Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta höns och tupp  (läst 16632 gånger)

sway307

• Hälsingland
SV: Äta höns och tupp
« Svar #20 skrivet: 08 apr-11 kl 14:17 »
Jag kan ju berätta hur det faktiskt ligger till då så slipper ni funderas över bedövningen. Faktum är att du skall bedöva djuret(så att det förlorar medvetande) innan du avlägsnar huvudet för att forskning har visat att huvudet faktiskt lever i några sekunder och är medvetande om vad som hänt. Hur f*n dem forskat fram det UTAN att orsaka lidande är för mig en gåta.

Och gällande människor så påstår man detsamma, det baseras på en forskare i Frankrike vars partner vart dömd till döden genom halshuggning, han ombad denna partner att blinka med ögonen så länge han kunde.När huvudet avlägsnades sprang forskaren fram och tog upp huvudet. Det sägs att huvudet blinkade i 13 sekunder.     

Bissarra fakta.... Men nu avvek vi nog en hel del från tråden :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #21 skrivet: 08 apr-11 kl 14:34 »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

pyromanen

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 08 apr-11 kl 17:27 »
Oh fy vad läskigt!
Tur jag inte har några slaktmogna djur just nu!
Hur vet man att den inte lider om man slagit den i huvudet?  (nu när vi ändå är inne på otrevligheter)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #23 skrivet: 08 apr-11 kl 22:25 »
Jag känner och ser på fågeln direkt efter smällen om den "är borta". Hela kroppen stelnar till och ögonen spärras upp och är helt vidöppna och bara som stirrar tomt (inget liv i dem). Jag tar hellre i så hårt att de "riskerar" att dö direkt av smällen än att slå för löst vilket tyvärr har hänt och känns skit (dock så vet jag inte om de riktigt är klara i skallen då eller då de fått sig en rejäl smäll ändå). Detta har varit då jag måttat och slagit för hand vilket jag avskyr att göra (men som man tyvärr blivit tvungen till ibland) utan jag håller i ben och vingspetsar och svingar kraftigt huvudet mot ett hårt föremål.

Tänk dig själv om någon jätte skulle ta tag i dig och svinga med full kraft ditt huvud mot t.ex. en sten. Tror risken är väldigt liten att man inte hamnar i något tillstånd där man är "i en annan värld". Var en arbetare till min mammas man idag som föll baklänges 3 meter och slog skallen i asfalten så skallen krossades idag. Han ligger på akuten nu, tack och lov verkar han klara sig. När min mammas man skulle hämta hans lastbil låg hans jacka kvar helt nedblodad av mörkt levrat blod (blödningen från huvudet) och något vitt iblandat (benflisor ir vad?) :X . Men tänk dig det fallet fast med massa mera fart (alltså svinget). Då hade han nog inte överlevt smällen. 
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

pyromanen

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 09 apr-11 kl 07:56 »
Fast i den länken om halshuggningar står det ju faktiskt att modern vetenskap tror det var frågan om reflexmässiga rörelser i ansiktet, inte att man har bevis för att huvudet faktiskt lever.  Läskigt hur som hälst.
Du skriver hur du lätt märker att djuret bara stirrar tomt, men det är ju precis så det också är när jag rycker av halskoterna.  Nerver/krampryckningar sätter igång och ögonen vidöppna/stirrar tomt.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #25 skrivet: 09 apr-11 kl 09:52 »
Menar du att du låter ett slaktat djur som du ej tagit ur ännu hänga ute i ett par dagar innan du äter det?
Absolut!
Det finns inget farligt med det och eftersom de är avblodade och finns det inga snittytor för flugor eller bakterier att froda sig på så är det bara bättre.

Det finns ingenting som kan bli dåligt och tarmar gör man ju korv av så det finns inget som kan sippra ut.

Mycket av det som är inuti äter man också upp efteråt så det mår bara bra av få hänga lite det också.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #26 skrivet: 09 apr-11 kl 10:16 »
Fast i den länken om halshuggningar står det ju faktiskt att modern vetenskap tror det var frågan om reflexmässiga rörelser i ansiktet, inte att man har bevis för att huvudet faktiskt lever.  Läskigt hur som hälst.
Du skriver hur du lätt märker att djuret bara stirrar tomt, men det är ju precis så det också är när jag rycker av halskoterna.  Nerver/krampryckningar sätter igång och ögonen vidöppna/stirrar tomt.

Frågan är dock om djuren fortfarande är i medvetande. Man kan ju bryta nacken och överleva men bli förlamad. Meningen med "bedövning" är väll snarare att djuret inte ska vara vaket och inte vara medveten om vad som pågår sedan aldrig hinna vakna upp igen innan det är dött.  ??? Medvetandet sitter ju där uppe i skalleknoppen så länge hjärnan får syre. Om man säg hugger av huvudet - swoop utan att göra så att det man ska avliva är "knocked out" så kan det ju finnas risk för att det kan finnas syre kvar under några sekunder som ser till att hjärnan inte dör på en gång. Har sett ett flertal gånger där folk inte "bedövar" först så ligger huvudet och gapar, som kippar luft och ögonen tittar och blinkar på fågeln i flera sekunder efter, som att det fortfarande skulle sitta kvar på kroppen. Detta är något som aldrig hänt när djuret varit medvetslöst (här iaf.), inga ryckningar i huvuddelen alls, inga ögon som ligger och blinkar och ser fortfarande "klara" ut endast kroppen som sätter fart med sina dödsryckningar. 

Så även om det är så att de dör på en gång så skulle jag aldrig skippa att göra de medvetslösa innan. Dels för att det ser så jäkla läskigt ut med ett huvud som stirrar på en och dels för att man vet ju aldrig. Tänk om det verkligen ligger där och ser.  :o
« Senast ändrad: 09 apr-11 kl 10:19 av Linkoso »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 09 apr-11 kl 10:33 »
Gjorde de inte en undersökning av halalslakt utan bedövning där hjärnan befanns vara aktiv upp till en halv minut?

pyromanen

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 09 apr-11 kl 14:02 »
Intressant detta.
Vad är det som fysiskt händer när man slår den hårt i huvudet?  Om nerverna är intakta borde den ju kunna känna smärta fast den är medvetslös eller?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #29 skrivet: 09 apr-11 kl 16:12 »
Min brorsa som har en tarmsjukdom sövdes ned när de skulle köra upp grejor i hans tarmar. Han kände ingenting. Sedan så finns det fall vid operationer och sådant när patienterna har känt hur de skurit i dem och så men jag minns inte riktigt vad anledningen var, om de inte var ordentligt nedsövda men tillräckligt så att de inte kunde kommunicera med omgivningen eller om det berodde på något annat.  :-X

Har sökt runt på internet nu både på engelska och svenska och så gott som överallt står det att man ej ska kunna känna något om man inte är vid medvetande. Hittade även några inlägg från folk som har fått en smäll i skallen och tappat medvetandet. En var i en bilolycka hon slog huvudet och beskrev det som att hon bara såg massa konstiga mönster, men kände ingen smärta. En annan hade halkat och slagit huvudet och svimmat. Han kände ingen smärta eller men däremot när han vaknade då började det värka som sjutton i huvudet.

En annan person som varit i koma flera gånger under sitt liv beskrev att under en del perioder kunde den känna och under en del perioder så var allt som "borta". Men detta var då under en längre tid. När det handlar om höns så bedövar man sedan några få sekunder senare så är avblodningen igång och de dör, så de bör inte hinna känna någonting om man träffar rätt.

En liten textsnutt från en av ca 10 olika sidor jag gluttat på.

You do not see or feel or hear anything. Your body is barely alive like you are in a deep sleep. As also a coma.When your unconsicous the nerves which signal pain to the brain are shut down/cut off so you don't feel any pain. But considering you just had an accident (god forbid) it sure would hurt b4 u went unconcious
« Senast ändrad: 09 apr-11 kl 16:51 av Linkoso »

Wizard

• Arrendegården
« Svar #30 skrivet: 09 apr-11 kl 21:31 »
Intressant detta.
Vad är det som fysiskt händer när man slår den hårt i huvudet?  Om nerverna är intakta borde den ju kunna känna smärta fast den är medvetslös eller?
När man är medvetslös så har inte hjärnan några prioriteringar att koppla smärtimpulserna direkt...

Man bedövar med slaget och om djuret mot all förmodan skulle komma ihåg smällen efteråt så kommer den aldrig att vakna hur som helst.
Detta är även applicerbart på huruvida hjärnan fortsätter fungera en stund efter avlivningen eftersom hjärnan kommer att vara bedövad i en bra bit längre än 90 sekunder.

Fåraherde

• Öland
« Svar #31 skrivet: 20 maj-13 kl 17:14 »
Vegetarian här som undrar varför man ska ta bort hönsen när de slutat värpa? Det låter ju som rena rama stora produktionen utan känslor... När de inte är till användning ska de bort?  :-\

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #32 skrivet: 20 maj-13 kl 17:22 »
Vegetarian här som undrar varför man ska ta bort hönsen när de slutat värpa? Det låter ju som rena rama stora produktionen utan känslor... När de inte är till användning ska de bort?  :-\
Detta är ett forum för självhushållning. För mig är det respektfullt att se till att djuren får sluta på ett värdigt sätt, och att de kommer till nytta, genom att vi äter upp dem.

Att producera sin egen mat, till en rimlig kostnad, så att både människor och djur mår bra, det är nog ett mål för många här på alternativ. Och då ingår det att man äter upp djuren. Att äta djur som levt ett bra liv, och som slaktas under lugna förhållanden, utan transporter, är bra djurhållning i min värld. Med känslor.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #33 skrivet: 20 maj-13 kl 20:22 »
Det blir fullt i hönshuset om man ska ha kvar alla hönor som inte värper och då blir det inga ägg och ingen självhus hållning för man får inget tillbaks. Hur tror du dom gjorde förr?

Dela detta:

* Inloggade just nu

379 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser