Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byte av steril tupp  (läst 1439 gånger)

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
byte av steril tupp
« skrivet: 12 apr-11 kl 18:33 »
Hej vår fantastiska tupp hade blivit steril. Suck han var en underbar tupp.

Nu undrar jag hur länge tar det innan den nya tuppens springare börjar nå fram till äggen efter parning med hönan.
Vi tog bort han för 3 dagar sen. Den nya tuppen har nu varit laget runt om man säger så.

Anledningen till frågan är att jag har en höna som surar och alla ägg under henne är obefruktade. Inne på dag 7 nu och inget liv i dem och vill byta dem, men när ska jag börja samla ägg för att lägga under henne?

Ps utav 33 ägg så har det bara blivit liv i 2 och de ska kläckas om ett par dagar, hönan jag pratar om nu är ruvhöna nr 2. Nr 1 fick totalt 22 ägg (delat på två omgångar) under sig. Första laddningen var helt död andra var det liv i bara liv i två och det tror jag bara beror på att den nya tuppen ( som då var andre tupp) hade fått till det med någon. Höna nr 2 fick även hon 11 ägg men dessa är som sagt sten döda.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: byte av steril tupp
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 14:26 »
När du knäcker äggen så ser du - Linkoso har bra bilder på sin hemsida.
Om du provknäcker några så ser du om de är befruktade då får du förutsätta att dom andra också är det

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: byte av steril tupp
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 20:49 »
Rent tekniskt tar det ca 4-5 dagar innan den nya tuppen lämnar befruktade ägg. Det som ibland gör att det tar längre tid är att alla hönor kanske inte köper den nye tuppens charm rätt av. Dom kan liksom skita ut sperman från tuppar dom inte gillar... Måste tuppen först övertyga hönorna om sin charm kan det ju ta längre tid  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

188 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser