Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En liten samvetsfråga om äggkläckare och så...  (läst 3125 gånger)

jag71

• varma höns
    • Skåne
En liten samvetsfråga om äggkläckare och så...
« skrivet: 01 apr-11 kl 17:51 »
Jag fyller jämt i sommar (just det 40) och har hintat lite till min mor att jag väldigt gärna vill ha en bra kläckare. Talat om vilken jag vill ha och vad den kostar, vart man kan köpa den i sverige och vart man köper den billigare. Gjorde en sockerkaka idag på ankägg och konstaterade att befruktningen på de tre äggen var just 3 befruktade av 3 stycken. Pratade med min mamma och berättade att jag funderade på att lägga ankägg i kläckaren. Hennes reaktion var att jag borde väl vänta då de kläckarna jag har inte är helt 100% pålitliga (och det är ju rätt). Jag försvarade mig då med att det är ju nu jag har äggen och jag har faktiskt just nu möjlighet att kolla äggen mest hela tiden då jag inte jobbar varje dag (och stora tösen hjälper gärna till och kollar så inget händer). Min mamma tyckte att jag iallafall borde vänta tills jag fyllde år för jag skulle ju få en kläckare då. Jag ska få beställa den själv men de betalar den. Mamma tyckte att jag kunde ju beställa den i slutet av maj (fyller i mitten av juni) så den säkert hann komma tills jag fyllde år.

Saken är ju den att jag vill ju beställa den nu! Kan man göra så? Dvs kan jag beställa den nu och sen låtsas som om jag betäller den senare? Jag får ju pengarna först senare så jag vet inte om jag har råd egentligen men... jag måste ju få fundera och önska.

Hur skulle du gjort? är min fråga.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: En liten samvetsfråga om äggkläckare och så...
« Svar #1 skrivet: 01 apr-11 kl 18:07 »
Jag hade beställt nu. Om du ska berätta det för din mamma, eller låtsas som att du beställt den senare, det är upp till dig.

I min familj är vi inte så kinkiga. Min syster fick sin fylla-jämt-present samtidigt med sin julklapp ett år, eftersom den var dyr. Hon fyller år i februari. Själv har jag fått min present när det passat, oavsett vilken som är det verkliga datumet för födelsedagen. Födelsedagar är ju något vi firar för att det är en social konstruktion, man måste ju inte fira det datumet, man behöver inte fira alls. Eller så kan man fira varje dag. Det är ju upp till var och en.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Intricate

« Svar #2 skrivet: 01 apr-11 kl 18:39 »
Gör som morsan vill eller köp en för egna pengar  ;)

Attes matte

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 01 apr-11 kl 19:03 »
Om min mamma hade sagt rent ut att "Du kommer att få den där kläckaren när du fyller år", då hade jag sagt till mamma att nu beställer jag kläckaren, trots att det är ett tag tills jag fyller år, eftersom det är bäst för kycklingarna/ällingarna att kläckas nu på våren och inte mitt i sommaren.
Om jag skulle få ligga ute med pengar tills min födelsedag så är ju det mitt problem... ;) Dom lär ju inte ska slå in kläckaren i ett paket hur som helst misstänker jag, eftersom du redan vet att du ska få den.  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Bettan Jernberg

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 01 apr-11 kl 19:49 »
Jag skulle GARANTERAT beställt den NU 8)   Säg som det är att -Du kan ju inte sinka två kläckningar på att vänta. Min omgivning skulle förstå mej FÖR JAG ÄR INTE UTBILDAD PÅ ATT VÄNTA o:)
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 01 apr-11 kl 20:19 »
Eftersom din mamma är fullt på det klara med att din nuvarande kläckare inte fungerar optimalt för äggen samt att du skulle vilja kläcka nu så tycker jag att det är litet konstigt att hon inte själv föreslagit att köpa kläckaren nu. Om du inte redan vet vad detta beror på så fundera på det. Och då kommer det förmodligen vara lättare att svara på din egen fråga. Sen får du bedöma hur mycket du vill ha kläckaren NU och ställa det mot vad dert riskerar att göra med din relation till din mamma.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 apr-11 kl 22:03 »
Vår relation påverkas inte negativt om jag köper den nu (jag tror hon förväntar sig att jag ska göra det så kan hon slänga det i huvudet på mig om några år) och antagligen så skulle hon inte tro mig om jag sa att jag beställt den närmare min födelsedag.

För mig spelar inte dagen  någon roll förutom då det gäller barnen för de firas på sin födelsedag men för min mamma är dagar viktiga. Jag undviker helst min födelsedag inte för att det är min födelsedag utan också förknippad med den värsta dagen i mitt liv pga smärta i samband med operation och för lite smärtlindring (även läkarna har gett mig rätt fast det tog ett tag ::) )

Jag får fundera lite till och se om ekonomin håller för köpet.

Pip

• Pip
    • Uppland
« Svar #7 skrivet: 01 apr-11 kl 22:32 »
Nu vet jag ju inte vilken kläckare du skall beställa, men vissa kläckare är det lång leveranstid på. Jag har nyss beställt en Hemelkläckare, och måste vänta en månad för att det är högsäsong på fabriken nu. Så det kan ju också vara ett gott skäl att beställa tidigt  o:)

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 02 apr-11 kl 17:51 »
Vår relation påverkas inte negativt om jag köper den nu (jag tror hon förväntar sig att jag ska göra det så kan hon slänga det i huvudet på mig om några år) och antagligen så skulle hon inte tro mig om jag sa att jag beställt den närmare min födelsedag.
Det låter som att er relation inte är så bra redan nu så det kanske inte gör så mycket om hon blir sur...eller så försöker du vara den större personen i er relation och se det som att hon är jättesnäll som vill ge dig en fin present och att du får respektera att hon önskar att du får den till din födelsedag. Du kan ju alltid kläcka ankägg nästa vår.
« Senast ändrad: 02 apr-11 kl 17:56 av Jenny på Björkkulla »
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 02 apr-11 kl 23:38 »
Det låter som att er relation inte är så bra redan nu så det kanske inte gör så mycket om hon blir sur...eller så försöker du vara den större personen i er relation och se det som att hon är jättesnäll som vill ge dig en fin present och att du får respektera att hon önskar att du får den till din födelsedag. Du kan ju alltid kläcka ankägg nästa vår.

Relatione är inte alltför bra men jag har någonstans gett upp hoppet på att det ska kunna bli bra. Just nu sitter Mannen här hemma och tittar efter kläckare och då inser vi att vi nog ska ta Pipsråd och beställa så fort det bara går. Verkar som om de går fortare än vad jag räknat med. Ja ja det måste hon ju förstå.
Ankägg får väl kläckas under ankan hur nu det ska gå med en osur anka. :)

Fuglemakeren!

• Norge
« Svar #10 skrivet: 04 apr-11 kl 02:03 »
Det är bara att beställa och börja ruva. Kartongen packar du in och öppnar med mamma på dagen. Du kan ju ha tjuvstartat den "igår" för att se att den fungerade, och när den ändå var varm och fin så la du i några andägg  o:) Då kan ju alla se vilken fin och användbar present du fått, och att du blev så glad över den att du genast satte igång att leka med den...
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 04 apr-11 kl 16:25 »
Det är bara att beställa och börja ruva. Kartongen packar du in och öppnar med mamma på dagen. Du kan ju ha tjuvstartat den "igår" för att se att den fungerade, och när den ändå var varm och fin så la du i några andägg  o:) Då kan ju alla se vilken fin och användbar present du fått, och att du blev så glad över den att du genast satte igång att leka med den...
Äh! Min mamma kommer itne att vara här när jag fyller. Hon och pappa kommer ner i början på maj och firar våra töser (som fyller i slutet av april och början av maj) sen ser jag henne när jag hämtar hem stora tösen som bruakr åka dit någon vecka på sommarlovet.
Det är mest en samvetsfråga. Dvs har jag samvete nog att inte köpa den tidigare och få sämre kläckresultat eller borde mitt samvete säga mig att ajg ska försöka göra min mamma till lags (vilket hon inte tror, för vad jag än säger så nog är det något som hon inte litar på) och faktistk veta att det är jag som har rätt och kan skita totalt i vad hon tror (låter rörigare än vad det är .)

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser