Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sura???  (läst 1610 gånger)

Gattoleone

• Vi lever så länge vi lär
    • Medelpad
    • GattoLeones
Sura???
« skrivet: 11 apr-11 kl 10:12 »
En av damerna i hönshuset, ligger betydligt längre tid i redet nu än för bara en dryg vecka sedan...
När hon hoppar upp i redet "makar" hon redäggen ( 6 st )tillrätta innan hon lägger sig, hon ligger dagligen mellan 3-4 timmar, sen lämnar hon redet för att upprepa mönstret nästa dag ???
Har ägg i kläckar'n som legat 4 dygn, men jag vet inte om jag vågar chansa!?
Tacksam för råd/Hönsagubben på Alnö

http://skorpanodiana.cybersite.nu/
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

petra 08

• Södermanland
SV: Sura???
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 10:16 »
Vänta tills du vet att hon ligger stadigt.
jag skulle byta ut äggen nån dag innan kläck för att vara helt säker..
Petra
Lever med man och 2 barn och alla djur. Hund, katter, kaniner ,höns ,löpankor och vaktlar..

Gattoleone

• Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #2 skrivet: 11 apr-11 kl 17:36 »
*putt*
"I en liten röd stuga där vägen nästan tar slut bor en liten guuube med sina katter o höns, Om än bara några få dagar till ett stenkast från dörr'n ligger skogen full av svamp o bär"

Gattoleone

• Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 17:32 »
Jag fortsätter på den här tråden som jag startade, problemet är väl kanske lite annat än rubriken säger...
Det handlar dock om samma dam ???
Hon har nu helt slutat värpa sen över en vecka tillbaka, hon ruggar inte, hon äter, dricker, sprätter o ligger i redet mellan 2-4 timmar varje dag för att sedan återgå till ätandet o sprättandet...

Idag var en god vän här, vi dryftade problemet... Till saken hör att han hållt på med höns och andra fjäderfän i drygt 35 år, men nu så nöjer han sig med att komma med goda råd o tips till andra, som han själv säger yngre förmågor med tid o ork...
Det enda han kunde tänka sig vara problemet är att jag har kycklingar på 8 veckor gåendes i en separat bur inne i hönshuset, att hon på något sätt skulle ha slutat värpa för att hon tror att det är hennes kycklingar. Samtidigt så förstår varken han eller jag varför hon i så fall har värpt oavbrutet kycklingarna har ju faktiskt bott i hönshuset sen den 27 mars!?

Snälla jag behöver råd o hjälp om vad som kan vara fel... De 2 andra damerna närmar sig 6 månader o har ingen som helst lust till att värpa, äter, dricker o sen tillbaks till sittpinnen...

Gattoleone

• Medelpad
    • GattoLeones
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 19:12 »
Knuffar upp inlägget... Hoppas på svar!

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 21:48 »
Inte alltför lätt att förstå sig på hönor. Min Brahmahöna började så där... låg långa stunder per dag så jag trodde att hon skulle sura till helt. Men två andra hönor la sig och då verkade det som att Brahman gav upp så nu ligger hon bara tills hon värpt.

Det är ingen idé att du låter din höna få ha riktiga ägg iaf. Kanske är det så att hon vill ha ett större antal innan hon öägger sig ordentligt? *spånar bara* Du kanske kan prova att ge henne ett större antal redägg.
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

224 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser