Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lamm med stor mage  (läst 1870 gånger)

moppe

Lamm med stor mage
« skrivet: 03 apr-11 kl 17:20 »
Ett par av våra lamm har stor mage men känns tunna över ryggen. De är inte så där rektangulära som de andra, eller hur man nu ska förklara ::). Det känns lite som näringsbrist men kan det bero på något annat? Dom är nästan 6 veckor nu lammen.

Ulricaa

• -
SV: Lamm med stor mage
« Svar #1 skrivet: 03 apr-11 kl 19:46 »
Minns du inte hur våra såg ut förra våren när tackorna hade mask? Dom såg ut som biafrabarn....stor mage.....försök ge dom mer ersättning....har för mig att det berodde på stor foderomställning, att dom försökte livnära sig på gräs och pelletts men egetnligen var för små....det gick över sen när jag gav dom en större portion näring igen...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #2 skrivet: 03 apr-11 kl 20:32 »
Är de lite krumma och liksom övervinklade i bakbenen? Då kan det vara D-vitaminbrist, ge ADE-vitamin i daglig dos i några veckor. Det kan också vara selenbrist, så ge selen också en gång.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

moppe

« Svar #3 skrivet: 03 apr-11 kl 21:44 »
Ja eftersom att de är från samma tacka och en har blivit riktigt dålig så beslöt vi oss för att ge alla en dos med selen, b-vitamin och d-vitamin. Den som var dålig har fått b och d-vitamin i ett par dagar och ska få minst en till. Hon har även fått lammnäring om än motvilligt tills idag då hon kom på att det är riktigt gott  ;D.  Hon är mycket bättre nu.
Ska lägga flaska på alla tunnisarna och se om det blir bättre. De har inte varit så mycket för pelletsen ännu så det kan ju bero på det. Det är som du säger Ulrica att de ser lite ut som biaffra barn men har inte kommit riktigt dit ännu. Tänkte försöka stoppa det innan  :).

Ulricaa

• -
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 16:41 »
Jag har alldeles för mig att det berodde på att dom försökte överleva på gräs när dom behövde mjölk....jag tror det. Hade en tråd om det här förra året men vad jag skrev som rubrik till den minns jag knappt....men ge dom näring och vitaminer så ska du se att magen rättar till sig igen!
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser