Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som ligger utan ägg  (läst 1149 gånger)

Misonten

• Västergötland
Höna som ligger utan ägg
« skrivet: 11 apr-11 kl 19:02 »
Har en silkeshöna som blir 1 år i juni. Hon ligger bestämt platt i hönshuset där hon byter mellan 3 bäddar hon själv gjort. Hon lägger sig sällan där de andra lägger sina ägg och hon har själv inget under magen när jag lyfter på henne. Antar att det hon gör är att ruva. Hon har snart legat i 1 mån, så jag får lyfta ut henne på kvällarna när jag kommer hem så hon får lite dagsljus. Hon ligger inte kvar på äggen jag lägger under henne heller

Så min fråga är egentligen vad ska jag göra för att få henne att sluta?
/Nathalie
Mille Fleur, Silkeshöns, Araucana, några blandisar. Japansk jumbovaktel, Mignon samt 2 bondkatter. Bor tillsammans med sambo strax utanför Tidaholm

nina77

• Hälsingland
SV: Höna som ligger utan ägg
« Svar #1 skrivet: 11 apr-11 kl 19:55 »
Sätt henne i en egen bur på golvet i hönshuset, alt sätt för redet så att hon inte kommer dit. Så gjorde jag med mina envisa höns som låg utan ägg. Dom kan va väldigt envisa med ruvning

Lill-Hasta

• Södermanland
    • Lill-Hasta Trädgård
SV: Höna som ligger utan ägg
« Svar #2 skrivet: 17 apr-11 kl 22:08 »
Vi hade en höna som låg flera veckor i tomt rede. När nästa höna också la sig att ruva utan ägg plockade jag ned redena, som är nedtagbara. Då slutade de. Höll uppe med äggläggningen till för några veckor sedan då vi la fram träägg. Nu har vi en som ruvar igen. Fast på ägg den här gången.
Bor i rött hus med vita knutar mitt i Sörmland, tomt på 4000 kvm. Man och barn, hund och katt. Bohusläns-dals hönor. Odlar egna grönsaker och perenna växter med stor glädje.

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser