Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Groddar  (läst 4102 gånger)

Djinn

• Gäst
Groddar
« skrivet: 05 apr-11 kl 13:40 »
Läste i en tråd (kommer inte ihåg vilken) att man kunde grodda åt hönsen vintertid för att ha lite godis att ge dem.
Hur funkar groddar till kaniner? Tänker att det kunde funka som extragodis vintertid även till dem, eller blir det för bra/helt meningslöst?

Ugglans

• Småland
    • dixietown
SV: Groddar
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 15:26 »
Jag har gett mina kaniner groddar av alfalfa (lucern), havre, vete, korn och solros samt smörgåskrasse. De har också ätit böngroddar och de lever och har hälsan!

Å andra sidan äter de potatis, vitkål, sallad och annat som kaniner enligt expertisen inte ska klara av.
Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 15:29 »
Solrosgroddar älskar mina niner =). Havre också. Jag har inte medvetet groddat, det är sånt som har vuxit runt burarna :P.

//Lina

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 19:06 »
Mina erbjöds alfalfa förra veckan. De tittade konstigt på det och tog lite hö istället..  :-\
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Alba

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 15:20 »
Det funkar jättebra! Har just börjat med det själv och har bara hunnit prova alfalfa och vete, som jag hade hemma. 3 av 4 gillar alfalafagroddar. Veten sådde jag i jordlådor och ställde in. Den växte upp en gång till och sen vissnade den pga av dålig skötsel från min sida. Det var mycket uppskattat!

Jag skulle tro att man kan använda alla de vanliga typerna av groddfrö, men man kan ju undvika kålväxter.

http://www.runabergsfroer.se/?m=303

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Djinn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 apr-11 kl 15:38 »
Tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser