Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vill ha, vill ha!!  (läst 3273 gånger)

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Vill ha, vill ha!!
« skrivet: 02 apr-11 kl 22:20 »
Åh , vad jag är sugen på ankor. Det blir inte bättre direkt av att sitta här på forumet och läsa om alla tips och ideér. Och bilderna sen då?!! Sååå söta.
Tur att man har en gubbe som älskar att gräva! Han gräver nog gladerligen en damm om jag ber honom. Och hans bästa kompis har massor av ankor så kanske kan man låna några och se om man gillar det. Gissar dock att jag kommer att älska det!! Att skaffa höns och getter är det bästa jag gjort!
Nu vet ni det!!
Kramar
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vill ha, vill ha!!
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 21:30 »
Kort och gott, ankor är underbara  ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 21:36 »
nu har tjälen la släppt skicka ut han så får börja gräva  :-[
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

flax

• Halland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 21:57 »
Eller skaffa myskankor. Bedårande och kräver ingen damm... ;D
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 22:09 »
Eller skaffa myskankor. Bedårande och kräver ingen damm... ;D
behöver och behöver, alla ankor vill ha dammar. De trivs bäst om de får bada. Sen är det väl en fråga för sig om de verkligen behöver bada. En skål där de kan doppa huvudet räcker enligt vissa  ::)  :-[ Men jag tycker de ska kunna bada, för att leva så naturligt som möjligt :)
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 22:53 »
;D ;D ;D Såklart du ska skaffa kvackisar! ;D ;D ;D

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 05 apr-11 kl 23:57 »
Ankor är trevliga djur, de värper goda ägg och överskottet ger väldigt gott kött. Jag vill aldrig sluta ha ankor. Och det finns så många trevliga raser att välja mellan.

Om du vill ha någon ras som jag har, så kommer jag att sälja både ägg och ällingar i vår/sommar, och jag ska åka på några hönsbytardagar och träffar i östra Skåne, så om du bor i Blekinge så kanske det inte är så långt att hämta?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 06 apr-11 kl 04:38 »
Om du gräver en damm, så tänk på att det ska gå lätt att byta vattnet också. Dom har inte bättre vett än att dom skiter i vattnet så det blir snabbt äckligt annars. Om du satsar på en jätte-balja istället för en liten damm så är det lättare att tömma den (man kan ta en slang och göra det med hävert-metoden och vattna i trädgården med smutsvattnet) och spola ur den med högtryckstvätt. Men ska jag vara ärlig så var det inte ankor jag hade utan ett par gäss, men det är väl sak samma...

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 19:59 »
;D ;D ;D Såklart du ska skaffa kvackisar! ;D ;D ;D

Vilken härlig bild!
Nu blev man ju inte mer sugen eller så ;)
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 06 apr-11 kl 20:01 »
Om du gräver en damm, så tänk på att det ska gå lätt att byta vattnet också. Dom har inte bättre vett än att dom skiter i vattnet så det blir snabbt äckligt annars. Om du satsar på en jätte-balja istället för en liten damm så är det lättare att tömma den (man kan ta en slang och göra det med hävert-metoden och vattna i trädgården med smutsvattnet) och spola ur den med högtryckstvätt. Men ska jag vara ärlig så var det inte ankor jag hade utan ett par gäss, men det är väl sak samma...

Tänkte mig en ganska stor damm. Men det hjälper kanske inte för smutsen. Men gubben min är klurig han hittar nog på något fiffigt!

supersnällasilversara

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 06 apr-11 kl 20:03 »
Ankor är trevliga djur, de värper goda ägg och överskottet ger väldigt gott kött. Jag vill aldrig sluta ha ankor. Och det finns så många trevliga raser att välja mellan.

Om du vill ha någon ras som jag har, så kommer jag att sälja både ägg och ällingar i vår/sommar, och jag ska åka på några hönsbytardagar och träffar i östra Skåne, så om du bor i Blekinge så kanske det inte är så långt att hämta?

Åker nog till Högsma och Hästveda. Funderar på Myskankor men tycker att mignonankorna är helt underbara.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 06 apr-11 kl 20:20 »
Vilken härlig bild!
Nu blev man ju inte mer sugen eller så ;)
Inte alls ...  :P   :-[  Särskilt inte om man smakat på deras ägg ...

Dessutom tycker jag om att en del av dem verkar tycka det är OK att man tar en del av äggen.  Lägger dem innanför dörren där man kommer in, fast det finns reden.  Innan de har lust att ruva.  Det känns så helt OK då att äta dem!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

279 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser