Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rövare i farten?  (läst 3942 gånger)

ersam

• -
Rövare i farten?
« skrivet: 10 apr-11 kl 21:06 »
Har varit en väldigt hög aktivitet vid ett av samhällena. Är dom andra och rövar tro?

Gep

• Blekinge
SV: Rövare i farten?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 11:52 »
Det är tydligen en röveriperiod nu.
Flera på biklubben hade fått sina svagare samhällen rövade.
Så jag minskade flusteröppningarna på mina kupor igår.
Kanske man alltid ska ha liten flusteröppning på våren ?
Mina samhällen är jämnstarka så jag har sluppit problem.
Undrar om det har att göra med vädret ?
Toppendrag en dag, mulet och trist ett par dagar.
Inte underligt att de hälsar på grannarna.

Curt

« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 16:50 »
Röveri på våren är ett gissel. Resultatet, om man inte gör något, är som regel ett förlorat samhälle. Att minska flusteröppningen har i princip ingen effekt alls. Är röveriet igång så måste det till mer drastiska åtgärder. En åtgärd är ju att fara iväg 2-3 km med samhället. En enklare och bättre metod är följande: kolla vilket samhälle som rövar (syns på aktiviteten). Ta av täckningen på rövaren och lägg på ett tidningspapper med några små hål. Lägg på två spärrgaller (detta för att inte drottningarna skall nå varandra). Sätt det rövade ovanpå rövaren. Det som händer nu är att röveriet upphör och att det rövade samhället får hjälp med yngeluppfödningen. När man ser att allt fungerar som det skall flyttar man isär samhällena. Eventuellt byter man plats på dom för att få fler dragbin i det svagaste.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 11 apr-11 kl 17:02 »
Inga extrafluster vid spärrgallerna?
(Detta är precis vad jag letade svar på innan jag ens ställt frågan! Tack Curt  :D )
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Curt

« Svar #4 skrivet: 11 apr-11 kl 17:13 »
Inga extrafluster vid spärrgallerna?
(Detta är precis vad jag letade svar på innan jag ens ställt frågan! Tack Curt  :D )
Nix, absolut inga extrafluster.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 11 apr-11 kl 19:40 »
Stängde totalt igårkväll. Full aktivitet utanför tidigt på morgon. Så helt klart att det var rövare i farten. Jag har rensade nätbottnar så jag håller nu stängt några dagar.

Ser man krasst på det hela så är det väl naturens urval. De starka överlever. De svaga ska man inte avla vidare på...  :-\

Curt

« Svar #6 skrivet: 11 apr-11 kl 21:58 »
Stängde totalt igårkväll. Full aktivitet utanför tidigt på morgon. Så helt klart att det var rövare i farten. Jag har rensade nätbottnar så jag håller nu stängt några dagar.

Ser man krasst på det hela så är det väl naturens urval. De starka överlever. De svaga ska man inte avla vidare på...  :-\
Nja, det kan ju vara så att det är dom avläggarna med nya avelsdrottningar som blir angripna. Då kan man inte kasta in handsken och säga att det är naturens gång. Det är nu som det visar sig om man är biodlare eller inte.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 11 apr-11 kl 22:14 »
Liknande iakttagelser här, ett döende samhälle hade plötsligt en jäkla trafik utanför flustret och jag gissar på röveri. Att samhället dött berodde troligen på igensatt nätbotten och förutom lite mögel på de yttersta ramarna såg allt fint ut, förutom att bimängden var pytteliten.

Alla mina samhällen har fått extra foder, några utanför kupan och kanske är det detta som startat röveriinstinkten, jag har aldrig gett dem på det viset förut. Jaja, nu kommer fodret i det döende samhället till nytta, ingen utsot fanns i kupan så jag gissar att det är o.k. att låta rövarna fortsätta sitt "värv"?
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 11 apr-11 kl 22:20 »
Vet inte om bina har "minne" på det viset men när det gäller åtminstone övriga djur här hemma så gäller det att sätta stopp snabbt och tydligt så inte otyget sprider sig. Men nu snackar jag mer får som hoppar över staket eller hönor som pickar ägg. Kanske det inte går att överföra på insekter?  :)

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 21 apr-11 kl 20:36 »
Testade att byta plats på två svagare samhällen mot de starkaste för att få bukt på ny fart av rövare. Slutade i totalt kaos där alla verkar röva hos varandra med mängder av bin som slåss (och dör). De tre svagaste stängde jag igen och körde iväg. Flyttar nog två till inom kort för att vara på den säkra sidan.

Varför kan inte livet vara lätt och smidigt att leva...  ;)

Curt

« Svar #10 skrivet: 21 apr-11 kl 21:10 »
Testade att byta plats på två svagare samhällen mot de starkaste för att få bukt på ny fart av rövare. Slutade i totalt kaos där alla verkar röva hos varandra med mängder av bin som slåss (och dör). De tre svagaste stängde jag igen och körde iväg. Flyttar nog två till inom kort för att vara på den säkra sidan.

Varför kan inte livet vara lätt och smidigt att leva...  ;)
Varför är det så svårt att göra som jag beskrev längre upp i tråden?

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 23 apr-11 kl 14:12 »
Gjorde det men misstolkade den sista meningen. Uppfattade inte att det hörde ihop med det man skulle göra tidigare utan enbart ett sätt att stärka det svagare samhället. Men nu har jag lärt mig det...  :)

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 27 apr-11 kl 08:19 »
Flyttade min kupa drygt 1 mil. Dröjde inte många timma förrän det var full fart utanför flustret igen. Morr...

Tydligen verkar detta samhälle fungera som värsta magneten för rövande bin. I detta fall andras.  :o

Nu är det flyttat igen. Nu tror jag att det hamnat utanför flygradien för rövare...

Hur var det nu igen - "utlokaliserade" samhällen behöver man inte anmäla placering på utan bara efter uppmaning av tillsyningsmannen?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #13 skrivet: 27 apr-11 kl 08:48 »
att du inte minimerar flustret så de får lättare att försvara samhällen mot röveri ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ersam

• -
« Svar #14 skrivet: 27 apr-11 kl 09:43 »
En hel del bin har strukit med i fighten så jag misstänker att det är vaktbina som lämnat sin post och därmed dörren öppen. Flustret är minimerat sedan tidigare...

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 27 apr-11 kl 10:02 »
hur stor är den ?

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser