Hej
Jag antar att ni bor i ett äldre hus? Då är min spontana reaktion att plast hör aldrig dit! Jag skulle kontakta någon som jobbar med byggnadsvård för goda råd.
Vi bor själva i ett hus från 1700-.talet med en källare under en tredjedel av huset, som antagligen har byggts på 1900-talet. När vi flyttade in för tre år sedan var ett av rummen i källaren jätte fuktigt, du känner det på väggarna och i luften, vad vi upptäckte var att regnvattnet rann rätt ner mot väggen. Efter att lett bort allt regnvatten så har väggen torkat och även det rummet är inte märkbart fuktigt. Vi kommer aldrig inreda källaren med annat än sådant som klarar fukt, vilket en matkällare klarar.
Led bort vatten och ge naturen lite tid att återställa fukten så tror jag inte att ni behöver ta upp varje sten och lägga ner en plastduk, känns fel!
Det finns jätte mycket böcker om byggnadsvård och fåttl hjälp att få. Vi fick mycket hjälp från UpplandsMuseet och Gård&Torp.
Jag har ingen erfarenhet av jordkällare inne i huset vår ligger ute på gården men jag kan inte tänka mig att det ska vara något problem. Det har ju funkat i 100-tals år innan plasten kom :-)
Hoppas du hittar en bra lösning!
Ulrika9