Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag vill köpa uttjänta väprhöns...  (läst 9608 gånger)

dunebo

• Gäst
jag vill köpa uttjänta väprhöns...
« skrivet: 01 apr-11 kl 12:51 »
Nån som vet vart man kan köpa uttjänta värphöns? skåne/ småland /blekinge?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: jag vill köpa uttjänta väprhöns...
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 14:31 »
Varför vill du köpa uttjänta värphöns? De är ofta inte så friska, och många av dem lever inte ett år efter att man tagit över dem. Visst, det finns de som lever i 10 år också. Läs runt lite här på forumet, och kolla på för- och nackdelar med värphöns kontra vanliga rashöns eller korsningar. Det finns ju lantraser också.

Värphöns är hårt drivna, det är en väldig omställning för dem att flytta någonstans där det inte är styrd temperatur och ljus. Många andra raser klarar sig bättre som frigående hobby/hushållshöns och ger fler ägg än industrihönsen.

Jag bor i nv Skåne, och om du vill komma och titta på mina höns eller köpa kycklingar så är du välkommen att höra av dig.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 14:46 »
Hon kanske vill ha dem till grytan. Vi har haft folk som hellre vill han äldre höns än kycklingar till bords. Har sett anonser i tidningar på äldre värphöns. Oftast i slutet av sommaren och hösten brukar de dyka upp häromkring.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 14:55 »
Hon kanske vill ha dem till grytan. Vi har haft folk som hellre vill han äldre höns än kycklingar till bords. Har sett anonser i tidningar på äldre värphöns. Oftast i slutet av sommaren och hösten brukar de dyka upp häromkring.
Jo, men sådana går att köpa färdigslaktade och paketerade om man vill. Jag kan förmedla kontakt om man är intresserad. Slaktade på godkänt slakteri.

Vill man tvunget köpa levande värphöns kan jag nog ordna det också, men jag rekommenderar att köpa andra raser om man ska ha dem till sin hushållsflock.

Skicka pm om ni är intresserade.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

hustran

« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 15:28 »
Vi köpte för ett antal år sedan ca.25 "uttjänta" värphöns,stora svarta utan fjädrar....de såg eländiga ut men....efter ngr.dagar började de "prata" på nattpinnarna,lärde sig att gå ut och krafsa, fjädrarna växte såsmåningom ut och de värpte glatt. Det kändes lite rörande att se dem. Lugna och trygga var de också.Sedan så finns det lättare raser också men de kan nog vara vimsigare.Försök du, ;D våra höll sig friska och fina ett par år innan vi slaktade dem.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 15:36 »
Jag kommer med ytterligare en vinkling... Varför gynna de stora äggproducenterna genom att köpa värphöns av dem, när man kan gynna de små uppfödarna genom att köpa höns/kycklingar av dem istället?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

johena

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 15:42 »
Vi fick 14 stycken vita värphöns. Värpte som sjutton första dagen, började hacka på äggen andra dagen och på varandra tredje dagen. Efter en knapp vecka hade vi 2 st. kvar. Inte bra. Men visst. Alla är inte tokiga bara för att våra var det... ::)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 01 apr-11 kl 15:49 »
Mitt livs första egna hönor (för 18 år sedan) var såna utvärpta från en äggfabrik.  De satt ihop i en klump i ett hörn, fattade inte att man kunde sitta på pinnar,och måttligt med fjädrar hade dom. Men vi fick ganska bra med ägg.  Efterhand fick dom både fjädrar och fina röda kammar och sommaren därpå var det två av dom som började ruva! (tvärt mot vad alla hade sagt)

dunebo

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 apr-11 kl 16:11 »
Jag har haft det tidigare och har fortfarande ett gäng både lohman & hyline som kommit från "fabriker" .. tycker det är bra om man kan rädda nån innan dom går till slakt, att ge dom chans till ett bättre liv... :o)

dunebo

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 apr-11 kl 16:14 »
Å du gynnar inte äggproducenterna genom att köpa "avdankade" hönor. du ger normalt 5-10 kr syck för en sådan höna... det gynnar inte äggproducentern, men hönan somfår  chans till ett bättre liv... som var höna skulle haft det! : :P

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 01 apr-11 kl 16:27 »
Å du gynnar inte äggproducenterna genom att köpa "avdankade" hönor. du ger normalt 5-10 kr styck för en sådan höna... det gynnar inte äggproducenterna, men hönan som får  chans till ett bättre liv... som var höna skulle haft det! : :P
;D ;D. Vet du vad slakterierna betalar för fabrikshöns? Om många köper fabrikshöns för 5-10 kr/st så gynnar det definitivt äggproducenterna. Slakteriet betalar inte ett dugg för hönsen, ibland får äggproducenterna t o m betala slakterierna för att de ska ta emot dem. Så det gynnar definitivt äggproducenterna om de får betalt för sina uttjänta höns, jämfört med att de får betala för att bli av med dem...

Gamina

« Svar #11 skrivet: 01 apr-11 kl 17:02 »
Frågan är då hur många hönor säljs när hönserierna ska byta besättning? Det behöver vara ganska många om det ska bli lönsamt för dem. Om TS köper 15 höns för 10:-/st så tjänar hönseriet 150:-. Säg att det är 2 till som köper höns då blir det 450:-, den lilla förtjänsten försvinner i det stora hela. Möjligen försvinner förtjänsten redan i kostnad för arbetstiden det tar att plocka ut djuren ur flocken.
Genbank för Gotlandshöns

Djinn

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 apr-11 kl 17:06 »
Hönserierna jag kommit i kontakt med får betala 3-5 kr per höna för slakt/avlivning, och säljer därför mer än gärna hönor för 10 kr styck. Jag ser ofta annonser om värphöns i tidningen. Dessa hönor är 2 år "gamla", så uttjänta vet jag inte om man kan kalla dem.

Vargerik

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 apr-11 kl 17:12 »
Jag köpte ett gäng värpisar.. Såg ut som fan och hans moster till en början men piggade på sig snabbt, mycket mer självständiga är dom andra raserna jag hade när dom i grupp utforskade området. Jävligt bitska och kroniskt sura, liite tacksamhet borde dom väl ändå visat?? :) Värpte som besatta!

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #14 skrivet: 01 apr-11 kl 17:36 »
När vi var och hämtade några ekohöns från ett hönseri som skulle slakta ut så frågade jag hur många som flyttat. Tror hon sa att hon sålt ca 600st och de tog 30kr/hönan. Det blir 18 000kr.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #15 skrivet: 01 apr-11 kl 20:04 »
jag köpte 35 uttjänta värphöns på ett höneri. Ett halvår senare hade alla för utom 3 självdött.
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

372 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser