Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ny fråga om könsbest, Bohusläns-Dals Sv höns...  (läst 4284 gånger)

Lillemor Eklund

• Positiv till det mesta :)
    • Uppland
Ny fråga om könsbest, Bohusläns-Dals Sv höns...
« skrivet: 03 apr-11 kl 14:12 »
Ja, som rubriken lyder gäller frågan könsbest på ovannämnda ras.
Hittade ingen tråd som kunde ge mig ngn vägledning, så då hoppas jag att ni med erfarenhet kan hjälpa mig.
Jag har ju köpt två Bh-D Sv höns kycklingar, hur ser jag vad det blir?
De är nu ca 9 veckor och har minimal kam, tuppar sig mot varandra men är helt utmobbade av dv kochinkycklingarna som är 2 v äldre....
Är rasen i sig långsam i utveckling?
Bilder på skillnad, gärna!! Länktips?
Tacksam för all hjälp jag kan få :)

//Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
SV: Ny fråga om könsbest, Bohusläns-Dals Sv höns...
« Svar #1 skrivet: 03 apr-11 kl 15:13 »
 ;D ;D välkommen till svarthöns världen  :-[ ja som du säjer så är dom sena att visa skillnaden har en tupp här som tog 6 månader på sig att visa att han inte va höna   8) mina små är nu 7 veckor och på dom kan jag se vad som är vad.. ska ta lite bilder och visa dej
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 apr-11 kl 16:46 »
;D ;D välkommen till svarthöns världen  :-[ ja som du säjer så är dom sena att visa skillnaden har en tupp här som tog 6 månader på sig att visa att han inte va höna   8) mina små är nu 7 veckor och på dom kan jag se vad som är vad.. ska ta lite bilder och visa dej

Tack ;D
Ser fram emot bilder!!
//Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 08:33 »
kamstorleken och även kroppshållningen, dvs hur stjärtfjädrarna är hållna. Tupparnas "bakändar" är lite mer uppåtriktade.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 08:59 »
Hittade några bilder.
På den första ser du rätt tydligt skillnaden i kamstorleken, en liten höna till vänster och tupp till höger.

På dessa två bilderna här nedanför ser du skillnaden i hållningen av stjärtfjädrarna. Vi börjar med en liten höna, väldigt korta stjärtfjädrar. Kammen liten.

Nästa bild är på en tupp, ser du att stjärtfjädrarna liksom pekar lite snett uppåt! Och kammen är mer tydlig än på hönan.

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 04 apr-11 kl 11:14 »
Tack....
Tar med mig datorn ut i hönshuset och gör jämförande närstudie av kam o stjärtfjädrar :D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #6 skrivet: 04 apr-11 kl 11:33 »
Även johanna s kan ha fel det vet jag  o:) o:)
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Lillemor Eklund

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 13:48 »
Ja, nu har man vart ute i hönshuset å glott, å glott.... å kikat lite både fram å bak.
Int' f*n blev jag klokare av de heller  ::)
Om jag ska utgå ifrån kammen på båda, så är de i princip identiska. Ungefär mittemellan de båda på bilderna, i storlek.
Utgår jag från stjärtfjädrarna, ja det beror ju på.... kan kanske tycka att en av dem har mer uppåt än neråt men det är inte särskilt markant.
Jag får helt enkelt vänta å se!
Här e de ju så att jag vill veta allt, helst innan jag har behov av kunskapen och ska nåt göras/hända så ska de va gjort igår. Bråttom bråttom=)

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 15:17 »
Även johanna s kan ha fel det vet jag  o:) o:)

;D ;D

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 15:26 »

Här e de ju så att jag vill veta allt, helst innan jag har behov av kunskapen och ska nåt göras/hända så ska de va gjort igår. Bråttom bråttom=)

haha då har du fel ras om du har bråttom  ;D ;D :P

yezzika

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 05 apr-11 kl 00:09 »
Nu när det finns ett par, tre st här som har denna underbara ras så undrar jag,
Tjötar era svartingar också väldigt mycket?
Sambon har 7 hönor och 2 tuppar och hönorna har väldigt mycket och högljudda (ej skrik)
resonemang mellan sig.
T.ex om man slänger in något gott och alla inte hinner få så går någon och beklagar sig.  (:)
Även den som lyckats få en godbit beklagar sig med hela biten i munnen för att hon inte får ha den ifred.

Har ju några andra raser med och jämnfört med dem så är det mycket mer prat inne hos svartingarna.
Bor i det röda huset med man, 2 barn. Har 2 hästar & höns av raserna New Hampshire, Vorwerk

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #11 skrivet: 05 apr-11 kl 07:59 »
Hehe, jo nog kan de klaga rätt högljutt! men jag har ingen annan ras att jämföra med!
Tex när jag går förbi deras gård utan att släppa ut dem, då kan de klaga rätt ordentligt, dock får de sprätta loss i trädgården varje dag.. :D
Trots klagosången är de underbara, skulle aldrig vilja byta bort dem!

Dela detta:

* Inloggade just nu

290 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser