Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om att fräscha upp filar och raspar!  (läst 10923 gånger)

klex

• Västerbotten
SV: Tips om att fräscha upp filar och raspar!
« Svar #20 skrivet: 15 sep-15 kl 08:16 »
Har man en gammal stereo med bra effekt så kan man koppla en tongenerator till ingången och välja den högsta ton som fortfarande ger effekt till högtalaren.  Ställ plastburken med delarna som ska tvättas på högtalaren som är vänd uppåt. Slå i lite diskmedel i plastbyttan och skruva på max volym. 

torbjorn

• Medelpad
« Svar #21 skrivet: 15 sep-15 kl 10:05 »
Det blir dock mycket dålig verkningsgrad - och en massa hörbart oljud i onödan - om man gör på det sättet.

Numera är ju fabrikstillverkade ultraljudstvättar ganska billiga på eBay, småtvättar som på sin höjd räcker för ett par glasögon eller en motorsågsförgasare kan man få för några hundra kronor och om man är beredd att lägga ut mellan 1000 och 2000 kr så går det att köpa godtycklig storlek upp till 8 liter med värme, timer, avtappningskran och allt.

Det går också att få tag på lösa ultraljudsgivare och drivdon för någon hundralapp vardera, om man limmar fast en sådan under botten på lämplig rostfri bytta så har man en lågbudgettvätt! Det är lämpligt att sikta på effekt i storleksordningen 50 W per liter tvättvätska.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 15 sep-15 kl 11:40 »
Men om man tar en högtalare och fäster den på en tunnväggig burk och spelar speedmetall eller något annat oväsen så borde det få skiten att släppa ;D

Eller dansbandsmusik ihop med en oljelösning...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #23 skrivet: 15 sep-15 kl 12:51 »
Helst bör ju högtalarmembranet utgöra vägg i burken så man inte behöver ha luft som mellanled.

Humle

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 15 sep-15 kl 18:15 »
Några nya (för mig) tips jag tycker funkar bra med filar. Istället för olja drar jag krita på filarna. Mindre skräp samlas i spåren då. Sen funkar det ganska bra att "skrapa" enkelgradiga filar med t.ex. ett tillplattat kopparrör. Kopparn är mjuk nog att inte skada filen men hård nog att skrapa bort det mesta skräpet.

Ang. musikens söndrande effekt på smågrejer blir jag lite nervös över vad det har för effekt på hjärna att ha hörlurar, men jag är ju helt NORMAL så kan fan inte skada!!! :D
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Tjaeld

• TJÆLD, Tält till boende
    • Skåne
    • TJÆLD
« Svar #25 skrivet: 05 okt-15 kl 22:37 »
Jag kör väldigt ofta sådana i Citronsyra som köpes i pulderform, blandas en påse i vatten i en petflaska där filarna kan stå i nån timma eller två. Det lärde jag mig av min farfars bror som var mästerbåtbyggare och varvägare, han hade lärt sig det av sin mäster som ett helt vanligt sätt att vässa, skärpa en slö fil eller rasp. Jag hittade också detta knep i en gammal brittisk bok om snickeri från 1800 och det lär nämnas i nån berömd fransk bok från 1700...
---
TJÆLD
www.tjaeld.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

349 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser