Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med ilsken tupp?  (läst 2584 gånger)

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
Vad göra med ilsken tupp?
« skrivet: 14 apr-11 kl 19:01 »
Har en ilsken 1-årig dvärgkochintupp som jag kläckt från avelsägg jag köpte förra året.
Han har varit inte brytt sig direkt om mej fram tills för en vecka sedan då jag sålde ett par hönor, det var tydligen inte ok.
Så nu varje gång jag går in och ska plocka ägg, ge vatten eller mat så gör han utfall mot mej, i början kunde jag distrahera honom med lite majs men det går inte längre.

Går det att tämja honom?
Hur?

Behöver verkligen hjälp, vill inte nacka honom eller bli uppäten själv. :'(

Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Vad göra med ilsken tupp?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-11 kl 19:50 »
Har man en ilsken tupp får man nog finna sig i att bli attackerad om man inte vill nacka honom och skaffa en trevlig tupp istället.

Vist kan man dominera och trycka till tuppar men effekten är oftast kortvarig.

Min medicin mot elakhet är yxan...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

emindy

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 00:14 »
jag kan visst tycka att det kan vara en idé att ge tuppen svar på tal, det kan ju vara bara tonårsrebellen som vaknat och det är ju så de gör mot varandra när de bestämmer rangordningen. Men du måste vara snabb, konsekvent och rättvis. Och aldrig aldrig långsint utan när han attackerar så försvarar du dig men sen när han lugnat sig så fortsätter du med ditt. Men ge dig inte med mindre än att han slutat attackera, aldrig fly ut ur hönshuset med honom efter dig!!!
Det kommer att bli jobbigare än om du hade gjort det ända ifrån början men det är antingen det eller att nacka honom.

Frågan är, varför är just han värd att spara? Om du inte får ordning på hans beteende är det ju inget att avla vidare på heller...

Fjäderfät

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 apr-11 kl 13:02 »
Ok, det finns säkert de som har varit med om fler aggressiva tuppar än jag här på forumet, men tänkte att jag lika gärna kan bidra med mina erfarnheter också om de kan vara till hjälp.

Är själv lite i samma situation som du. Vår tupp började "utmana" oss när han var ca ett år, och började kort därefter attackera våra ben med näbb och klor. Hans specialité är när man vänder ryggen till den lömska fegisen! Precis som du så vill vi egentligen inte nacka honom, så kollade upp massa trådar här på forumet och har försökt hantera honom ett bra tag nu. Som folk säger här så finns det ju egentligen ingen mening med att behålla en "galen" tupp. Och det kan mkt väl vara så att han helt enkelt aldrig ger sig. Jag har hållt på med honom i flera månader nu och har aldrig stött på ett djur som är så ihärdigt att "glömma bort" hur man har satt dem på plats gång på gång... En hund skulle ha accepterat sin plats för länge sen, men min tupp är fan optimist uti vingspetsarna och ser var gryning som en ny dag att testa ödet...

Hur som helst, med varningen ovan i åtanke tänkte jag berätta att jag just nu har rätt så lyckade resultat. Bete dig som föregående talare sa, och liksom föregå med gott exempel. För mig har det aldrig funkat bra i längden att lacka ur (vilket jag gjorde ngra gånger i början  o:) ), även fast man kan skrämma skiten ur honom för tillfället  ;D I början kan det vara rätt svårt, eftersom man kan glömma bort dem och bli överaskad när han flyger på en. Så försök att alltid vara uppmärksam på hans beteende. Vändpunkten för mig var att lära mig vara lika snabb som honom. Efter ett tag kan man känna på sig när han förbereder sig för hemskheter, och då genast ge honom ett varnande öga.

Innan jag lärde mig hinna före hans attacker grabbade jag helt enkelt tag med handen runt hans hals och la honom på marken. Du behöver inte krama åt och inte heller ta i mkt alls. Håll kvar där tills ni båda är lugna, man kan ju ha blivit rätt överraskad själv  ;) Efter ett litet tag kan han rycka till i försök att ta sig loss, men håll bar kvar. Efter ca 1 minut släpper jag taget långsamt och lugnt utan att han rör sig från fläcken. Där kan han bli liggandes en minut och vältra i sitt nederlag... Efteråt brukar jag inte gå därifrån utan hänga kvar och pyssla med något ett litet tag tills han rest sig och börjat strosa omkring som vanligt.

Sådär fortsatte vi några veckor, ibland attackerade han oftare och ibland mindre. Tillslut blev jag snabbare att upptäcka när han började avancera mot mig (genom att kasta en blick över axeln varje gång jag vände ryggen till, aaah paranoian) och kunde lugnt vända mig om och bara slänga upp pekfingret i hans ögonhöjd. I början kunde han försöka hoppa på mig, med tyngd på "hoppa på". Mitt finger har aldrig blivit bitet eller skadat just eftersom han bulldozar in i handen med hela kroppen. (Känns som en stor fluffig bulldozer-kudde, men observera att detta bara är min egen erfarnhet av min tupp) Det var bara att trycka ner honom igen.

Nu har han inte attackerat mig på ett bra tag, men är ännu inte helt avslappnad kring mig. Jag känner fortfarande ibland hur han "förbereder" sig på attack, just när jag ska gå därifrån. Allt som oftast behövs är att bara vända mig illa kvickt, och torna upp mig på ett tydligt, men lugnt och samlat sätt. Han fattar genast vinken, stannar upp och börjar lite trumpet peta i marken igen...

Så har det gått hos oss! Hoppas detta kan hjälpa dig något.

Vurre

« Svar #4 skrivet: 17 apr-11 kl 18:06 »
Världen är full av tuppar. Det finns ingen anledning att behålla en elakt tupp, han ska inte bli pappa eftersom beteendet kan gå i arv och han är bara till besvär. Nacka, säger jag.
snus? vad är priset på en pris?

vivi850528

• Vem är jag utan mina husdjur?
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 07:43 »
Nu har det gått ett tag sedan han hoppat på mej, har inte gjort något särskilt utan bara gått in och gjort mitt.
Visserligen har jag haft min lilla heeler med mej in i skjulet, han skrämde nog tuppen liten grann genom nätet.

Tuppen kan ju ha blivit stressad av att jag var där inne och plockade hönor för ett tag sedan, men blir han galen igen så får jag byta ut honom.
Är stolt matte till en Lancashire Heeler, en blandras hund, två bonnakatter och en flock dvärgkochinhönor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser