Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnader på olika anksorter?  (läst 4640 gånger)

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
Skillnader på olika anksorter?
« skrivet: 11 apr-11 kl 09:02 »
Skulle vara intressant att få veta vad det är som skiljer de olika anksorterna åt förutom utseende- och om det är svårt att ha ankor?
Stora höns: Orpington: gul,Skånska blommehöns
Fransk Vädurskaniner

Terés G

• Blekinge
SV: Skillnader på olika anksorter?
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 10:56 »
Hej!
Vi har erfarenheter av Blekingeankor och Myskankor.

Blekingebeskrivning:
Våra Blekingeankor värper minst 100 ägg/år. Vikt ca ca 75-80 gram.
Vi kläcker i maskin och ankorna ruvar.

Det är mycket vakna och aktiva ankor som direkt ser faror (hök och räv) och flyr/varnar. Om höken slagit så ser man inga ankor på den platsen på ett par dagar, så de lär sig! :)

De simmar och vankar, men flyger inte. De "kvackar" när de pratar.
Honorna låter mest (mannen i familjen drar gärna vissa paralleller här!)  ???  ::)

De har väldigt bra fodersök och får genom det i sig mycket maskar, insekter, sniglar och gräs. Som tillskott får de blandsäd och lite allfoder av oss + snäckskal. Vi låter dem äta tomt i matskålarna varje dag, annars blir det en läskig bottensats...

De blaskar och blandar mat och vatten (liksom andra ankor vill de ju sila maten i vatten), men det löser vi genom att ha mat och vatten-skålarna långt från varandra. Tycker vi kan ha det eftersom de blaskar i dammarna och i det grunda vattnet i dikena när de är lösa.

Det är typiska simänder och trivs i vatten och i dess närhet.
Rasen kommer från yttre skärgården här i Blekinge där de simmat varje isfri dag, året runt i "mannaminne". Sommartid har de klarat sig på vad de hittat själva + fiskrens som fiskarna slängt till dem. Därav det goda fodersöket och den goda tillväxten vi ser på våra ällingarna. Troligen även den goda äggläggningen, då den ökat markant sedan de var öbor. :)

Här ruvar de flesta honorna. Kanske inte första året, men år två är de sugna. Ca 50-70% av UNGhonorna ruvar här.

De får ett bo/hona som är rätt väl avskilt och där gör de en bale.
Vi plockar bort äggen varje förmiddag, när honorna är ute och lämnar ett eller två redägg i balen.
När alla värpt ca 70 ägg lämnar vi tre ägg i balen och senare 4.
Då en hona visar tecken på att vilja ruva tar vi inte bort några ägg från "hennes" bale. Så snart hon lagt sig sätter vi för ett nät för att de andra ankorna ska lämna henne ifred och hon ska få lugn och ro.  Det är viktigt för dem att vara ostörda i balen, men vi kollar till äggen då honorna är uppe och äter.
Kanske lite onödigt mycket info, men så har vi alla våra ankor. Så kan man jämföra med andra besättningar som kanske har andra erfarenheter.

Skillnader med Myskankor:
Värper färre ägg med tjockare skal.
Vi maskinruvar inga Myskägg.
Är säkrare ruvare med högre % kläckta och överlevande ällingar.
90% av våra M-honor ruvar redan första året och 100% andra osv.

Flyger gärna, men kan vingklippas för att vänja sig vid var de ska vara.
Tar gärna ett dopp, men inga längre stunder och inte gärna om de är gamla herrar.

Är lugnare,
har sämre fodersök men är gladare för fallfrukt och sniglar.
Slabbar likadant med maten som ovan.

Ligger gärna i skuggan och kan ge makalös tillväxt på buskarna de ligger under.  ;)
Går gärna upp på altanen i skuggan och gör likadant, men den växer inte alls lika bra.  :(

Är tysta, förutom ruvande honor som ger ifrån sig ett "tjipp".

Tja, det var nog allt.
Lycka till!
/Terés
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 09:23 »
Vilket härligt och roligt svar du gav- så intressant att höra - skulle också vilja höra lite om löpankor- de ser så kul ut, men kan inget om dem...kanske någon som har?
Fransk Vädurskaniner

supersnällasilversara

• hellre lite skit i hörnet än ett rent helvete
    • Blekinge
« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 15:50 »
Kul med ett sånt bra och intressant svar!
Har 2st svarta orpington + en blå tupp. 3st Kopparfärgad Maran.  2st bruna+2st vita värphöns. 2st dvärgkochin, 2st isbar och några blandisar. 6st dvärggetter, två åsenfår. En vovve!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 13 apr-11 kl 20:07 »
Vilket härligt och roligt svar du gav- så intressant att höra - skulle också vilja höra lite om löpankor- de ser så kul ut, men kan inget om dem...kanske någon som har?
Jag har ägg i kläckaren men kan endå lite om de, vad är det du vill veta? :) Säg något så blir det enklare för oss att berätta ;D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #5 skrivet: 13 apr-11 kl 23:19 »
Ok - jättegärna- har massor med frågor:
 ;)
är det en tyst eller pratig sort? lugna eller skygga? en "nybörjarsort" eller en känslig sort? kan man ha flera hanar i en flock med hönor eller parar de ihop sig par om par? kan hanarna bli argsinta som gåskarlar? hur värper dom- antal,färg på äggen och storlek? när/vilken ålder är de könsmogna? kan de ruva själva? växer de sakta eller fort ? nu tänker jag på om man jämför med andra sorters ankor....
Fransk Vädurskaniner

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 13 apr-11 kl 23:30 »
Vi har Pekinganka

Pekingankan härstammar från Kina och är en ganska tung ras, vikten ska ligga mellan 3-5 kg.

Pekingankan räknas som världens vanligaste anka och det är den säkerligen av den anledningen av sin storlek och alla maträtter som finns till denna oerhört vackra och charmerande fågel.

Men dom är dessutom väldigt duktiga äggläggare och lägger c:a 100-200 ägg om året som ska vara vitgula.

En riktig Kalle Anka anka som jag älskar :-)
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 17 apr-11 kl 21:20 »
pekingankor är trevliga,sociala och pratglada..en favorit hos mig :D bra nybörjarras då de inte flyger iväg...
myskankor är oxå väldigt trevliga och världsbäst på att ruva :) bra nybörjarras då den är lätt och billig att få tag på..flyger dock....

sen gillar jag blekingeankor,gul och blåankor ,cayuga med flera :-* trevliga djur även om de kan vara riktiga lortgrisar...
Fjäderfän och kaniner

carinalil

• Småland
    • Kackelsidan
« Svar #8 skrivet: 17 apr-11 kl 22:39 »
Så kul att läsa om alla sorters ankor -  äter ni alla ägg efter dom? eller använder ni deras ägg bara i matlagningen?
Fransk Vädurskaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 apr-11 kl 22:51 »
Jag äter mina ankägg , dom är mkt godare och större än hönsens *s*  ;D
Kokta äter jag dom och ett räcker till frukost faktiskt .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

gustos

« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 08:24 »
Har en trio Khaki Campbell, som jag haft sen i somras. Gissar att dom väger ca 2,5 - 3 kg. Nu när dom kommit igång ordentligt med äggläggningen så blir det ett ägg/anka om dagen. Brukar ha äggen till stekning, omelett, sockerkaka, mm. Vitan på ankägg upplever jag som lite styvare än på hönsägg vilket gör att vispade ägg till tex sockerkaka håller kvar luften bättre.

Campbell är inte nått vidare på att flyga, men dom skulle säkert kunna flaxa iväg en liten bit om dom ville, men för det mesta väljer dom att vagga lite så där som ankor gör, i övrigt håller jag med Grimbart om att dom är duktiga på att grisa ner.

Tåliga mot vinterkyla är dom också. I vintras när det var -20 så sprang dom rakt ut från ankhuset när jag öppnade på morgonen. Huset dom bor i är oisolerat, men med ett rejält halmlager som dom kan ligga på så har det gått aldeles utmärkt.

Hur dom är som matanka ber jag att få återkomma till eftersom jag inte har tagit fram några slaktdjur än, men det ligger lite ägg i kläckaren, så det är på gång.

Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser