Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44012 gånger)

tinna.m

• Skåne
Suveränt Getalina!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Michailov

• Västergötland
Du kan väl också fråga arbetsförmedlingen om de anser det vara OK att hänvisa dig till en arbetsgivare som inte har kollektivavtal och inte vill skriva anställningskontrakt? Om du inte får något kontrakt - hur hade AF tänkt sig att du skulle visa för dem att du tackat "ja" till arbetet? Om du vill jävlas riktigt med AF så be att få skriftligt på att de anser det vara OK att du tar anställning utan kollektivavtal eller kontrakt  >:D Skulle vilja se det ärkepucko på AF som dödar sin egen karriär genom att skriva ett sådant...

Nu FINNS det faktiskt arbetsgivare som inte har kollektivavtal OCH är sjyssta, ibland får man mer än via kollektivavtalet. Kan vara en principiell ovilja att överhuvud taget beblanda sig med facket (som de skyr som pesten). Dock låter det inte som att den du besökt är i den kategorin...

Du får helt enkelt bestämma dig för om du vill ta ett jobb med kanske låg lön, ingen pensionsinbetalning, inga försäkringar etc för att få arbetslivserfarenhet. Har du möjlighet att hitta något annat tycker jag du skall göra det. Tänk dock bara på det "skräptanten" skrev om lagar och kollektivavtal: Även du i detta jobb omfattas av lagarna! De kan arbetsgivaren inte förhandla bort! Så skall man ha skyddsutrustning enligt lag så skall du få det av arbetsgivaren. Spelar ingen roll om du jobbar en dag eller livstid. Verkar som din eventuella arbetsgivare inte ens fattar vad han lagligen skall göra utan inbillar sig att om han inte har kollektivavtal så gör han som han vill. Men...vem som helst kan ju bli arbetsgivare. Det ställs ju inga speciella krav på kunskaper, sunt förnuft eller IQ större än skostorleken.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Xoot

• Gäst
Sen är frågan hur man hanterar situationen när man frågar om anställningsbevis och får svaret som bara ber en vänta.
Samtidigt som man får arbetsuppgifter undertiden.

Nu på Måndag tex. så har jag redan fått kort info vad som skall göras. Det är sly och träd som ska bort, sågas osv.
Sen är det lite roligare uppgifter som tillfaller med en minigrävare bland annat.
Min magkänsla säger att några papper inte kommer vara färdiga Måndag morgon som jag påpekade i Fredags.
Då är kuggfrågan; Ska jag fortsätta att tjata och arbeta undertiden eller säga att jag inte vill fortsätta från papper är klart?

Det viktiga för mig är att JAG gör rätt ifrån mig och sen kvarstår faktum, jag vill ha ett ärligt jobb.

Michailov

• Västergötland
Arbetsgivaren får ju som han vill - du jobbar och han slipper skriva kontrakt. Drömläge!
Det låter för mig som att han vill ha någon som jobbar deltid på försäsong, heltid på högsäsong och så deltid igen på eftersäsongen. Då fattar jag inte varför han inte tar fram ett vitt papper, skriver ett kontrakt med dig som anger just den "sysselsättningsgraden" under de tider han genom flera år lärt sig är hög-/lågsäsong. Så skriver han in att du får X kronor per timme (med eller utan semesterersättning) och inga betalda semesterdagar i år. Om han inte har kollektivavtal så är han klar - annars skriver han att kollektivavtal mellan ABC och XYZ gäller. Det spelar ingen roll om du är med i facket, kollektivavtal gäller alla anställda på arbetsplatsen. Han skriver under och du skriver under. Klart!

Att han inte vill kan ju bara betyda att han vill ha en möjlighet att krypa ur om du inte skulle behövas så mycket som kontraktet säger eller om han inte lyckas dra in pengar till din lön (då behöver han inte betala eftersom du ju inte formellt jobbar där).

Men om du tycker det är kul uppgifter som ger dig bra erfarenheter och är villig att chansa så gör det då. Skulle du få psykiska problem eller bryta ihop fullständigt av att han blåser dig så skall du nog inte ta jobbet.

Angående kuggfrågan: Du kan till syvede och sist aldrig vinna mot en arbetsgivare - det är min uppfattning (jag är både anställd på egen hand och arbetsgivare med 5 anställda i AB). Visst, du får kanske rätt i sak för stunden med hjälp av facket eller liknande men det blir lätt arbetsbrist (med nödvändiga uppsägningar), lokala löneförhandlingar där du släpar efter mm. Så till slut står du där. Det jag vill komma till är att du kanske kan få mer tryck i dina krav om du jobbar någon vecka eller två och visar att du är "skitbra". Då ökar rimligen hans intresse för att behålla dig och då också ge dig kontrakt. Att tjata utan att du gör något mer är bara tröttsamt (för båda). JAG (min uppfattning) hade frågat på måndag. Händer inget hade jag jobbat på som f-n fram till exakt när högsäsong skall börja. Då hade jag sagt en tidig morgon sagt att innan dagen är slut skall jag ha ett kontrakt annars stannar jag hemma tills jag får ett.

Alltså...han utnyttjar ditt behov av jobb och använder det i spelet. Slå tillbaka när han är som mest sårbar (när du kan jobbet och verkligen behövs - när högsäsongen skall börja). Utnyttja situationen tillbaka!

/Michailov

Imp

Det finns ett antal lagar som styr arbetsmarknaden; Lagen om anställningsskydd (LAS), Arbetstidslagen (ATL) och Arbetsmiljölagen (AML) för att nämna några, det som står i dessa lagar måste alla arbetsgivare följa. Dessutom finns kollektivavtal, som reglerar saker som går utanpå lagstiftningen.
Kollektivavtalen tecknas mellan arbetsgivarorganisationer (exempelvis Kommunala Företagens Samorganisation) och fackförbund (ex.vis SKTF, SEKO och Kommunal). I avtalen finns särskilda bestämmelser om till exempel extra semesterförmåner, OB-tilläggens och övertidsersättningens storlek, ersättning för beredskapstjänstgöring, speciella arbetstidsvillkor, ledighetsförmåner vid speciella händelser (nära anhörigs död), extra pengar vid sjukskrivning eller föräldraledighet så inkomstbortfallet inte blir för stort och - inte minst - lön och löneökningar! Finns inget avtal gör arbetsgivaren som hen vill med den anställda i dessa frågor; betala pisslön och inget OB... Alltså är kollektivavtalen viktiga!
Dessutom finns pensionsavtal som hänger med kollektivavtalen, där det regleras hur mycket arbetsgivaren ska betala in till din tjänstepension - finns inget avtal får du heller ingen tjänstepension från den arbetsgivaren.
Alla avtal finns att läsa på nätet, titta på respektive facks eller arbetsgivarorganisations hemsida.

(Ute i verkligheten är jag fackombud.)

LAS gäller bara medlemmar av facket och delar av LAS kan förhandlas bort i kollektivavtal.

Kollektivavtal är inte så viktiga som folk säger. Oftast så är LAS starkare på arbetsplatser utan kollektivavtal.
Alla avtal finns verkligen inte på nätet, det finns ca 15 000 kollektivavtal i Sverige.
Man kan ha ett avtal eller en löneuppgörelse utan att det finns kollektivavtal.
Småföretagare kan i regel inte ett skit om regler på arbetsmarknaden, av den enkla anledningen att de endera är korkade eller för att de inte vill. Det får dock samma konsekvenser när de bryter mot reglerna.

Har du jobbat där utan avtal, så kan man se det som att du är tillsvidareanställd. Det finns stöd för en sådan tolkning i lagen. Men det krävs ett intresserat fack för att du ska kunna bråka om det om du vill. Och givetvis att du är medlem i facket.

Ja, ni kan ju gissa vad även jag är delvis, ute i verkligheten.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Jag hade inte börjat jobba häcken av mig. Faller ett träd över dig och du skadas får du inte ett skit.

Vurre

Då är kuggfrågan; Ska jag fortsätta att tjata och arbeta undertiden eller säga att jag inte vill fortsätta från papper är klart?

Det viktiga för mig är att JAG gör rätt ifrån mig och sen kvarstår faktum, jag vill ha ett ärligt jobb.

Svaret på kuggfrågan är att du är inte anställd förrän du har papper på det, så sätt dig på kontoret och vänta tills pappren är klara innan du börjar jobba. Vet du ens om du kommer att få lön för jobbet i fredags?
snus? vad är priset på en pris?

Michailov

• Västergötland
loop: Var i LAS står att lagen enbart gäller medlemmar i facket? Den gäller väl de som definierad i dess första paragraf?

Självklart är LAS starkare än kollektivavtal-den är ju som sagt en lag, inte mycket som klår det.. ;)
Vitsen med kollektivavtal, som anställd, är ju att du får avtalsförsäkringarna. Bl.a en avsevärt högre pension än utan kollektivavtal. Sjukförsäkring, olycksfall, liv, omställning etc är andra försäkringar du får med kollektivavtal.

/Michailov

Michailov

• Västergötland
Förresten så gäller kollektivavtalen även om man inte är med i facket OM arbetsgivaren är organiserad i en organisation som tecknat kollektivavtal. Alltså-inget krav att vara med i facket pga det.

/Michailov

mymlan65

• Småland
Jag är inte fackombud, men chef och skyddsombud...
Vill bara lyfta fram några saker jag sett/läst/mött/hanterat genom åren, i relation till allt det redan sagda.

-Som loop säger så är det faktiskt så att du redan är anställd om du så bara har jobbat en enda timme, anställningsbevis undertecknat eller ej... Därmed har du också accepterat lönen, vilken den nu än är (måste dock vara inom ramen för branschens avtal -jmfr bråk om bärplockare etc).

-Skyddsutrustning ska arbetsgivaren tillhandahålla, kollektivansluten eller ej, eftersom det faller inom allmänna avtal för arbetsmiljö i detta land.
Likaså är det arbetsgivarens ansvar att tillse att du har adekvat/lämplig utbildning för de redskap du använder, såsom motorsåg, röjsåg, skylift etc.

-Fackförbunden älskar inte direkt arbetsgivare som går utanför eller struntar i de villkor man under lång tid kämpat fram för sina medlemmar, så RING något av de relevanta facken. De kommer helt säkert hjälpa dig oavsett om du är medlem eller ej.

-OB har du alltid rätt till, såvida arbetsgivaren inte förhandlat in den i din lön. I så fall måste han/hon visa upp papper på detta, underskrivet av er båda, eller av arbetsgivaren och ditt fack.

-Du kan också, som också sagts tidigare, tyvärr vara helt oförsäkrad om arbetsgivaren inte är kollektivansluten.

-Tror dock att det ändå är smart att ge arbetsgivaren en dag till på sig... Händer inget på måndag, så ta direkt kontakt med facket för konsultation. Då är det nog så att du behöver lite råd från någon som kan vara en konkret samarbetspartner i situationen, någon i din ringhörna...

Lycka till - G

Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

louise

• Gäst
Alltså, det är ju helt uppenbart en oseriös arbetsgivare, som verkligen inte vill ge dig ett kontrakt. (anställningsbevis är väl mer nåt man får efteråt, ett bevis på att man varit där och jobbat). När han säger "hm.. så du vill verkligen ha ett", då är det uppenbart.

Du kommer få ett helvete med den arbetsgivaren, han VILL INTE.

Att du alls tvekar och inte vet om han är seriös eller inte gör mig orolig. Jag tycker du ska gå med i ett fackförbund så att du lär dig grundläggande rättigheter och arbetsmarknadslagar. Annars är risken att du hamnar i det här igen.

Just  nu har du inga som helst garantier för att det kommer hamna några pengar på ditt konto. Om du har råd att chansa på att vara inkomstlös ett halvår, så ska du vägra jobba tills du har ett kontrakt. Och den här mannen kommer inte ge dig ett kontrakt.

Att du är anställd för att du börjat jobba, som någon här sa, hängde jag först inte riktigt med på,men kom på att den kan va intressant. Det finns ju inget som säger hur hög sysselsättningsgraden är, så i praktiken verkar det som en meningslös regel. Men sen kom jag och tänka på en kollega som fick en månadslön i ersättning vid en sån tvist. Eftersom hon förväntades gå till jobbet varje dag trots att hon inte fått förnyat kontrakt, och.. att det på nåt sätt var uppenbart att hon inte bara var timanställd, så skulle hon enligt reglerna (fackliga eller lagliga minns jag inte) betraktas som fastanställd. Chefen fick förstås panik och det slutade med någon sorts kompromiss där tjejen backade från kravet på fast anställning men fick en månadslön i ersättning, eller som böter för arbetsgivaren om man vill se det så.

malarmaster

• Småland
problemet är att om det är en oseriös arbetsgivare,det finns inget kollektivavtal,den"anställde" är inte fackmedlem så är man i praktiken chanslös då man får driva ev tvister själv i domstol med de ekonomiska konsekvenser det får.Facket är också tandlöst om det saknas avtal då de enda frågor de kan driva är frågor om lagbrott.Avtal finns ju inte på en sådan arbetsplats.här är det uppenbart en arbetsgivare som tycker papper är onödigt o frågan är hur han betalar lön,svart? Ulf

mymlan65

• Småland
Det är sant som du säger, Ulf, man kan vara ganska skyddslös om man är ensam. Dock ställer de flesta fack oftast upp så gott de kan, oavsett om man är medlem, helt enkelt därför att de, med rätta, vill få bort sådana här aktörer från marknaden. Jag har själv vid ett tillfälle tidigare i livet, som icke-medlem, fått full hjälp att reda ut en situation med en rufflande arbetsgivare.
Bara en liten passus: -Jodå, anställningsbevis upprättas, och undertecknas av båda parter, vid tillträde av en tjänst, just som ett bevis på att man faktiskt har anställning. Där ska stå anställningens innehåll, omfattning och varaktighet, samt lön och avtalsområde. Efter anställningen, eller om man tänker söka nytt jobb under tiden, kan man begära ett arbetsgivarintyg, som talar om hur mycket man faktiskt har jobbat, och ev hur man skött sin uppgift. Mvh G

take

• Östergötland
    • De Klomp
Lyssna på Mymlan65 och som sagt ge det 1 dag till, men rör under denna dag absolut inga verktyg i stil med motorsåg och dylikt, du vet ju inte om du är försäkrad. Ring facket på måndag och undersök läget.

Om det är en camping kan du se om de är anslutna till SHR på http://www.shr.se/ , då finns det kollektivavtal.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Jag är inte så duktig på att läsa mig till saker, menar du att jag skall ha _EGNA_ grejer hemifrån eller via arbetsgivaren?
Arbetsgivaren ska betala för din skyddsutrustning, sen om det är du eller han som hämtar den på jord&skog-affären spelar ingen roll. Du kan ju se det som en varningsklocka om inte affären vill sälja grejerna till campingföreståndaren mot faktura...(fast du har redan ett antal såna klockor som pinglar). Får du inte skyddsutrustningen du har rätt till är det bara att vägra utföra arbetsuppgifterna, samt kontakta AF, som du redan fått tips om!
Arbetet börjar på deltid och övergår sen till heltid, för att i slutet av säsongen gå till deltid återigen och sen avsluta.
Jag har har blivit tillsagd att jag har garanterat 4tim per vardag och eventuellt mer vid behov.
Då får arbetsgivaren bestämma sig för om han ska ge dig en anställning på halvtid i några månader (visstidsanställning med fast månadslön samt extra tillägg i form av fyllnadslön för varje timme du arbetat utöver 20 timmar/vecka), eller en timanställning (allmän visstidsanställning där du får betalt enbart per arbetad timme, och du inte är garanterad någon viss arbetstid, som tidigare nämnts).
LAS gäller bara medlemmar av facket och delar av LAS kan förhandlas bort i kollektivavtal.
Nähädu, LAS gäller alla anställda (med vissa mindre undantag för såna som jobbar i familjeföretag och så). Vissa delar av LAS är förhandlingsbara, men i många kollektivavtal har oxå LAS förstärkts, så att anställda får längre uppsägningstid, t ex.
Kollektivavtal är inte så viktiga som folk säger. Oftast så är LAS starkare på arbetsplatser utan kollektivavtal.
Alla avtal finns verkligen inte på nätet, det finns ca 15 000 kollektivavtal i Sverige.
Man kan ha ett avtal eller en löneuppgörelse utan att det finns kollektivavtal.
Jo, kollektivavtalen är viktiga. För egen del har innehållet i det centrala avtal jag jobbar under gett mig ett antal tusen kronor extra i plånboken i år.
Vad jag vet har åtminstone LO-förbunden och ett stort antal arbetsgivarorganisationer sina kollektivavtal nedladdningsbara från sina hemsidor. Sen är det rätt självklart att Lisas Bageri och Timmertransporter inte har sitt lokala avtal om extra skifttillägg liggandes offentligt på nätet...  ;)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Xoot

• Gäst
Så med andra ord ska jag nu imorgon på Måndag påpeka mitt anställningspapper och mina arbetsskyddskläder,
Och arbetsvägra undertiden? Arbetsgivaren har ju faktiskt haft helgen på sig att skriva ett papper och dessutom
x-antal veckor innan jag fick jobbet då han hade min ansökan, innan dess hade han tid på sig när han satte ut annonsen...

Tänker mer på att han säkert kommer skjuta upp det gång på gång, men jag gör alltså rätt om jag påpekar papper FÖRST?
Därför jag har sökt ett vitt ärligt jobb, är det svartjobb så frågar jag grannen om han vill ha fällda träd i skogen.....

Så tråkigt om det blir oärligt menar jag.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Så med andra ord ska jag nu imorgon på Måndag påpeka mitt anställningspapper och mina arbetsskyddskläder,
Och arbetsvägra undertiden? Arbetsgivaren har ju faktiskt haft helgen på sig att skriva ett papper och dessutom
x-antal veckor innan jag fick jobbet då han hade min ansökan, innan dess hade han tid på sig när han satte ut annonsen...

Tänker mer på att han säkert kommer skjuta upp det gång på gång, men jag gör alltså rätt om jag påpekar papper FÖRST?
Därför jag har sökt ett vitt ärligt jobb, är det svartjobb så frågar jag grannen om han vill ha fällda träd i skogen.....

Så tråkigt om det blir oärligt menar jag.

Inte arbetsvägra, men utför inte de uppgifter du inte har rätt utrustning och kunskap för. Innan du gör dem vill du ha svart på vitt att du är försäkrad, har tillgång till skyddskläder samt har blivit instruerad för uppgiften. Jag tror att AG inte ens får låta dig använda motorsåg om inte du har motorsågskörkort. Motorsåg och degblandare är nog de enda 2 maskiner som omnämns särskilt till höger och vänster i arbetsskyddet, och det på förekommen anledning.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Imp

.Nähädu, LAS gäller alla anställda (med vissa mindre undantag för såna som jobbar i familjeföretag och så). Vissa delar av LAS är förhandlingsbara, men i många kollektivavtal har oxå LAS förstärkts, så att anställda får längre uppsägningstid, t ex.Jo, kollektivavtalen är viktiga. För egen del har innehållet i det centrala avtal jag jobbar under gett mig ett antal tusen kronor extra i plånboken i år.
Vad jag vet har åtminstone LO-förbunden och ett stort antal arbetsgivarorganisationer sina kollektivavtal nedladdningsbara från sina hemsidor. Sen är det rätt självklart att Lisas Bageri och Timmertransporter inte har sitt lokala avtal om extra skifttillägg liggandes offentligt på nätet...  ;)

Jag har nog fel om LAS. Det kan vara så att det i praktiken blir så. Det var ett tag sedan jag förhandlade.
Ja om man nu ser längre uppsägningstid som en förstärkning så visst. Men oftast har de förhandlat bort viktigare saker. För ett exempel kan man titta på SFHLs kollektivavtal.
Löneuppgörelser är lika bra som kollektivavtal när det gäller att höja löner. De centrala avtalen står bara för minimihöjningar och ofta är de små. De kan även användas åt andra hållet. Att arbetsgivare vägrar höja mer än de centrala avtalens minimihöjningar och bara skiter i den lokala fackklubben. Och det går utmärkt, då det i kollektivavtalen finns en rad inskränkningar i vad facket får göra tex fredsplikten. Ett starkt lokalt fack utan kollektivavtal är enligt mig att föredra i de flesta fall. Då slipper man även bidra till sossarnas valkampanjer och i förlängningen deras politik.
Just det. Lokala kollektivavtal kan dock innehålla mer än skifttillägg, utan även tex inskränkningar i LAS.

louise

• Gäst
Alltså, när jag jobbade på Jordbruksverket hade jag ett jäkligt konstigt avtal. Jag skrev aldrig på nåt, bara dom. För mig var  det som att de lovade att betala min lön och lät mig gå dit och arbeta, men jag var inte skyldig att jobba om jag inte ville.  Kan man verkligen ha såna avtal? Alltså, fanns det bevis på att jag lovat nåt, nån annanstans, på ett annat sätt, eller...?

mymlan65

• Småland
Alltså, när jag jobbade på Jordbruksverket hade jag ett jäkligt konstigt avtal. Jag skrev aldrig på nåt, bara dom. För mig var  det som att de lovade att betala min lön och lät mig gå dit och arbeta, men jag var inte skyldig att jobba om jag inte ville.  Kan man verkligen ha såna avtal? Alltså, fanns det bevis på att jag lovat nåt, nån annanstans, på ett annat sätt, eller...?

Nej, egentligen kan man inte riktigt hantera en anställning på det sättet....
-Inför en anställning ska ni diskutera igenom en arbetsbeskrivning, så att ni bevisligen är överens om vad som förväntas av dig, anställningens omfattning och varaktighet, samt löneläge för ingångslön. Likaså ska du veta om det är "årets lön", eller om du kommer att ingå vid nästkommande förhandling. Grundvillkoren för tjänsten, såsom t.ex införhandlat OB och/eller övertid, kan facket förhandla och diskutera med arbetsgivaren och skriva på utan dig. Däremot ska du ju skriva på att du begriper vad tjänsten innebär. I princip skulle du kunna ha spelat idiot, ställt dig hela dagen och vässat pennor eller något, eftersom ni inte diskuterat igenom vad din anställning innebar och sedan skrivit under.
-Men...du har lovat något på ett annat sätt, ja... Har du påbörjat tjänsten så har du accepterat villkoren... D.v.s du skulle kunna vara ålagd att arbeta varje helg + storhelger med att vakta marsvin mot minimilön....
OK, jag överdriver lite... :) , Men i stort sett, så, ja...
Över det hela taget är det alltså egentligen arbetsgivaren som tar den största risken när introduktionssamtal och anställningsbevis utgår....

Dela detta:

* Inloggade just nu

296 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser