Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur ruvvilliga är ankor?  (läst 2055 gånger)

rackarns

• Närke
hur ruvvilliga är ankor?
« skrivet: 04 apr-11 kl 09:56 »
är ankor generellt mer benägna att ruva än vad höns är? Och finns det vissa sorter som ruvar mer / ruvar inte alls?

morellen

• Västergötland
SV: hur ruvvilliga är ankor?
« Svar #1 skrivet: 04 apr-11 kl 12:14 »
Mina myskankor var sena i starten men sedan väldigt envisa o varenda en la sig o ruvade förra året. Tyvärr på obefruktade ägg..  Vissa raser är i likhet mot höns avlade för äggläggning framför ruvvillighet, tex pekingankor (men min kompis hade peking som ruvade fram kullar)
Bland hönsen har jag inte haft nån höna som legat längre än två veckor i den här flocken.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 04 apr-11 kl 13:36 »
mina myskankor ruvade i flera månader förra året.. likaså pekingankorna..så lusten finns...
Fjäderfän och kaniner

anders 67

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 04 apr-11 kl 15:56 »
De flesta ankor ruvar men alla ankor är inte speciellt bra mammor.Kan vara lite si o så med moderinstinkten.
Myskankor är oftast förträffliga ruvare och mödrar :)
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

Terés G

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 04 apr-11 kl 22:33 »
Mina erfarenheter är att myskankor är extremt bra på att ruva och ta hand om de små. Förra sommaren hade jag flera honor som ruvade mellan 25 och 30 ägg var! De hade lagt äggen i två lager, men alla ägg kläcktes i de flesta kullarna. Alla mina myskhonor har ruvat varje år.
Lycka till med alla ankplaner!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

Martin-77

• Värmland
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 17:41 »
Vet bara om myskankor och våra honor var 100%:iga ifjol på att lägga sig.
De låg på mellan 6 och 14 ägg och blev max 1-2 rötägg per kull i övrigt kläcktes alla.
Blev nästan för bra, blev närmare 30 ällingar på våra tre honor:=). Inte nog med det sedan ville dom ruva fram fler kullar men där fick det vara stopp;)

Samlar kraft...........
En vacker dag blir det av :O)

flax

• Halland
« Svar #6 skrivet: 05 apr-11 kl 21:59 »
Håller med. Mitt myskankspar ger mig fler ällingar än vad jag vill ha! ;D
Två rejäla kullar blev det förra året. (mitt första år som ankägare)
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Dela detta:

* Inloggade just nu

358 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser