Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44027 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Här kan du läsa om en camping som söker jobbare. Kolla under frågor o svar så ser du deras kollektiv avtal.

http://www.getteronscamping.se/public/page/view/id/11/lang/sv/what/jobb

http://www.hotellrevyn.se/index.cfm?n=35  lite fler som undrar. Inte lätt det här.

http://jobb.tsl.se/jobb/vaktm%C3%A4starecampingv%C3%A4rd-gotland-tofta-strand-och-camping   

Här var det tydligt vad man ska göra. Såg att det stod milersättning när man använder egen bil i jobbet. Kolla upp det så du får betalt.

Kersthin

• Häxa inom Siljansringen.
    • Dalarna
    • http://oxbacken.de
under 110-120 kr skall man inte jobba,sedan kan helgtillägg m.m tillkomma.sem.ers  skall du givetvis ha o naturligtvis arbetskläder.kolla med facket vad lönen för parkarbetare/vaktmästare ligger på.kommunal har ju lönenivåer på t.ex parkarbetare(ej feriejobb). vill han inte skriva anställningsavtal där lön,arbetstid o varaktighet står ska du bara gå därifrån.då är det inte seriöst. ulf

om du nu börjar hos denna arbetsgivare, spara ALLA lönespecar, det finns fall, där de struntat i att betala in de sociala avgifter som varje arbetsgivare ska betala in för dig, och har du då dina lönespecar kvar så har du bevis för att han dragit det för dej om det skulle bli något krångel framledes.
Lycka till
Var rädd om Moder Jord, behandla henne väl, och du får tusenfaldt igen. :)

Xoot

• Gäst
Ja, idag började jag på arbetsplatsen som planerat.

Dök upp enligt bestämd tid och fick en sopborste i handen och info vart allt fanns och tillsagd att nu börjar arbetet.
Tror att jag byta 10st lysrör och 7st lågenergilampor idag. Men det var för mycket tydligen, man ska först byta när
man tycker det är för mörkt för att gå i rummet, så vi alla är ju olika. :)

Efter halva dagen frågar jag efter den försvunna arbetsintervjun och mitt blivande anställningsbevis och min lön.
Jag tänkte faktiskt göra ett bra intryck eftersom de inte nämnde det, utan bara jobba på ett tag för att visa upp mig.

Svaret var ganska enkelt;
"Nu blir det helg eftersom vi har Fredag idag så det är omöjligt men vi ska se vidare på Måndag kanske"
Jag: Okej, ja men det fungerar för mig om vi utgår ifrån att vi ordnar allt rätt och riktigt med start Måndag.
Arbetsgivaren: "Men, du vill alltså verkligen ha ett anställningsbevis?"

Så jag vet inte, återkommer på Måndag med besked om hur allt utspelat sig. Känner mig lite delad i meningarna.

tinna.m

• Skåne
Förstår din tvekan. Skit att bli behandlad så. Han tycks inte tycka det är så noga med dig. Det tycks inte va så noga med arbetet heller. Då är det nog inte så noga med lönen heller.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Xoot

• Gäst
Förstår din tvekan. Skit att bli behandlad så. Han tycks inte tycka det är så noga med dig. Det tycks inte va så noga med arbetet heller. Då är det nog inte så noga med lönen heller.

Denna campingen söker en styck ny vaktmästare varje år.
Men kollar man över tidigare anställda så har där inte varit någon anställd sen runt -08 då jag inte kan se längre tillbaka.

Några arbetskläder fick jag aldrig. Nej jag ska vara ärlig, det känns faktiskt inte speciellt seriöst precis som jag misstänkte.
Kuggfrågan är lönen. Därför jag tänker inte gynna någon välgörenhet som volontär.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Verkar som en skum arbetsgivare. Du ska kräva att anställningsbevis med dina och arbetsgivarens uppgifter, där det framgår att du har en allmän visstidsanställning (om nu inte arbetsgivaren kan uppge hur mycket du ska arbeta), dessutom ska det finnas med uppgifter om din timlön.
Har du arbetsgivarens organisationsnummer tror jag du kan kolla med aktuellt fackförbund (bör vara Kommunal eller möjligtvis Fastighets eller Handels) om det finns kollektivavtal. Finns inte det är det bara att gå därifrån.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

malarmaster

• Småland
håller med skräptanten. inga papper=rättslös. kan du inte heller se om det har funnits några anställda låter det som svart= inga rättigheter,ingen pensioninbetalning,ingen sjuklön om det skulle behövas o sen har vi hela försäkringsbiten,om du blir skadad på jobbet vad händer då ? ulf

Xoot

• Gäst
Vad exakt innebär det att ha ett kollektivavtal och tvärtom?

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
Det finns ett antal lagar som styr arbetsmarknaden; Lagen om anställningsskydd (LAS), Arbetstidslagen (ATL) och Arbetsmiljölagen (AML) för att nämna några, det som står i dessa lagar måste alla arbetsgivare följa. Dessutom finns kollektivavtal, som reglerar saker som går utanpå lagstiftningen.
Kollektivavtalen tecknas mellan arbetsgivarorganisationer (exempelvis Kommunala Företagens Samorganisation) och fackförbund (ex.vis SKTF, SEKO och Kommunal). I avtalen finns särskilda bestämmelser om till exempel extra semesterförmåner, OB-tilläggens och övertidsersättningens storlek, ersättning för beredskapstjänstgöring, speciella arbetstidsvillkor, ledighetsförmåner vid speciella händelser (nära anhörigs död), extra pengar vid sjukskrivning eller föräldraledighet så inkomstbortfallet inte blir för stort och - inte minst - lön och löneökningar! Finns inget avtal gör arbetsgivaren som hen vill med den anställda i dessa frågor; betala pisslön och inget OB... Alltså är kollektivavtalen viktiga!
Dessutom finns pensionsavtal som hänger med kollektivavtalen, där det regleras hur mycket arbetsgivaren ska betala in till din tjänstepension - finns inget avtal får du heller ingen tjänstepension från den arbetsgivaren.
Alla avtal finns att läsa på nätet, titta på respektive facks eller arbetsgivarorganisations hemsida.

(Ute i verkligheten är jag fackombud.)

johan/sandra

• Gäst
Inom restaurang är det väldigt vanligt att man "provjobbar" det här gör man gratis. Jag vet att man inte ska göra det, men ville man ha jobbet var det bara att göra. Det brukar också vara ganska slappt med anställninspapper.

Jag tror inte att man kan förvänta sig att få arbetskläder, såvida det inte är skyddskläder, vi fick låna kläder när jag jobbade på ett ställe som hade speciell klädsel men annars har jag alltid köpt kläderna själv. Skor har jag aldrig varit med om att man fått.

Mina erfarenheter är inom transport och hotell och restaurang, det finns säkert de som har bättre avtal.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Hos oss får även säsongsanställda arbetskläder, inte bara skyddskläder/skor utan också annat, anpassat efter årstid. Däremot får inte allt behållas, de dyra varseljackorna t.ex. ska återlämnas. Men ingen ska behöva använda privata kläder i jobbet, som ju är smutsigt och väderutsatt.

Arkeologer, SACO-förbund

Xoot

• Gäst
I mitt fall så handlar det om skyddskläder som jag kallar för arbetskläder som ska klara arbete med
motorsåg, röjsåg och krypa omkring på knä. Min syn på saken säger att det är självklart.

Eller har jag fel syn på saken? Vill höra alla åsikter om jag nu kan ha fått fel för mig eller kanske har rätt. :)

Jag tycker det är jobbigt när man begär så lite, ordning och reda, rätt på sina papper, klara besked...

johan/sandra

• Gäst
Skyddskläder borde rimligtvis betalas av arbetsgivaren.

När det är ett såpass riskabelt jobb hade jag begärt anställningsbevis innan jag började, du är ju försäkrad på ditt arbete och arbete med röj och motorsåg innebär ju en viss skaderisk.

Det verkar konstigt med fast lön för hel och deltid. Heltid brukar var 40 timmar/vecka eller vid skift 37,5 (transport). Deltid brukar anges i procent. Kolla kollektivavtalet för att ta reda på vad som gäller.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Skyddskläder borde rimligtvis betalas av arbetsgivaren.

När det är ett såpass riskabelt jobb hade jag begärt anställningsbevis innan jag började, du är ju försäkrad på ditt arbete och arbete med röj och motorsåg innebär ju en viss skaderisk.

Om man anställs för att göra ett jobb där det krävs särskilda skyddskläder - som att jobba med motorsåg - ska ju arbetsgivaren rimligen hålla med sådana. Du ska väl ha hjälm, skyddsstövlar och särskilda byxor?

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
I mitt fall så handlar det om skyddskläder som jag kallar för arbetskläder som ska klara arbete med
motorsåg, röjsåg och krypa omkring på knä. Min syn på saken säger att det är självklart.

Eller har jag fel syn på saken? Vill höra alla åsikter om jag nu kan ha fått fel för mig eller kanske har rätt. :)

Här har vi fakta i saken, i den här föreskriften från Arbetsmiljöverket som handlar om motorsågar och röjsågar står precis vilken personlig skyddsutrustning du har rätt till, och som arbetsgivaren ska betala för. Kom ihåg att det är personlig utrustning, alltså kan inte arbetsgivaren komma dragandes med sina gamla avlagda sågarstövlar som är två nummer för stora åt dig, du ska ha egna grejer!
http://www.av.se/dokument/afs/AFS2000_02.pdf

christelle

• Blekinge

Jag tycker det är jobbigt när man begär så lite, ordning och reda, rätt på sina papper, klara besked...
Skyddskläder är nog en facklig skyddsfråga som facket och arbetsgivaren kommer överens om -  ta kontakt med en fackförening och be dem kolla om din arbetsgivare har något kollektivavtal.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

getalina

• Halland
Om han inte har ett dokument klart när du kommer så hänvisa till detta.

http://www.finansportalen.se/mall.htm

Beställ dokumentmallar

Dokumentmallar
      Företag
         Personal
            Anställningsavtal

Anställningsavtal allmän visstidsanställning 2011
  Kostar 345 kr.

Be honom ta hem avtalet. Om han inte vill så är han inte seriös.

Vurre

Arbetsgivaren: "Men, du vill alltså verkligen ha ett anställningsbevis?"

Känn dig blåst.  Det är ett svartjobb du har fått.
snus? vad är priset på en pris?

Xoot

• Gäst
Här har vi fakta i saken, i den här föreskriften från Arbetsmiljöverket som handlar om motorsågar och röjsågar står precis vilken personlig skyddsutrustning du har rätt till, och som arbetsgivaren ska betala för. Kom ihåg att det är personlig utrustning, alltså kan inte arbetsgivaren komma dragandes med sina gamla avlagda sågarstövlar som är två nummer för stora åt dig, du ska ha egna grejer!
http://www.av.se/dokument/afs/AFS2000_02.pdf

Jag är inte så duktig på att läsa mig till saker, menar du att jag skall ha _EGNA_ grejer hemifrån eller via arbetsgivaren?

Arbetet börjar på deltid och övergår sen till heltid, för att i slutet av säsongen gå till deltid återigen och sen avsluta.
Jag har har blivit tillsagd att jag har garanterat 4tim per vardag och eventuellt mer vid behov.

Nu på Måndag ska jag begära ett anställningsbevis och samtidigt diskutera lönen som förmodligen kommer bli intressant.
Kommer även ta upp arbetskläder/skyddskläder återigen. Utan allt detta, så är jobbet i sig inte riktigt intressant nämligen..

Mitt förråd som egentligen är ett litet garage där alla prylar till vaktmästaren finns är fyllt med flyttmaterial från sonen i firman.
Letade hela dagen och hittade inte en skruvmejsel. Ingen olja. Ingen smörjolja. Ingen bensin osv. Kom knappt fram där inne.
Har blivit ombedd att göra en lista på sådant som jag behöver...

Med tanke på omständigheterna och _OM_ nu våra gissningar stämmer, är det anledning nog till att tacka nej?
Arbetsförmedlingen gillade inte att jag tackade nej till ett annat jobb tidigare pga att jag skulle köra gratis med min egen bil.
Lång historia men transport åt ett företag med min egen personbil kostnadsfritt, då kan jag förlora min arbetslöshetsersättning.

För mig är det enkelt, man vill ha allt rätt och riktigt, tydligen är det svårt att fånga in dessa egenskaper.  :P

getalina

• Halland
Be arbetsförmedlingen om hjälp med att upprätta papperet i fråga tillsammans med arbetsgivaren. Säg att det verkar vara ett oseriöst företag. Och att du inte vill råka illa ut.

Går arbetsförmedlingen med på att skicka ut en handläggare till jobbet när det ska skrivas papper så kan arbetsgivaren inte slingra sig undan. Då får han bekänna färg. Svart eller vitt.

Tror inte arbetsförmedlingen godtar att deras "kunder" blir lurade. Då går du fri från ansvar att avsäga díg jobbet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser