Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vad är det med min tupp!  (läst 3689 gånger)

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
vad är det med min tupp!
« skrivet: 12 apr-11 kl 16:02 »
min underbara och snälla tupp, han e inte alls pigg. trodde det var kalkben men det verkar som det inte är det.. han har ont i fötterna , och dålig balans. Äter bra men sitter och är allmänt loj kommer inte upp på sittpinnarn. i dag var han riktigt dålig , tyckte han var tum i krävan så jag masserade den och det verkade han gilla , jag gav han näringslösning och vatten , tyckte det känndes bättre i krävan och han då piggnade han till , det finns ett foto under media tuppfötter . några tips på vad det kan vara ..  om ha har ont kan jag ge han nåt för det eller?
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Lycka

• Ångermanland
SV: vad är det med min tupp!
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 16:08 »
Marek ??
Hedemorahöns

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 16:32 »
läste på .. mycke stämde men inte det att kroppen blir svullen, det har han inte blivit..   hur vet man säkert att det är Marek.
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-11 kl 16:39 »
Då måste man skicka till SVA
Hedemorahöns

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #4 skrivet: 12 apr-11 kl 16:48 »
= en död tupp ..  är det nån ide att kolla med en veterinär..

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #5 skrivet: 12 apr-11 kl 17:08 »
han har iallafall inte det typiska ena benet ut andra in..  han är liksom baktung . sitter gärna på "rumpan" .

Lycka

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 12 apr-11 kl 17:29 »
Ja Om man är intresserad av vad den har för sjukdom.
Men det är upp till var och en naturligtvis.
Hedemorahöns

The Game

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 apr-11 kl 17:45 »
Hur ser han ut under fötterna??
Han kanske har bubmlefeet ??
Blir som förhårdnader av dåliga sittpinnar har jag för mig..?
Kolla så han inte är svullen kanske har stukat någon klo eller så..??

Om du hade fått marek på honom hade han varit död nu..Det är en mycket elak sjukdom en av de värsta och väldigt smärtsam oxå..
Håller tummarna att han piggnar på sig..
Kolla me veterinären annars om du har någon bra på hönor.Annars rekomenderar jag starkt Djurkliniken Mälaren i Sigtuna.
Jag åker dit så fort någon av mina hönor rynkar med fel öga..typ..= ruinerad ..Men endå..
/Majsan

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #8 skrivet: 12 apr-11 kl 21:41 »
nä jag kan inte se att det är nåt med hans fötter, jag har klämt och känt på alla tår, inget konstigt alls förutom rodnad.  kollat om han griper om figret och det gör han.. jag tänkte att kanske det är vitaminbrist, såg det på en annan tråd och den hönan gjorde samma om min tupp , satte sig på baken.. som att han är baktung.. så nu har jag in handlad Protect Vitamin Biotin.. typ det ända dom hade på granngården.. men tur att dom har öppet till 19.. jag han en dos för mycket och hoppas han är piggare imorgon annars ringer jag veterinär.. 

Torry

« Svar #9 skrivet: 12 apr-11 kl 22:11 »
Håller tummarna för att han är bättre i morgon, lilla tuppe.
//Torry

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #10 skrivet: 15 apr-11 kl 21:04 »
jag har provat allt, veterinär vet inte vad det är och han var så pass dålig nu så han , så han har avlivats..  :'(

The Game

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 apr-11 kl 17:03 »
Näää fan va tråkigt..
=(
Har du skickat in honom till SVA ??Dom kanske kan se va de var för fel??
skickar lite solstrålar till dig..
/Majsan

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 17 apr-11 kl 18:19 »
Tråkigt  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

lilyrose

• Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #13 skrivet: 29 maj-11 kl 12:45 »
tack  för er omtanke..  jag skickar inte iväg.. ingen av dom andra hönsen har blivit sjuka så , den kanske var den stränga kylan vi haft..

sallyomolly

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 31 maj-11 kl 08:50 »
Funkar inte granngårdens multivitamin var det säkert marek. Marek behöver inte gå snabbt. Det kan ta tid men för det mesta blir de magra. Större delen av alla besättningar har marek, det avlar man bort. De blir resistenta efter några generationer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

252 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser