Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elaka hönor  (läst 2293 gånger)

Carin72

• Dalarna
Elaka hönor
« skrivet: 13 apr-11 kl 10:10 »
Jag har 11 bruna hy-line som jag köpte för 1 år sedan som inte är särskilt snälla mot varandra. En stackare hoppar dom på så fort de kommer tillsammans så hon får nu bo med mina dvärgsilkes.Dom övriga 10 går ganska bra ihop. Nu har jag köpt 10 vita och jag vet inte om jag törs släppa ihop dom. Skulle dom må bättre av att ha en tupp eller är dom allmänt dumma i huvet när dom kommer från hönserier? Har haft blandrashöns förut och har aldrig varit med om detta elaka beteende... Hade iofs tuppar då. Nu är ju dom vita värpisarna ganska luggslitna och rädda, kanska man ska vänta tills dom lugnat sig med ev. ihopflytt? Tråkigt när det blir så här, för man vill ju att alla ska trivas o må bra. Kanske man skulle satsa på  någon annan ras? Jag har ju mina småhöns iallafall...Hos dom kan man sitta flera timmar o bara koppla av :)
Bor med man,barn,hund,katter,kanin,silkeshöns,värphönor,dammfiskar,akvariefiskar o ett växthus som jag älskar!!

Juppepinne

• Östergötland
SV: Elaka hönor
« Svar #1 skrivet: 13 apr-11 kl 10:31 »
Min erfarenhet av höns från värperier är att de är riktigt elaka mot varandra. Jag hade 11 från början, minst 3 hackade de ihjäl och de andra har bara dött knall och fall. Nu efter snart ett år hos mig är de jättesnälla mot varandra och de andra hönsen, men det tog sin lilla tid. Jag har vita"Lohman".
27-årig tjej som bor på landet på en liten gård tillsammans med min sambo, vår hund och massa hönor och tuppar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 13 apr-11 kl 10:36 »
Man säger att det går lättare att släppa in vita till bruna än tvärtom. De vita är lite tuffare, och skulle man släppa in nya bruna i en vit flock så jagas dom bruna iväg direkt.

Men jag har inte testat, håller flockarna isär.

Vurre

« Svar #3 skrivet: 13 apr-11 kl 11:36 »
Min erfarenhet av bruna värphybrider är att de blir elaka när de är uttråkade. Så länge de kan gå fritt är det inga problem, men en vinter, den första, enda och sista vintern med bruna värphybrider, var det ett jävla hackande. Vintern var värre än vanligt med mycket snö så hönsen fick hållas inne och det klarade inte de bruna av.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser