Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan ha varit fel?  (läst 2433 gånger)

galdur

• -
Vad kan ha varit fel?
« skrivet: 30 mar-11 kl 09:52 »
Har en liten vädurshane som är en hittekanin. Alltså vet jag inte hur gammal han är! Vi hittade honom för ett år sedan och sökte med ljus och lyckta efter hans ägare eftersom han är super tam och social, men ingen ägare kunde hittas!
För drygt en vecka sedan slutade han äta och dricka, efter 2 dagar tog jag honom till veterinär och då var han väldigt nedstämd och rejält uttorkad samt hade magrat av ordentligt.
Tänderna kollades och såg jätte fina ut, hjärta och lungor var utan anmärkning!
Han fick vätska under huden och jag skulle ge honom något som heter critical care, och så skulle han få några dagar på sig att komma igen med att äta och dricka annars skulle vi ta bort honom!
Critical care gav jag honom i munnen med hjälp av en lite spruta och han slickade det i sig, men äta och dricka skulle han inte och han slutade även att putsa sig!
När jag pysslat med honom i tre dagar utan att han piggnade till och ville äta bestämde jag mig för att han på fjärde dagen skulle få sluta sina dagar, men när jag kommer ut i stallet den fjärde dagen möts jag av en pigg och glad kanin sittandes på bakbenen och med en blick som säger: Hej matte har du något gott till mig?
Under natten hade han tvättat sig, ätit 1/2 skål med mat, en tuss hö och drukit 4!!!! dl vatten!!
Och nu är han sitt vanliga pigga glada jag igen, som far runt i boxen och gör höga hopp av glädje när man kommer!!!
Jag har ingen erfarenhet att kaniner men är otroligt nyfiken på vad som kan ha varit fel med honom!
Någon som har en gissning???
Jag är jätte glad att det vände för han ger så otroligt mycket glädje och jag hoppas få ha honom länge!!!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Bäckaryd

• Småland
SV: Vad kan ha varit fel?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 12:32 »
Jag hade en kanin som varje höst "höll på att dö" i ett par, tre dagar. Eftersom detta upprepades årligen bestämde jag mig för att det hade med pälsbyte att göra. Vi hade nämligen också en häst som behövde en paus från arbetet både höst och vår när det var dags att fälla den gamla och sätta ny päls.
Hoppas det är så för din lilla kanin också och att han fortsätter att vara så pigg och glad!
Hälsn. Anneli

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 30 mar-11 kl 14:40 »
Fällning kan leda till matvägran/förstoppning, speciellt hos hanar har jag märkt.

Förstoppning är livsfarligt för kaniner, det gäller att hålla koll på att dom bajsar normalt. Critical Care är bra att ha hemma. Om en kanin vägrar att dricka får man tvångsmata dom med spruta så att dom inte blir uttorkade. Låta dom springa i hage, massera magen, kaffe och olja är "huskurer" mot förstoppning. Olja kan även ges i analen.

//Lina

galdur

• -
« Svar #3 skrivet: 30 mar-11 kl 14:44 »
Som han far runt nu skulle man tro att han druckit en kanna kaffe! ;D Tack för era tips och funderingar! Han bor i en box på 7kvm!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

Sharptooth

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 30 mar-11 kl 14:45 »
Han kan ju ha fått i sig något som inte var bra för magen :o Alltså typ plast av en foderpaket eller dylikt. Smakar det inte illa så äter de ju upp det  ;) Eller så kan det ju ha varit så att han svarade på behandlingen lite sent och verkligen var sjuk av någon annan anledning. Det viktigaste är ju att han är frisk  :D ;D
Bor på landet och har 2 stycken Dansk/Svenska gårdshundar, en katt, 4 kaniner, 5 dvärgkokiner, 3 svarthöns, en grekisk landsköldpadda, 4 leopardgeckos. Nu är målet att sälja kaninungarna som kom i mitten av mars i år, skaffa Svenska Blåankor och se till att hitta en häst:)

Gösta

« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 21:29 »
En kanin kan utan någon synbar orsak sluta äta och dricka på ren tjurighet. Det kan gå så långt att kaninen dör av vätskebrist.
Ett knep jag använt mig av och som fungerat är att ha torkade nässlor. Dessa är tydligen så aptitretande att kaninen har svårt att låta dessa vara.
"Det var inte så dumt att äta! Jag tror jag ska börja igen" verkar det som om kaninen tänker.
Naturligtvis kan det finnas bakomliggande orsaker som är allvarliga men passa på i vår att ta hand om lite nässlor och snabbtorka dessa i solen. De bör vara ca 40 cm långa.
Färskt enris kan också fungera. Försök aldrig tvångsmata för då upplevar djuret mat som negativt.
Gösta

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #6 skrivet: 05 apr-11 kl 08:05 »
"Det var inte så dumt att äta! Jag tror jag ska börja igen" verkar det som om kaninen tänker.

;D ;D Skönt att se att jag inte är ensam om att "lägga orden i mun" på djuren!  ;D ;D

Om det kan vara så enkelt att det handlar om att erbjuda nåt tillräckligt gott för att få igång kaninen kan jag tipsa om att mina kaniner, som äter kasserat grönt från ICA, är fullständigt tokiga i färsk fänkål (grönsaken, alltså), stjälkselleri och färsk basilika. De får nässlor ibland, men väljer garanterat ovanstående för dem.

Banan har jag hört att många kaniner gillar, men jag har aldrig testat själv.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Dela detta:

* Inloggade just nu

417 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser