Jag har liknande problem med en belgiskjättehona, hon är ca 8 mån och började skvätta när man närmade sig buren eller kliade henne, mycket jobbigt. Dessutom "uppvaktar" hon mig med cirkeldans, grymtningar och kramar min arm samtidigt som hon ger mig små "kärleksbett" , detta är också rätt jobbigt, men man kanske ska känna sig smickrad

.
Hennes första 6 mån var hon helt rumsren och fick springa runt i hallen utan problem (hon bor inne för hon var mycket liten och vi fick henne så sent på året och har inga andra kaniner just nu).
Jag funderade också på kastrering men tydligen är risken för komplikationer (död) ganska höga vid sövning av kanin, och här enligt (Smådjurskliniken Höganäs) kostar det ca 1200:- ganska dyrt för en 200 kr kanin utan stamtavla

så det blir att bygga en bra (den förra visade sig ej vara illersäker) utebur istället och hoppas det hjälper. Jag vet ej om det kanske är billigare i Helsingborg eller Ängelholm och om där finns större erfarenhet vad gäller kaninsövning.
Bara lite av mina tankar och erfarenheter, hoppas någon har nytta av dom och jag efterlyser även andra tips om hur vi ska hantera vår överbrunstiga kanin.
Johan