Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm som plötsligt inte kan gå.  (läst 4121 gånger)

moppe

Lamm som plötsligt inte kan gå.
« skrivet: 01 apr-11 kl 16:34 »
Vid 10-tiden idag matade jag ena flocken tackor med lamm. Två lamm låg i skjulet och kom efter en stund. Reagerade då på att det ena såg lite ynklig ut och tänkte att jag får väl ha lite koll på att hon får ordentligt med mat. Skulle ut och bygga en lammgömma vid 13-tiden och då ligger lammet i boet igen. Efter en stund ser jag att hon har gått ut men står på knä. Hon försökte gå men ramlade hela tiden ner på knäna. Bakbenen verkade funka. Gav henne lite lammnäring för att få snabb energi. Hällde i lite tokosel, b-vitamin och d-vitamin. Hon blev snabbt sämre och efter en halvtimme tog jag in henne i en lammningsbox. Hon orkade inte längre stå alls. Gav henne en skvätt lammnäring till och lät henne sedan vara ett par timmar. När jag sen kollar så står hon upp igen. Hon är jättetrött och ligger igen nu men bara detta att hon plötsligt kom upp. Känns som att något verkar snabbt och vad jag har hört verkar inte tokosel så snabbt. Har haft liknande problem på ett annat lamm och blev mycket bättre dagen efter att hon fått tokosel.
Någon som har en ide om vad det kan vara?
Har nu tagit ifrån henne från mamman då hon är ett av tre syskon så det kändes lite svårt att sätta alla i samma lammbox då det kan bli lite trångt och hon inte kan freda sig. Hon kallar inte på sin mamma eller någon alls för den delen, men hon vill gärna ha hö och lite pellets.

Sano

• Bohuslän
SV: Lamm som plötsligt inte kan gå.
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 17:01 »
Vi hade ett lamm förra året som plötsligt inte kunde gå. Vet gav honom b-vit o selen o han blev pigg, men sedan sämre igen. Dog efter två dagar. Jag är ganska övertygad om att det var b-vitbrist och att han hade behövt de tre sprutorna vet vanligtvis ger.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

renee d

« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 18:02 »
Er knäerne svulmet? Så kan det väre in infektion igennem navlen. De fleste blev sämre, får feber og dör. Hvis ni har problemet muste ni disinfektere navlen ved födsel.

Are the knees swollen and painful? The lamb about 2 weeks old. It is possibly an infektion they catch through the navel cord. They get weaker, get fever and it is very hard to save them. If you have this problem on your fields of stable discinfect the navel cord at birth.

If someone will translate to Swedish, please do :D

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 19:25 »
Renee d undrar om knäna är svullna och smärtar? Det kan vara en ledinflammation som de får in via navelsträngen.

Jag har också haft det problemet på lammen, fast jag desificerar navelsträngen när lammen föds.
Fast min erfarenhet är att det inte är en akut åkomma, så som detta verkar ha kommit. Utan man lägger märke till att ett lamm inte rör sig lika mycket som dom andra lammen, sen börjar lammet halta. Hältan blir inte bättre över tid, utan förvärras. När jag ser ett sådant lamm så ger jag pencilllin i kraftig dos (för att det ska "ta" ända in i leden). 5-6 ml till ett litet lamm. problemet går över på 3 dagar. 4:de dagen är det ett helsike att fånga lammet och 5:e dagen behövs en duktig hund som medhjälpare för att få tag på det ;D Det är ungefär då jag brukar friskförklara dom :o ;D ;D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 19:42 »
Fast min erfarenhet är att det inte är en akut åkomma, så som detta verkar ha kommit. Utan man lägger märke till att ett lamm inte rör sig lika mycket som dom andra lammen, sen börjar lammet halta. Hältan blir inte bättre över tid, utan förvärras.

Min erfarenhet också. Att det kommer smygande alltså, inte akut. Vi hade en sådan lammunge förra året, hon fick antibiotika i 7 dagar och var sedan bra igen...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

moppe

« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 19:46 »
Hon är nu mycket bättre, klarar att gå sakta och äter ordentligt. Började till och med bekymra sig lite över var mamma var  :). Vi får väl se vart det barkar. Hon är inte svullen om några ben och är ca 5 veckor gammal.

Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser