i norr pga den kortare somamrperioden och strängare vintrar? ellar är jag ute oc hcyklar.

Googlade lite snabbt och det verkar som om leverflundror framförallt förekommer i södra Sverige och upp till Södermanland.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

gnällvis

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 11:23 »
Det är så att vi är lite förskonade från vissa parasiter här i mitten av Sverige fast när jag började skicka träckprover så rekomenderade SVA att vi skulle prova alla förekommande parasiter, när man nu ändå analyserar. Vi har inte haft samma betestryck här heller och nöt och häst är det vanligaste. Hushållsfår hade alla men då talar vi om för ca 60 år sedan. Så visst har vi parasitfria marker men det växer också igen väldigt fort. Det är synd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser