Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vickar på stjärten...  (läst 5178 gånger)

mel_m

• Närke
Vickar på stjärten...
« skrivet: 06 apr-11 kl 12:02 »
När ankorna lutar sig framåt och vickar på stjärten ivrigt. Samtidigt sjunger dom. Vad menas med det? Det var nämligen deras reaktion när min dotter på 1år klev in till dem. :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vickar på stjärten...
« Svar #1 skrivet: 06 apr-11 kl 12:55 »
Sjunger? Vad för slags ankor är det ni har? Här upplever jag iaf. att de säger åt en att hålla sig undan, främst drakarna (hanarna) som gör så. Min lilla mignonkille gör ofta så när jag kommer för snabbt emot dem. Ställer sig och sträcker ut sin hals och väser/kvackar åt en och viftar på rumpan.

En kompis myskankor gjorde alltid så med när man kom på besök. Kom emot en med viftande rumpor, väste och framåtlutade. "De hälsar!" sa dem... Jasså¨? *tittar ned på den arga ankan som står och biter en i byxbenet* ::)

De gör även så när de schasar varandra. Om jag nu uppfattat din beskrivning rätt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 06 apr-11 kl 12:58 »
På denna film runt 1:24 in i filmen så kan du se min mignonkille morra åt mig. ::) Dock så ligger han ned och viftar inte på baken där men hytter med huvudet emot en och gapar och pratar.

Vinterankor
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 06 apr-11 kl 13:02 »
Här hittade jag ett bra exempel på vad jag menar. Det är en myskis på denna film... Vift, vift sedan om hotet inte försvinner smäller det (och tuppen utmanade ju ankan i detta fallet så då small det men var över på några sekunder... Seger till ankan). ::) Eller nyps som i mitt fall. ::)
OT. men konstiga vingar ankan har? ??? Är det detta som man har läst om kallas för "änglar" när vingarna ser ut sådär? ???

gallo contra pato
« Senast ändrad: 06 apr-11 kl 13:06 av Linkoso »

Schaman

• Västergötland
    • Ankparadiset
« Svar #4 skrivet: 06 apr-11 kl 18:57 »
Linkoso: Vingar på ankan i filmen är s.k. "angel wings"

Ankor viftar lite på stjärtfjädrarna som hundar viftar på svansen. I filmen var det en "utmaning" men oftast är det en form av hälsning närde träffar människor. När ankorna har mycket att tala om(s.k. gruppsamtal) eller är lite exalterade kan de ge ifrån sig lite olika ljud samtidigt som de viftar med stjärten. Det är min erfarenhet av myskankor men förmodligen är det flera ankraser som har liknande beteende.
Är främst intresserad av myskankor och bor strax söder om Göteborg.

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #5 skrivet: 06 apr-11 kl 20:05 »
Linkoso: Vilken cool anka!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser