Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krokiga framben  (läst 3900 gånger)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
Krokiga framben
« skrivet: 01 apr-11 kl 22:13 »
Jag har ett bagglamm på ca 1 vecka gammal som har framben som går innåt vid den nedersta leden.
Framifrån ser det ut som en rektangel som står på en hörna.

Lammet hittade jag i lamningsboxen stel som en pinne och i stort sett död.Men efter "intensivvård " massage och hårtork så blev han väldigt pigg på några dagar .
Jag trodde att det skulle bli lite bättre ,men nu när han är så pigg ser man att benen är ganska krokiga .Kan de hålla när han blir större.
Han är väldigt pigg och rörlig så jag har lite svårt att avliva honom .
Kan man linda benen ,är det bra att göra sådant vid en led?.
Tips.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

vallhunden

• Västergötland
SV: Krokiga framben
« Svar #1 skrivet: 02 apr-11 kl 09:16 »
Kan det inte vara så att han har legat med benen krokigt i magen ??? Kanske att det rättar sig på, när han blir äldre ???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 02 apr-11 kl 10:41 »
För två år sen fick vi två lam (inte syskon) som inte kunde räta på nedre dele på fram benen som gjorde att de gick runt på knäna. Vetrinär sa att de troligen födds med korta senor. Vi löste det med att linda benen. Vi använde karton skumgummi och sporttejp. Blev endel klippande för att få rätt passning. Skummgummi bör vara lite större uppe o nere (kartongen kan skava), kartongen inte hela vägen runt benet, sen tejpa run (inte för hårt). Två dagar sedan ta bort, lufta benet nån timme, tejpa igen. Månad senare så var de så raka de kunde bli.

Såg väldigt komiskt ut när de skutta omkring men sina lindade ben som såg gipsade ut.  ;D

Om något liknande skulle hjälpa ditt lamm vet jag inte.

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 02 apr-11 kl 11:16 »
För två år sen fick vi två lam (inte syskon) som inte kunde räta på nedre dele på fram benen som gjorde att de gick runt på knäna. Vetrinär sa att de troligen födds med korta senor. Vi löste det med att linda benen. Vi använde karton skumgummi och sporttejp. Blev endel klippande för att få rätt passning. Skummgummi bör vara lite större uppe o nere (kartongen kan skava), kartongen inte hela vägen runt benet, sen tejpa run (inte för hårt). Två dagar sedan ta bort, lufta benet nån timme, tejpa igen. Månad senare så var de så raka de kunde bli.

Såg väldigt komiskt ut när de skutta omkring men sina lindade ben som såg gipsade ut.  ;D

Om något liknande skulle hjälpa ditt lamm vet jag inte.

Grattis vilken underbar lösning på problemet ;D

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-11 kl 11:22 »
Fick ett bagglamm för några år sen som såg X-bent ut några veckor men det rätade ut sig och vid 6 mån var han som alla andra. Skulle dock inte spara en sån individ för avel... Hoppas det reder sig
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Feffe

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 02 apr-11 kl 11:46 »
Hej,

I måndags lammade en av våra finullstackor genom vår hjälp. Det var felläge med den första lammungen som enbart hade huvudet framåt. När vi väl fick ut henne och hon ätit och försökte ställa sig upp upptäckte vi att hon inte kunde räta ut sista leden på frambenen. Vi kände efter och märkte att hon var påtagligt stelare i den leden än övriga lammungar i flocken. Hon försökte ställa sig upp 'normalt', men orkade bara i korta stunder, innan hon gled ner och stod på leden. Hon avlastade även själv genom att stå och vila på knäleden istället. Hennes syster  hade motsvarande, om än lindrigare, problem med knäleden på ena bakbenet, som vek sig åt fel håll.
Innan de föddes var mamman VÄLDIGT tjock, och vi trodde att hon skulle få fyrlingar (minst!), vilket hade varit jobbigt eftersom hon är en ungtacka, och detta är vårt första lammår. I efterhand och det bara blev två stycken är vår teori att de två låg på fel håll och kors och tvärs, och då har legat fel även på benen, vilket har gjort att muskler och senor blivit kortare respektive sträckts, samt att blodförsörjningen blivit nedsatta i lederna.
Hela denna vecka har vi ett par gånger om dagen masserat  och böjt deras leder för att stimulera blodcirkulationen och rörligheten, och därefter stretchat musklerna kring lederna för att tänja ut de korta musklerna/senorna. Nu kan jag meddela att båda står rakt, hoppar omkring och beter sig precis som de andra. De är fortfarande lite stelare än 'normalt' men utvecklingen är med rasande fart åt rätt håll. Vi kommer hålla på någon dag till på detta sätt, och därefter tror vi att det kommer att vara bra.

Vi funderade inledningsvis på att linda benen rätt med glasspinnar, gummiband och bandage, men efter ett snack med en vän och eget resonerande bedömde vi att risken för att försämra blodcirkulationen och göra lederna än stelare (jämför med arm i mitella) vore sämre.

Lycka till!

//Feffe
Bor tillsammans med frun på en liten gotländsk gård och har Finullsfår, Blekingeankor, Skånsk blommehöna, ett par bikupor och två randiga småtigrar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 19:06 »
Tack för svaren,jag håller på att praktisera de svar jag fått.
Senan är otroligt spänd.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser