Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stor tupp= färre attacker från vildadjur?  (läst 3064 gånger)

sway307

• Hälsingland
Stor tupp= färre attacker från vildadjur?
« skrivet: 08 apr-11 kl 14:57 »
Jag undrar om en tupp av modell stor, typ Brahma eller Dorking, är en större säkerhet mot räven eller hök i jämförelse med mindre tuppar? 

Jag menar katter ger väl sig inte på höns pga storleken, men om man då har en stor tupp så borde den kunna avvärja iaf en räv?  eller är jag ute och cyklar?

Gräbban

• -
SV: Stor tupp= färre attacker från vildadjur?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-11 kl 15:03 »
Här hjälper det inte i varje fall. Haft Brahma tuppar som blivit slagna av hök... Sussex tupp som var förbaskat stor blev tagen av räven. Så jag tror inte på det. Ju större dom är desto sävligare flyttar dom ju på sig vid en attack.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 08 apr-11 kl 15:27 »
Precis, det är bättre med mer alerta och rörliga djur, då larmar de och alla djuren söker skydd. En räv kan ta en gås, så storleken på tupp spelar ingen roll i det sammanhanget...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sway307

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-11 kl 15:37 »
Så ur den synpunkten så är det bättre med en liten alert tupp alltså, jag tänkte att storleken skulle kunna skrämma dem. Vi har minkar här och jag är rädd att dem kan ställa till det för hönsen , men inte ger väl sig en mink på en fullvuxen höna, visst att kycklingar kan leva farligt men inte fullvuxna djur?   Vår hönsgård vetter ned mot vatten och något stängsel ute i vattnet är inte att tala om. Tror ni räven simmar in i hägnet och att  rovfåglar flyger in i "carport" liknande hägnet, bör jag bygga igen det helt? Jag hade ju önskat att ha dem fritt strövande  men vågar inte riktigt.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-11 kl 16:20 »
En del katter kan ta höns.. Minken tar garanterat höns!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 08 apr-11 kl 16:57 »
Bygg igen helt och ha en dörr så de kan ströva fritt när du är hemma och övervaka. Minken tar vuxna hönsfåglar, Höken kommer få en fin landningsbana och det skulle inte förvåna mig om räven tar sig en simtur ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

sway307

• Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-11 kl 17:57 »
men om höken tar sig in så kanske han fastnar i nätet på vägen ut och då kan han få följa med minken ner i djupet tycker jag!.......jäkla otyg, nu har jag under mina 3 år jag bott här ALDRIG sett en rovfågel eller räv. Minken har jag sett några gånger dock!

Nina W

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-11 kl 18:16 »
Hedemora-tuppar ska enligt folklig tradition vara bra på att jaga bort odjur... Jag har sjælv ingen erfarenhet. Jo, han jagar bort katten. Hon har aldrig førsøkt ta hønsen, men han fattar att hon ær ett rovdjur. Dom har bra skyddsinstinkt, och dom ær vaksamma och alltid på allerten. Det gæller æven hønsen. Tyværr så har min vackra røde Mats blivit mer och mer aggressiv mot dom som skøter hønshuset då jag ær borta. Inte heller ovanligt att Hedemoratuppar ær dumma mot barn pga barn springer ibland och kan verka oberækneliga... Men mig tycker han om!
« Senast ändrad: 08 apr-11 kl 23:55 av Nina W »

skogsråetiskogen

• Småland
« Svar #8 skrivet: 09 apr-11 kl 11:35 »
Akta dem för minken! Jag blev av med hela min skock på 15 höns pga minken. Den var kvar i hönshuset när pappa kom in, han tog den senare i en fälla men det var ju så dags. Minken hade bitit varenda höna i huvudet men inte ätit på nån.  :'(  Tuppen hade tydligen stridit ordentligt. Har du höns nära vatten måste du skaffa en minkfälla och ha gillrad nere vid vattnet annars lär du få påhälsning. Och de gör inte som räven - tar en och en, utan alla ryker på en gång... (Och såna djur släpper man ut för att vara djurvän!) Grrrr....

nina77

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 09 apr-11 kl 11:43 »
Räven tog min dorkingtupp för ett par år sedan, nu har jag en elak en som han skulle kunna få ta om han ville  >:D

Jag undrar om en tupp av modell stor, typ Brahma eller Dorking, är en större säkerhet mot räven eller hök i jämförelse med mindre tuppar? 

Jag menar katter ger väl sig inte på höns pga storleken, men om man då har en stor tupp så borde den kunna avvärja iaf en räv?  eller är jag ute och cyklar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

367 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser