Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Märkning av ägg i redet  (läst 4041 gånger)

Månvargen

• www.freedomranch.se
    • Östergötland
Märkning av ägg i redet
« skrivet: 05 apr-11 kl 18:07 »
Hej vad använder ni för penna när ni ska märka äggen i redet? ???
Vet att det finns skrivet någonstans  här men hittar inte den tråden...
Hästar, katter,gula ankor och åsbohöns i genbank, mellerudskaniner i genbank. Odlar örter och gör egna salvor.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
SV: Märkning av ägg i redet
« Svar #1 skrivet: 05 apr-11 kl 18:13 »
Blyertspenna, och skriv stor så man ser att de är märkta.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 05 apr-11 kl 18:17 »
Jag använde en vanlig blyertspenna, visst man får märka om dem ibland när det nöts bort - men funkar bra för mig.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Spindel

• Bohuslän
    • Helenas mignon
« Svar #3 skrivet: 05 apr-11 kl 18:41 »
jag fick tag på en i bokhandeln som heter
Friendly W-Marker vattenbaserad svensk svanenmärkt röd funkar fint
Och gift fri
« Senast ändrad: 06 apr-11 kl 11:00 av Spindel »
Bor på landel i ett underbart hus, med min goa gubbe,en hel hop ungar, 3 snälla vovvar, 2 lata kattgubbar,Genbank med finfina Bohuslän-Dals Svarthöns, ekorrar i träden och ja ett okänt antal fiskar, mignon ankor och en urgullig kanin

Leifem

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 apr-11 kl 19:10 »
   -   Det finns märkverktyg på Biltema..   ::)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 05 apr-11 kl 23:52 »
Om man ritar en ring runt hela ägget så måste man inte vrida på det för att se att det är märkt. Blyerts är giftfritt och bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

betsla

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 06 apr-11 kl 08:18 »
Om man ritar en ring runt hela ägget så måste man inte vrida på det för att se att det är märkt. Blyerts är giftfritt och bra.

Ja mina märkta ägg ser ut som påskägg =D Massor med blyertsringar runt hela äggen.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #7 skrivet: 06 apr-11 kl 11:57 »
Läste om en tjej (var det här på Alternativ?) som märkte med såna pennor man har till bakverk, dvs pennor fyllda med hushållsfärg. Vet inte om det är det bästa, men färgen är ju ätbar så den borde ju vara ganska "lindrig" mot äggen :) Den färgen höll iaf hela ruvningen ;)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

betsla

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 06 apr-11 kl 12:34 »
Läste om en tjej (var det här på Alternativ?) som märkte med såna pennor man har till bakverk, dvs pennor fyllda med hushållsfärg. Vet inte om det är det bästa, men färgen är ju ätbar så den borde ju vara ganska "lindrig" mot äggen :) Den färgen höll iaf hela ruvningen ;)

Vart tusan hittar jag såna pennor? Inte för att det är aktuellt just nu, då jag har stängt in ruvhönan med sina ägg, men kan ju vara bra att veta =)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #9 skrivet: 06 apr-11 kl 16:16 »
Vart tusan hittar jag såna pennor? Inte för att det är aktuellt just nu, då jag har stängt in ruvhönan med sina ägg, men kan ju vara bra att veta =)

Det finns på såna ställen som säljer tårttillbehör ;D Har haft en sån, men jag tror jag slängde den för jag trodde väl aldrig att jag skulle behöva den nån gång mer än på Skorpans 1-årsdag..  ::) T.ex här: http://www.tartdecor.se/kategori-a/pennorochpenslar.html

Men jag har inte provat själv, så jag är inte säker på att det är det bästa alternativet som sagt :)
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Dela detta:

* Inloggade just nu

312 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser