Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedklyv  (läst 14338 gånger)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
vedklyv
« skrivet: 12 apr-11 kl 22:08 »
Hej
Nån som testat den här?
http://www.vedklyv.se/

senior61

• Gäst
SV: vedklyv
« Svar #1 skrivet: 12 apr-11 kl 22:38 »
Inte själv, men såg den där norrmannen på TV som var ute i vildmarken i 365 dagar testa en sådan när han kom till en fjällstuga och skulle klyva ved. Tror inte han fick itu en endaste vedklump.
Leksak tycker jag!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #2 skrivet: 12 apr-11 kl 22:48 »
Har endast sett den på div skogsmässor, och där klöv man bara klen "spisved".
Undrar just hur den klarar grövre "tjurved" av björk????,,,

Arne P

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 17:34 »
Visst, den funkar men en vanlig yxa är effektivare.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 18:02 »
Att kalla den för klyv är nog inte helt korrekt...

Möjligen en vedspåntare  :D

En vedklyv klyver torkat lövträ och jag kan lova att försöker du med den på en bit alm genererar du mer värme av själva klyvningen äv vad veden genererar i pannan!  :P

senior61

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 18:21 »
Att kalla den för klyv är nog inte helt korrekt...

Möjligen en vedspåntare  :D

En vedklyv klyver torkat lövträ

??? Nu hänger jag inte med...."en vedklyv klyver torkat lövträ"  ??? 
Klyver man inte all sorts ved med en vedklyv?

Wizard

• Arrendegården
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 20:08 »
??? Nu hänger jag inte med...."en vedklyv klyver torkat lövträ"  ??? 
Klyver man inte all sorts ved med en vedklyv?
Jo men bland det hårdaste man kan klyva är just alm och liknande... (av svenskt normalt bränne i alla fall)

Jag har testat en del vedklyvar innan jag hittade en som fungerade för mig och det lovades guld och gröna skogar med en del men alla utom en gav vika för just almen jag har fällt.
Denna veden fixar man knappt med smidda kilar och slägga men det har enormt mycket energi!

Det var så jag menade. Har man bara snustorr fura kan man nästan klyva med en spade så man får skaffa klyv efter förutsättningarna.

kurt

« Svar #7 skrivet: 14 apr-11 kl 20:35 »
Inte själv, men såg den där norrmannen på TV som var ute i vildmarken i 365 dagar testa en sådan när han kom till en fjällstuga och skulle klyva ved. Tror inte han fick itu en endaste vedklump.
Leksak tycker jag!

Lars Monsen:

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/244703/

senior61

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 apr-11 kl 20:35 »
Jo men bland det hårdaste man kan klyva är just alm och liknande... (av svenskt normalt bränne i alla fall)

Jag har testat en del vedklyvar innan jag hittade en som fungerade för mig och det lovades guld och gröna skogar med en del men alla utom en gav vika för just almen jag har fällt.
Denna veden fixar man knappt med smidda kilar och slägga men det har enormt mycket energi!

Det var så jag menade. Har man bara snustorr fura kan man nästan klyva med en spade så man får skaffa klyv efter förutsättningarna.
Förstår fortfarande inte vad du menade med ditt inlägg!
 Jag har en Faxe vedklyv med 10 tons tryckkraft och där märks ingen skillnad på alm eller annat. Svårigheten att klyva en vedbit beror ju på hur grovkvistig och vresvuxen "vedklumpen" är.
Men det är ju inte ofta man skaffar årsveden av alm .....

Wizard

• Arrendegården
« Svar #9 skrivet: 14 apr-11 kl 20:56 »
Förstår fortfarande inte vad du menade med ditt inlägg!
 Jag har en Faxe vedklyv med 10 tons tryckkraft och där märks ingen skillnad på alm eller annat. Svårigheten att klyva en vedbit beror ju på hur grovkvistig och vresvuxen "vedklumpen" är.
Men det är ju inte ofta man skaffar årsveden av alm .....
Då är väl du expert på vedklyvning då men min primära ved är just alm, och det riktigt gamla rejält grova stenhårda rackare.
Inte många klyvar rår på den enkelt och absolut inte en smart-splitter.

Broberg

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 14 apr-11 kl 21:02 »
12-åringen här "la" en 7-tons från H. Nyborg här för ett par år sedan. Var på vresig björk. Rena leksaken, men hade fått den.. Tacka vet jag yxa och kilar och snabbare går det.

pålle

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 apr-11 kl 21:26 »
12-åringen här "la" en 7-tons från H. Nyborg här för ett par år sedan. Var på vresig björk. Rena leksaken, men hade fått den.. Tacka vet jag yxa och kilar och snabbare går det.
jJapp sen får man både värme och motskon. :)

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 apr-11 kl 22:53 »
Tack för alla kommentarer. Får nog fundera på ett annat alternativ  :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 apr-11 kl 00:07 »
Såna där vedklyvare är för de trendiga kulturpersonerna från södermalm som skall prova på det ekologiska lantlivet en kortare period. Inget arbete blir egentligen utfört, men de får svettas en stund och det är huvudsaken.

senior61

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 apr-11 kl 08:37 »
Såna där vedklyvare är för de trendiga kulturpersonerna från södermalm som skall prova på det ekologiska lantlivet en kortare period. Inget arbete blir egentligen utfört, men de får svettas en stund och det är huvudsaken.

Exakt!! ;D  Och så skryter de med att   "Nu jä**ar har jag klyvt ved!"

andtol

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 05 maj-11 kl 17:40 »
Det har redan varit uppe till diskussion ett antal gånger här men jag tycker elektrisk vedklyv och yxa fungerar bra tillsammans. Yxan är bäst och snabbast med den kräver mycket av rygg och axlar.
« Senast ändrad: 05 maj-11 kl 20:12 av Toll »

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #16 skrivet: 05 maj-11 kl 18:10 »
Haha, ja jag kanske ska prova den där lilla rackaren till mina 70 kubik bjärkved som jag just kapat med motorsågen här ute på gården :) Blir kul att se hur mycket man hunnit på en hel dag, man kan få nervsammanbrott för mindre så att säga  ;)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 05 maj-11 kl 20:01 »
Farsan köpte billigaste klyven på Jula, 4 tons kraft för 1500kr. Jag skrattade och undrade om han skulle klyva plankstumpar och kvistfri asp. Men faktum är att den fungerade fantastiskt bra. Alm har vi visserligen inte testat, men däremot kvistiga grankubbar på 50cm diameter och vresiga björkar nästan lika grova. Funkar perfekt i princip alltid. Enda gången den inte orkar är om man har kubbar med grova grenar, och försöker klyva tvärsöver grenen. Vi klöv över 10 kubik på två dagar, finkluvet för vedspis.

http://www.jula.se/vedklyv-4-ton-380024

kurt

« Svar #18 skrivet: 18 jul-11 kl 12:22 »
Det finns ju bra enkla handdrivna klyvar, som denna som använder en bilfjäder som retur:

Ingmars klyv

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #19 skrivet: 18 jul-11 kl 12:47 »
Det finns ju bra enkla handdrivna klyvar, som denna som använder en bilfjäder som retur:

Den ser ju hur smidig som helst ut! Var kan jag få tag på en sådan?

Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser