Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rotade fram gamla frigolitkläckaren  (läst 1465 gånger)

fauve

• Gäst
Rotade fram gamla frigolitkläckaren
« skrivet: 05 apr-11 kl 09:15 »
Och proppade den knöfull med ägg och nu till min kluriga fundering..

I stället för att vända varje ägg, så borde det väl funka lika bra att vinkla hela kläckaren 2-4 ggr/dag? Ungefär som det blir i äggpaketet när man samlar äggen alltså..

Vad tror ni?

trallallaa

• Gäst
SV: Rotade fram gamla frigolitkläckaren
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 09:28 »
Det borde väl fungera, men vad händer med vattnet då?

fauve

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 10:25 »
Den har inget vatten i sig alls förrän de sista dagarna, allt enligt instruktionerna som medföljer och enligt hygrometern så ligger den bra till i fuktighet enbart på vad äggen avdunstar  :)

Känns som mycket enklare (ja, jag är bekväm av mig  ;D ) att vippa hela den några gånger än att vända på runt 50 ägg för hand några ggr/dag  o:)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 12:14 »
har jag faktiskt gjort! har ett hemma bygge där man får vända alla själv. så testade jag att stoppa ett gäng i en äggkartong och ställa dom 45 grader eller hur mycket det nu är man ska vinkla, och så gjorde jag samma sak som när man samlar ägg. byter sida då och då. Nästan alla var befruktade om jag inte minns fel och nästan alla kläcktes, var skickeägg :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 18:15 »
Det går att göra så.
Och det är ju jättebra om man bara ska ha vatten i de sissta dagarna!!
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 08:51 »
Det finns många riktiga kläckare som vänder kläckaren istället för äggen (Suro, Brinsea Octagon mfl) Beöver man vatten i under ruvtiden kan man testa att ha en svamp indränkt med vatten. Det ger en stor avdunstningsyta utan att vattnet rinner runt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser