Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Visstidsanställning med FAST LÖN, deltid OCH heltid. Innebär?  (läst 44080 gånger)

Xoot

• Gäst
Efter att ha arbetat halva dagen tillsammans med mycket tjat så blev jag nu erbjuden ett anställningsavtal.
Anställningen blir per timme, alltså helt annan än vad som utlovades i jobbannonsen.

Timlönen är tyvärr alldeles för låg och värd att kalla för minimal, har nog aldrig varit så lågt avlönad.
Tydligen så är verksamheten kollektivansluten fick jag reda på idag och allt är via Handels.
Låter fel men är tydligen rätt enligt arbetsgivaren.

Ska imorgon innan start ringa upp handels och förhöra mig angående lönen därför den kan bara inte stämma.
Sen undrar jag också över mitt OB-tillägg. Tillägget är 8:- per timme och det vill jag också få bekräftat.

Sen eftersom det är per timme så får jag semesterersättning i form av ~12% extra på timlönen, tror jag.
Denna får jag inte från min sista arbetsmånad på arbetsplatsen, jag har för mig det ska vara samtidigt som varje löneutbetal.
Kan ha fel där också så jag kommer därför ringa upp handels imorgon och få allt detta bekräftat sen känner jag mig trygg.
Förutom lönen...  ::)

Blev idag varnad av en äldre herre som knegar extra någon timme per månad där och tittar till vattenpumpar osv.
Han varnade och berättade om tidigare vaktmästare som jag nu fått som tjänst, där ändrades lönen och arbetstiden.
Om den forna vaktmästaren inte gillade läget så blev han ombedd att gå därifrån utan någon lön.
Observera att företaget inte har haft någon anställd sen ett par år tillbaka enligt bokföringen...  ::)

Jag talade om att jag skulle tänka på saken och bestämma mig imorgon för att antingen skriva på eller låta bli.
Men jag kommer skriva på då jag behöver arbetet och faktiskt trivs med arbetsuppgifterna.
Dock är bekräftelsen viktig imorgon via handels, om ingen här kanske vågar sig på en gissning? :)

Ni alla ska ha stort extra tack för eran tid och kunskap!!  :)

Xoot

• Gäst
Körde ungefär 5mil idag inom jobbet med en vanlig skåpbil i blandad trafik.
Kommer hem och kollar bilens regg.nummer och ser att bilen har varit avställd i 1år och 2månader...

Allt man ber om är en gnutta ordning men det verkar svårt att finna nuförtiden.  ::)

mymlan65

• Småland
Hittade detta lite kvickt...'

Du har följande ingångslön med Handels avtal:

Grundlön är 95:57 kr/h

Vardagar efter klockan 18:15 så har du 50 % OB-tillägg70 %
70 % OB-tillägg på vardagar efter kl. 20 och framåt.
 Lördagar efter klockan 12:00 så har du 100 % OB-tillägg
 Söndagar är det alltid 100 % OB-tillägg.

(OB-tillägg på 100 % innebär alltså dubbel lön.)

Detta gäller från och med april 2007.

Dessa siffror är alltså från 2007, hittade inget nyare i all hast...

Tror att grundlönen nu för tiden ligger på 103:-/tim

Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

Michailov

• Västergötland
Ser att du är 23 år och jag vill minnas att du sagt att du har arbetat ca 2 år. Skulle gissa att i allafall 1 av de 2 åren kan tillgodoräknas. Nu har jag inte avtalet framför mig med jag menar att du skall ha i storleksordningen minst 110:- plus semesterersättning plus OB.

OB får du enligt handelsavtalet som procentsats beroende på när du jobbat - olika för kvällar, lördagar och helger. Men 8:- (mindre än 10%!) har jag aldrig hört talas om. Ligger på mellan 50 och 100%.

Det står inget specifikt i avtalet om när semesterersättning skall betalas ut. Kan vara både vid varje löneutbetalning och en specifik månad (vi kör juni). Med en sådan arbetsgivare så hade jag velat ha det månadsvis. Tror du han kommer ihåg dig nästa år och skickar en summa pengar? Knappast...suck.

Kolla en sak med Handels tycker jag: Jag tror det är så att även om din arbetsgivare skiter i att betala in sociala avgifter och försäkringar till dig så täcks du av dem ändå. Jag menar att det är så men kolla i allafall tycker jag.

OBS! Som arbetsgivare framstår han som ett (dåligt) skämt!

/Michailov

EDIT: Såg inte mymlan65's svar - jag läste en godnattsaga mitt i skrivandet  :D. Jag har det nu gällande avtalet och har för mig att det är högre än 103:- för dig som är 23 år. Kan du dessutom argumentera för arbetslivserfarenhet 1 år så...Och mymlan 65's procentsatser var det jag menade ovan (kan aldrig hålla tider och % i huvudet... ;D)
« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 19:50 av Michailov »
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

christelle

• Blekinge
Körde ungefär 5mil idag inom jobbet med en vanlig skåpbil i blandad trafik.
Kommer hem och kollar bilens regg.nummer och ser att bilen har varit avställd i 1år och 2månader...

Allt man ber om är en gnutta ordning men det verkar svårt att finna nuförtiden.  ::)
Jisses, tänk om det hänt nåt >:( :(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu

Hade jag varit dig hade jag fortsatt leta efter jobb, det du berättar är hårresande och du kommer varken bli rik eller lycklig på det här stället!
Är det AF som skickat dit dig (skrev någon det?) så kontakta din handledare och berätta vad du varit med om!

Facket du rimligtvis borde tillhöra är Fastighets, fast det väljer man ju själv....

Du kan läsa rätt mycket på deras hemsida www.fastighets.se

...enligt dom är startlönen 18 257 vilket ger 108,6 kr/timme.

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Cyklisten

• Gäst
Tänker på den här bilen som har körförbud. Är det inte föraren som är ansvarig för bilen i trafiken och som åker dit vid en poliskontroll?

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
Tänker på den här bilen som har körförbud. Är det inte föraren som är ansvarig för bilen i trafiken och som åker dit vid en poliskontroll?

Kanske därför TS fick köra den istället för "chefen"?
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

take

• Östergötland
    • De Klomp
Skriv på, ring sedan facket så har du en automagiskt löneökning. Erbjud facket att bli medlem också.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mymlan65

• Småland
Skriv på, ring sedan facket så har du en automagiskt löneökning. Erbjud facket att bli medlem också.

Hahaha  ;D "automagiskt" -klockrent freudianskt!

Xoot

• Gäst
Kanske därför TS fick köra den istället för "chefen"?

Kan säkert vara rätt därför under en av många resor så skulle han åka med och jag frågade av artighet om han skulle köra.
Men fick ett snabbt svar att det är bäst om Jag kör istället..

Sen om det är mitt ansvar, jag anklagar ingen men jag tycker det är rent ut sagt skitkasst oavsett att inte berätta för mig.

Det är ett familjeföretag som har x-antal campingar och hotell runt om i Sverige.
"Chefen" är sonen men har mest fått direktiv från mamman,
den skrivna personen på verksamheten befinner sig i andra delen av Sverige och har bara träffat mig en gång.

Enligt mamman så är det bara 8:- i OB oavsett klockslag eller dag inom hela handel. Kan det vara sant?

Sen för att förtydliga så har jag inget nämnt namnet på verksamheten och vill absolut inte hänga ut någon.
Jag är lojal mot den personen som anställer mig under rättvisa, seriösa och anständiga former helt klart! :)

Har förresten inte fått några arbetskläder/skyddskläder ännu. Beslutet lyder: "Vi ska undersöka det"

Kan heltid motsvara olika antal timmar? På ett tidigare arbete innebar heltid 160timmar och på ett annat 168timmar.
Här innebär heltid 172timmar. Man räknar väll bara 40timmar per vecka som heltid? Jag är inte helt insatt.

flax

• Halland
Nej, ett OB är faställt mellan olika klockslag och olika dagar.  De svar du fick tidigare var korrekta. 50-100% påslag gäller för Handels.
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Det finns mycket bättre jobb att få än så. Kolla med andra campingar.

Och du ska tänka på dig själv. "chefen" gör det inte.

http://www.av.se/teman/ung/

mymlan65

• Småland
En bra chef gör det....

Folk som trivs på sitt arbete gör ett bra jobb, och alla chefer är inte profitörer och misantroper...

take

• Östergötland
    • De Klomp
Restaurang har 173 timmar/månad, även om ingen nånsin verkar komma upp dit, men i allafall räknar man ut timlön genom att dela månadslön med 173.

Märkligt ställe du jobbar på. Om du skickar PM kan jag kolla om de är medlem i SHR som de borde vara, och då har de restaurangkollektivavtal med 18,75 i OB, handels avtal har lägre lägsta lön men skyhögt bättre OB-tillägg.

Xoot

• Gäst
Restaurang har 173 timmar/månad, även om ingen nånsin verkar komma upp dit, men i allafall räknar man ut timlön genom att dela månadslön med 173.

Märkligt ställe du jobbar på. Om du skickar PM kan jag kolla om de är medlem i SHR som de borde vara, och då har de restaurangkollektivavtal med 18,75 i OB, handels avtal har lägre lägsta lön men skyhögt bättre OB-tillägg.

Senast uppdaterad: 2010-11-10
Men om man utgår ifrån att infon fortfarande gäller så står företaget med på sidan, hittade den nu i efterhand.

Vad kan man då dra för slutsats när jag blev tillsagd om 8spänn och det egentligen är 18,75kronor?
Då kanske inte restaurangskollektivavtal är likvärdiga med handels? Eller det går under samma?
Det är inte riktigt mitt område så kunskapen är bristfällig från min sida.  :P

take

• Östergötland
    • De Klomp
Camping ska ingå i Hotell och Restaurang om inte kiosken på campingen är av större betydelse än campingen själv, då är det handels istället.

Jag hade fel angående OB den är 19,20 Måndag–fredag från kl 20.00 till kl 06.00 påföljande dag
• Lördag, midsommar-, jul- och nyårsafton från kl 16.00 till kl 06.00
påföljande dag
• Sön- och helgdag från kl 06.00 till kl 06.00 påföljande dag.

102 och nånting är minimlön.

mymlan65

• Småland

Detta är ett mycket bra råd...
På detta ditt anställningsbevis ska alltså också stå vilket avtalsområde som är aktuellt, dvs om det följer handels eller restaurang. Sedan kan du lugnt kontakta rätt fack för medlemsskap, så kommer de lätt att hjälpa till att skruva OB/Grundlön rätt...

Passa dig för bilen... Även om ägaren till firmabilen, dvs denna ljuvliga arbetsgivare, knappast kommer undan helskinnad med att sitta vare sig i framsätet eller på kontoret, så har du naturligtvis ansvar när du sitter bakom ratten... En tråkig situation om du blir skadad, för att inte tala om ifall någon annan blir det...

take

• Östergötland
    • De Klomp
Även bilen verkar vara lämpligt att nämna för facket. De är medlem i SHR alltså gäller restaurangavtalet, vad han än skriver på avtalet.

Michailov

• Västergötland
Du skrev tidigare att de är anslutna till Handels. Då är det så att de är sannolikt anslutna till Svenskt Näringsliv (via någon underorganisation) som i sin tur har tecknat kollektivavtal med Handels.

Då gäller följande minimilöner fr.o.m 2011-04-01 (obs du blir anställd ca två veckor efter att lönerna höjts med ca 400:-/mån):
Din ålder överstiger 19 år : minimilön 17.727:-/mån (utan OB eller semesterersättning) eller 106:79:-/tim.
Om du efter du fyllde 18 år skaffat "brancherfarenhet" på minst 1 år är min.lön 18.312:- (110:31:-/tim). 2 års erfarenhet ger 18.647:-/mån (112:33:-/tim).

Inom det avtalsområde vi tillhör (detaljhandel) har jag förstått att det är praxis att arbetsgivaren är s.a.s "shysst" när man bedömer erfarenhet. Har du t.ex jobbat 2 år på Ica kan det gå som 1 år om du börjar på HM även om du inte kan ett smack om kläder så har du t.ex viss kassavana etc

/Michailov

Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser