Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värmeelement  (läst 2907 gånger)

janovepeter

• Västerbotten
Värmeelement
« skrivet: 29 mar-11 kl 17:43 »
Jag har två element i källaren som inte kommer upp i samma temp som övriga element i huset fast jag har reglaget på max värme.
Är det någon som vet om det finns någon ytterligare strypning på elementen från "förr" t.ex. på returen?
Jag har ett gammalt radiatorsystem som i dag drivs av bergvärme. värmen i övriga huset är perfekt, ingen luft i elementen men de blir bara fesljumma på dessa två. Tacksam för svar.
Peter Eriksson

ca

SV: Värmeelement
« Svar #1 skrivet: 29 mar-11 kl 17:54 »
kolla först så att de inte är inkopplade direkt mot pannan, och inte efter shunten som husets övriga element, vilket var vanligt (och oftast bra), men det innebär åxå att de inte har nån pump som skickar runt vattnet utan går på självcirkulation. Fördelen var att även om övriga huset inte ville ha nån värme och shunten stängde dit så fick man fortfarande värme till källaren där det oftast behövdes längre tid på året.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 29 mar-11 kl 21:16 »
Om tanken har varit att de där elementen ska arbeta med självcirkulation så är det ju inte omöjligt att det fungerar dåligt nu när det är värmepump i stället för panna som står för värmetillförseln. Värmepumpen är ju säkert inkopplad på stigar- och returledning på "elementsidan" av shunten, och om nu självcirkulationselementen är anslutna antingen mellan två egna uttag på den gamla pannan eller mellan ett uttag i toppen av pannan och den gemensamma returledningen, så kan nog värmepumpens cirkulationspump knappt driva fram något vatten alls genom dem. Möjligen kan det bli bättre i något visst läge på shunten, men det är svårt att säga utan att veta exakt hur systemet är kopplat.
Ett säkert tecken på att elementen är avsedda för självcirkulation är om de sitter högt upp på källarväggarna och har förhållandevis grova rör (minst 1").

janovepeter

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 29 mar-11 kl 22:08 »
Hittar ingen shunt. Nya bergvärmen är ledd direkt till gamla utgående ledningar, elementen sitter i normalhöjd vid golvet och ledningarna dit är inte en tum utan snarare 7/8 21-22 mm. Kan en eventuell shunt sitta någon annanstans i huset? Hittar ingen och jag tvivlar att den i så fall sitter i någon kalldel på huset.

LasseDalom

• -
« Svar #4 skrivet: 29 mar-11 kl 22:18 »
Är du säker på att ventilen/termostaten funkar? Dessa kan ha kärvat fast i gamla element.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 29 mar-11 kl 22:59 »
Försök följa rören till källarelementen och se om de verkligen ligger parallellt med alla andra element, eller om de är inkopplade på något annat sätt.
Finns den gamla pannan kvar eller slängdes den ut när värmepumpen installerades?

janovepeter

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 30 mar-11 kl 05:53 »
Lasse! Ska kolla ventilen om det går bra, har faktiskt inte tänkt på att de kan kärva.
Torbjörn! Jag kan inte se alla rör eftersom de går in i betongvalven. Gamla pannan är ute ur huset sedan 2002, jag flyttade hit för tre år sedan och nu håller jag på att renovera upp källaren för alldagsrum.

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser