Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  min tacka fick tre lamm  (läst 2547 gånger)

sallyomolly

• Västergötland
min tacka fick tre lamm
« skrivet: 14 apr-11 kl 16:43 »
Min tacka fick tre lamm inatt? Bör jag vara orolig att inte mjölken räcker ? Det är en texeltacka.

Pip

• Pip
    • Uppland
SV: min tacka fick tre lamm
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 17:02 »
Jag är ju själv nybörjare då jag bara haft får i två år. Men åldern kan spela in vet jag. Jag hade en ettårig Shropshiretacka som fick två lamm förra året, och hon hade inte tillräckligt för båda då. Men i år fick hon tvillingar igen, och nu räcker det.

Du kan ju kolla så att alla får dricka till och börja med, och om de verkar få nog. Jag brukar känna i munnen på dem, om de är svala/kalla har de inte fått ordentligt.

Med risk för att säga något dumt, så tror jag att 3 kan vara på gränsen för många, så det är nog bra att vara vaksam, och ha flaska och lammnäring i beredskap.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 apr-11 kl 18:01 »
Det är nog ett gott råd, Pip.  Kolla på lammen!  Om dom växer och skuttar, så får dom det dom behöver.  Om tackan verkar må bra, så tål hon påfrestningen.  Men om någon blir lat och slö, eller magrar eller inte växer, eller börjar snutta på andra tanter, ja, eller något annat oroväckande, då är det dags att söka orsaken!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

sallyomolly

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 14 apr-11 kl 18:44 »
Lammnäring och flaska har vi. Nu har alla snuttat i alla fall. Pigga är de. Ett vitt bagglamm blev det, ett vitt tacklamm och ett tacklamm med en stor svart rund fläck över ena ögat. Den sista är minst, ser ut som den jag får stödmata. Hon har inte stött bort någon i alla fall, skönt. Tackan har några år på nacken så vi får hoppas att hon fixar det. Juvret har vart stort länge.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-11 kl 21:02 »
Jag fick fyrlingar på en 9 årig texel tacka i år !  :-X
en adopterade jag bort till en annan tacka men 3 har hon själv. Förutom denna så har 4 st texel tackor trillingar i år. Man får kolla lammen,de syns snabbt om någon blir efter, i början räcker mjölken bra men sen när de växer kan det bli värre. Tackorna kan behöva energi balans, de får ordentligt med kraftfoder gärna fördelat på 3 gånger om dagen så det inte blir för mycket åt gången.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #5 skrivet: 14 apr-11 kl 21:29 »
Grattis  :D :D :D

Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Kajjsa

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 14 apr-11 kl 21:50 »
Vi har fått både trillingar och fyrlingar i år. Trillingarna växer bra alla tre hittills, men fyrlingarna är rätt små och ynkliga. Vi stödmatar de minsta med lammnäring.

Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser