Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  plantor flyttar till växthuset?  (läst 5712 gånger)

dodder

• Västergötland
plantor flyttar till växthuset?
« skrivet: 31 mar-11 kl 11:33 »
hej
jag undrar hur många grader som gäller för tomat,chilli,gurka,aubergine,paprika på natten för att de inte skall stanna upp i växten?
är så sugen på att flytta ut plantorna till växthuset.. har värmefläkt med frostvakt.
har förodlat mkt och det skulle vara tråkigt om de tog skada.
skall isolera en liten del av växthuset med bubbelplast samt fiberduk
Jag bor i zon 2-3
alla tips mottages gärna!! (1:a våren med växthus)
mvh lotta
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

christelle

• Blekinge
SV: plantor flyttar till växthuset?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-11 kl 12:03 »
hej
jag undrar hur många grader som gäller för tomat,chilli,gurka,aubergine,paprika på natten för att de inte skall stanna upp i växten?
är så sugen på att flytta ut plantorna till växthuset.. har värmefläkt med frostvakt.
har förodlat mkt och det skulle vara tråkigt om de tog skada.
skall isolera en liten del av växthuset med bubbelplast samt fiberduk
Jag bor i zon 2-3
alla tips mottages gärna!! (1:a våren med växthus)
mvh lotta
Det är nog säkrast att ta det lugnt med utplantering av värmeälskande växter. Först behöver de avhärdas noggrannt och sedan sättas ut först efter att frostrisken är över.. Kan du hålla garanterat frostfritt i växthuset så kan du ju flytta några olika stycken på prov redan nu så skaffar du dig erfarenhet av hur det blir just hos dig - fast jag tror inte det blir någon fart förrän växterna även får värme - men jag har kanske fel. Prova dig fram, lycka till :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vitis

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 mar-11 kl 12:46 »
Håller du frostfritt så överlever dom, med reservation för gurkan som kan vara väldigt känslig.

Dom kommer dock att stanna av i tillväxten om det närmar sig 0 eller bara några få grader. Kan ta tid att komma igen sen.

Du får nog göra ett litet "tält" inne i växthuset, av plaströr/bambupinnar el.dyl. och bubbelplast och ha din värmefläkt där. Så att du får en mindre volym att värma upp.

vicky-g

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-11 kl 16:06 »
Endel av mitt har flyttat ut. Fast jag har ju inglasad balkon vilket troligen är mycket varmare. Om tempen är över 10 grader, får det mesta stanna ute. Det mest värmeälskande jag har ute än är tomat. Hade en kiwano ute, men den fick flytta in igen för den gillade inte att frysa om fötterna på natten. Dagtid vädrar jag ut så att det inte blir så mycket varmare än 20 för att inte få så stor skilnad mellan natt och dag.

Har för mig att tomater ska ha över 10 grader för att inte stanna av. Kan stämma eftersom mina tidiga små busk som står på balkongen snart blommar. De verkar må bra. Men gurka och aubergine ska nog ha varmare om jag inte minns helt fel. Har lite svårt att göra som man ska utan gör som jag vill och ibland går det bra och ibland går det mindre bra.  ;D

Så rådet är att prova. Jag skulle testa med någon tomatplanta. Kanske bädda in de lite på natten med fiberduk.

Bullerybo

• Närke
« Svar #4 skrivet: 31 mar-11 kl 16:51 »
Jag håller på och tränar mina plantor att bo i växthuset nu, de får komma utöver dagen och in på natten. Till helgen tänkte jag dra igång värmefläkten så att de kan stå ute dygnet runt.  Odlar i zon 3

dodder

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-11 kl 18:36 »
jag håller på för fullt att härda mina växter.. som för övrigt har stått i svala källaren med xtra belysning.
men jag får nog ha is i magen då 10 grader nattetid skulle dra ganska så mkt el än......:(
pust! vill att sommaren vore längre här i sverige..
tack för svaren
bor med 2 barn och underbar man i hus från -24, odlingar, växthus, höns,vaktlar, angorakaniner och annat smått å gott....

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 31 mar-11 kl 20:59 »
Efter att den senaste köldknäppen kom har vi haft ner till 9 grader i glasverandan och även i köksfönstret nattetid. Har varit nervös för  mina små plantor men de verkar ha klara sig tack och lov. Lägre temperatur än så skulle jag inte våga ha dem i! När de kommer ut i växthuset, tidigast mitten av juni, blir det extravärme vid risk för frost. Är tanken, får väl se hur det blir när det börjar bli platsbrist inne sen  ::)
Självhushåll till nytta och nöje

rosita51

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 01 apr-11 kl 13:11 »
Jag har bubblat 1/3 av mitt växthus och har redan alla plantor där. Jag har en värmefläkt som håller minst 10 grader och extraljus (som bara tänds vid mulet väder vid denna tiden). Kan man bara ha tätt så värmen stannar kvar, så kostar det inte så mycket att ha värmefläkt. Det är så skönt när man kan flytta ut alla plantor!
MVH Rosita zon 1

dodder

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 18:41 »
kunde inte hålla mig.. igår planterade jag ut tomater och chilli i mina odlingslådor i växthuset har gjort odlingstunnlar med dubbel fiberduk och fläkten ståendes i tunneln.
än så länge ser det bra ut...

christelle

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 06 apr-11 kl 21:40 »
kunde inte hålla mig.. igår planterade jag ut tomater och chilli i mina odlingslådor i växthuset har gjort odlingstunnlar med dubbel fiberduk och fläkten ståendes i tunneln.
än så länge ser det bra ut...
Det kommer att gå jättebra! Du har ju koll på läget - lycka till  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser