Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensilage i odlingsbänk  (läst 6038 gånger)

Maria7

• Dalarna
Ensilage i odlingsbänk
« skrivet: 01 apr-11 kl 14:09 »
Har några gamla ensilagebalar liggande.
Inte använda till djuren då de är spruckna och innehållet
mögligt och har börjat föruttna.

Kan jag använda dem som bottenmaterial i odlingskragar?

Mvh Maria

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Ensilage i odlingsbänk
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 14:38 »
Ja, utan problem. Lägg helst inte för mycket material ovanpå, kompost blir bäst med tillgång på syre. Ensilage komposteras ganska snabbt och ger utmärkt kompostjord för odlingar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 02 apr-11 kl 22:29 »

Jag har haft liknande tanke men att man skulle ta balen som den är och vattna den med urea eller naturell urin om man har.
Resa en ställning över den av indiantältmodell så man kan gå runt den.
Plasta denna ställning med vanlig plast eller bubbelplast göra en dörr och vips har man en gurk, squashbädd, eller pumpabädd som håller värmen i veckor!
Hinner jag ska jag testa detta i sommar.
Önskar dig lycka till med ditt försök jag tror att det skulle fungera bra.
Getarn.
Livsglädje

Djinn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 apr-11 kl 22:34 »
Jag har haft liknande tanke men att man skulle ta balen som den är och vattna den med urea eller naturell urin om man har.
Resa en ställning över den av indiantältmodell så man kan gå runt den.
Plasta denna ställning med vanlig plast eller bubbelplast göra en dörr och vips har man en gurk, squashbädd, eller pumpabädd som håller värmen i veckor!
Hinner jag ska jag testa detta i sommar.
Önskar dig lycka till med ditt försök jag tror att det skulle fungera bra.
Getarn.

Jag hoppas att du hinner testa, för jag är mycket nyfiken på resultatet! Tänker att man borde kunna förlänga odlingssäsongen avsevärt på detta sätt!

Nina W

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-11 kl 22:38 »
Jag tæckte ett stort kålland med kasserat ensilage och la øver odlingsvæv en gång. Men plantorn trivdes inget vidare i børjan. Det blev nog før starkt. Sedan har jag læst om någon som lægger ut ensilaget och låter det lufta sig. Regn faller och skøljer ur ensileringsmedlet. Då går det mycket bættre.

Getterna på berget

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 02 apr-11 kl 23:13 »
Jag hoppas att du hinner testa, för jag är mycket nyfiken på resultatet! Tänker att man borde kunna förlänga odlingssäsongen avsevärt på detta sätt!

Att jag kom på denna idé och vet att den fungerar var för att jag i fjol testade följande:
Byggde en 1x1x1m stor låda utan botten.
Fyllde den till hälften med kasserad ensilage, bark, hästdynga med spånströ och grovkompost. Blandade om=jävl tungt!!
Spånet har ingen negativ verkan här då komposten jämnar ut C/N kvoten.
Toppade med egen jordblandning och sand.
Täckte med plast och fiberduk.
Fick stå ca 1 v och ta värme och det gjorde det tro mig jordtermometern visade 45 gr 25 cm ner. I mitten var det nog betydligt mer.
När ytjorden höll ca 18 gr sådde jag rädisor sallad och ruccula.
Gissa om det växte?
Luftade solskensdagar för att inte värmen skulle få plantorna att storkna.
Då jag odlar i zon 7 så hade jag go hjälp av marssolen i snön som ökade ljuset rejält i jämfört med snöfattiga bygder ; 9
Denna ide är en variant av de gamla herrgårdarnas varmbänkar från 1800-talet fast ovan jord i stället för nedgrävda som dom gjorde.
Jag ska leta i hårddisken efter bilderna jag tog och lägga ut dom.
Tips är att du ökar höjden lite på dina kragar och fyller på med mer mtr som håller värmen.
Luck för y
Getarn
Livsglädje

vindensbonig

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 mar-13 kl 22:25 »
Ha prova i fjol med utmärkt resultat växte så det knaka men ensilage och häst skit och toppade med lite jord ovan på  :) . Ska i år prova i större skala då ja gilla att ha upp höjda bäddar i stå höjd .

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #7 skrivet: 13 mar-13 kl 22:27 »
Ha prova i fjol med utmärkt resultat växte så det knaka men ensilage och häst skit och toppade med lite jord ovan på  :) . Ska i år prova i större skala då ja gilla att ha upp höjda bäddar i stå höjd .
Ja det borde funka bra ju..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

vindensbonig

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 13 mar-13 kl 22:29 »
Ja det borde funka bra ju..
Ja ja har ju prova :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 mar-13 kl 22:38 »
Vad man ska tänka på är att vattna ordentligt i alla fall i såna bänkar ja hade dess utom så är det bra att förbereda redan på hösten då det sjunker i hop rätt bra  . Ja förberedde inte tyvärr så ja fick trampa och vattnade istället men det gick det med :).
« Senast ändrad: 13 mar-13 kl 22:50 av mummrick »

Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser