Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fransk eller Japansk JumboVaktel?  (läst 4926 gånger)

ivy

• Gotland
Fransk eller Japansk JumboVaktel?
« skrivet: 30 mar-11 kl 16:44 »
Nu kommer jag bomba med frågor och vill gärna höra för -och nackdelar.
Vilken är störst? Hur ser man skillnad? Är äggen någon skillnad? köttet? vilka är trevligast/lugnas? någon av dem som hellre ruvar sina ägg? Skiljer sig i skötsel? Vilka finns det flest av i Sverige/lättast att få tag i?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Fransk eller Japansk JumboVaktel?
« Svar #1 skrivet: 30 mar-11 kl 16:51 »
Om jag ska gå efter vad jag upplever för skillnad så... Ingen alls. Min pojkvän har en fransk jätte ihop med en jumbovaktelhöna. Jumbovaktlarna jag kläckte var större än de franska jättevaktlarna. Äggen är lika stora (däremot vet jag ej om det är någon skillnad i hur bra hönorna värper). Upplever de lika i lynne (lugna och trevliga). Åt en fransk jätte som smakade exakt likadant som en vanlig liten japansk. Har just nu några ägg i kläckaren från Emils jumbohöna med fransk tupp och han har hemma hos sig 1 kyckling på uppväxt. Växer så det brakar om den. =) Viltfärgad som sina föräldrar. Kallar dessa avkommor kort och gott för "jättevaktlar" (då de är en blandning av jumbo och fransk jätte... Vad det nu är för skillnad, de hör ju till samma art och ser ingen större skillnad i storlek eller vikt som man gör mellan jumbo och "vanliga" japaner). =)

Här är Emils jumbohöna.

Och här är hans franska jättetupp (kycklingen är en tamhönskyckling).

« Senast ändrad: 30 mar-11 kl 16:55 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

338 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser