Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammbete  (läst 1380 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Lammbete
« skrivet: 01 apr-11 kl 14:13 »
Vi har lite betesamark funderar på att köpa lamm, för att ha dem ute under betessäsongen och sedan slakta dem till hösten.

Frågor: Hur många årslamm kan man räkna att man kan ha per hektar (räknar med att behöva stödutfodra vid behov).
            Hur gamla behöver lammen vara innan man kan räkna med att de huvudsakligen betar, om vi tex köper flasklamm.
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

daniell

SV: Lammbete
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 20:28 »
Generellt brukar man nog räkna ca 4-5 tackor med lamm per ha. Om du bara har lammen så kan det nog vara rimligt med 6-8 lamm.
Själv har jag vägt napplammen för att veta när det är dags för dem att gå över till gräs. När de väger 15-20 kg så har jag tvärt slutat med mjölken (enligt anvisningarna på Pontus säckarna för ett par år sedan). Detta har fungerat bra, har t.o.m. fått fram bra tackor som kunnat lamma året därpå. Men när det gäller får så finns det tusen åsikter om hur man kan/ska göra. Fick senast idag höra att man ska föda lammen till 25 kg vikt på mjölk innan bete..
Men för mig har det funkat bra. Lycka till, och köp en lammbar :-)

hustran

« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 23:16 »
Om du kan så skaffa en tacka också.De behövs för att lammen skall lära sig beta bra. En "utslagstacka" eller en med ngt. lamm går bra.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 02 apr-11 kl 09:12 »
Ja, jag tycker att det skulle behövas någon äldre och förståndig i den flocken!! Risken är annars att det bir ett extremt "vilse" gäng som inte vet hur och vad man ska äta, att stängsel är något som man stannar innanför etc ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser