Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedrans hönshjärnor! Byter rede på ruvardag 20!! Är hoppet ute?  (läst 2760 gånger)

Adine

• Finland
Har haft två hönor, som vägrar släppa taget om varandra, ruva på 4 ägg. De har varit ensamma och skillt från de andra hönsen men haft två reden i buren. Idag på 20:de dagen låg alla 4 ägg kalla och hönorna låg i det andra, tomma redet och höll om varandra. Jag blev så arg! Tog in de iskalla äggen och lyste dem för säkerhets skull och jag tyckte att jag såg en näbb som sakta pickade i ett av dem och det rörde sig lite. Två var helt stilla det tredje kanske eventuellt rördes lite i. Jag satte tillbaka äggen hos hönorna som la sig på dem tvärt.

Jag antar att hoppet om kycklingar i morgon är ute va?

Hur tänker de riktigt, det är första gången de skall ruva fram kycklingar och alla mina förstagångsruvare har misslyckats även tidigare år, men jag hade hopp om att det här skulle gå vägen. De har varit så duktiga hittills!

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
Oj då! Håller tummarna på att det gick bra ändå.
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Det kan nog gå bra ändå om du har tur. Jag hade en höna som lämnade boet med 10 ägg förra året och när jag kom dit var äggen kalla. Snabbt lade jag dem under en annan höna som låg på 8 ägg. Av de 10 kalla så kläcktes 6 st. Totalt fick den hönan ta hand om 14 kycklingar men det gick bara bra :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Adine

• Finland
Tusen tack för de svaren! Jag hoppas så att det blir ngn iaf. I kväll var jag dit och det var inte ngn kyckling än, jag har inte så stort hopp för de var verkligen iskalla alla fyra. Väntar i morgon och på måndag annars får det väl bli en omgång ägg till.

Adine

• Finland
Det kom två kycklingar!!! Det trodde jag inte då äggen faktiskt var iskalla! Så himla gulliga båda två och mammorna är mäkta stolta :)

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
Härligt! Du ser det är bra att inte ge upp på en gång :)

Men de kan vara lite svagare, så ge dem riktigt mycket värme och kärlek :)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Terra77

• -
härligt att det blev två fina, hoppas de blir starka o friska.

Min höna förvirrade sig ur sin "inburning" där hon liggerpå 12 ägg o lade sig med surhöna nr två.... äggen 14 dagar gamla,iskalla var de o ja säkert på alla döda men efter lysning i gårkväll levde alla!!!! yippie!!! 6 dagar kvar!!
Hoppas det kommer flera friska fina små pycklingar, det är min första kull så är så förväntansfull!!
37årig vårdare/keramiker boende i Halland.
Mor till 2 flickor 17 o 10 år
Gula+pärlgrå dv.kocchin, Isbar, Orpington, Blandisar o 3 katter. Trädgårdsland o massa syrener!

Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser