Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Biprodukter  (läst 3331 gånger)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Biprodukter
« skrivet: 12 mar-04 kl 15:42 »
Fick den här länken via en mailinglista. Väl värd att föra vidare!

http://www.fao.org/docrep/w0076e/w0076e00.htm#con

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Biprodukter
« Svar #1 skrivet: 26 maj-07 kl 00:26 »
den som vill och är seriös kan göra en salva bivax och olivolja som slår det mesta...
nån intresserad? ;)
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Jamte

• jamte
« Svar #2 skrivet: 02 jun-07 kl 16:58 »
Bivax finns att köpa som handelsvara. Men då har vi ingen kontroll över vad som hänt med det och vad som ev. tillsatts.

Om vi ser bivaxet som ett "levande material" så får det t.ex. inte upphettas i önödan.

Vaxmellanväggen "knådas" ut av byggbina till en tredjedel av den färdiga kaktjockleken. Vad vi har någorlunda kontroll över är täckvaxet på de nya, fina ramarna i skattlådorna.

Lägg vaxet i en ren kittel, så det flyter på vatten. Sätt på spisen och värm inte mer än tills vaxet är helt smält. Låt det sen kallna helt och hållet. Nu finns honungsresterna i vattnet och pollenresterna på undersidan av den vaxskiva som flyter ovanpå vattnet. Detta "skitskikt" brukar gå bra att avlägsna med en osthyvel.

Nu har Ni rent och fint vax av mkt bra kvalitet.

Kan ni hitta en gammal Elektrolux hushållsassistent nånstans - så är ni ytterligare en bit på vägen
Det kanske finns andra lösningar. men den är suverän till att göra "smörja" i

Jag/vi köper medicinsk olivolja på apoteket(svindyr). Det är en sk. Jungfruolja.
Nu smälter vi 1 kg kärleksfulltbehandlat bivax, i två liter svindyr olivolja ;D och inte mer än att det smälter nu heller!

Sedan hälls detta i Hushållsmaskinen, och blasket får snurra på och kallna under tiden. Så småningom kommer det att bli grumligare och tjockare. Ju längre du har is i magen - desto finare blir det.

Där skrapan lossar vax/oljeblandningen från bunken kan du nu suga upp den fortfarande ljumma salvan med en sk. sköljspruta. Den skall rymma något mer än den burk du avser att fylla. (ex burk 50ml -> spruta 60 ml)

Jag har personligen använt denna salva till TORR eksem på mina barn. Med resultatet att de inte mer besväras av detta. Men den är inte lämplig på vätskande eksem. Då den blir så tät. som ett skinn.

Jag vet att vissa blandar i div. tillsatser i sin "smörja". Men jag har valt att inte "förorena" denna ypperliga produkt med något annat.

Bivaxsalvan kan enligt vissa biodlare ge mera i inkomst än honungen.... 8)

« Senast ändrad: 26 jul-08 kl 22:16 av Jamte »
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Suresh

• -
« Svar #3 skrivet: 03 jun-07 kl 03:28 »
Jag har ett par frågor om propolis.

Hur tar man tillvara det? Hur säljer man det?

sivan48

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 03 jun-07 kl 03:37 »
du undrar hur du förvarar det?jag hade det alltid i en färgad,stängd glasburk.hur du säljer det,vet jag inte..
Är du en biodlare så borde  nån inom bi-odlar organisationen veta...jag köpte propolisen i hälsokosten...

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 03 jun-07 kl 03:50 »
du undrar hur du förvarar det?jag hade det alltid i en färgad,stängd glasburk.hur du säljer det,vet jag inte..
Är du en biodlare så borde  nån inom bi-odlar organisationen veta...jag köpte propolisen i hälsokosten...

Jag undrar snarare över hur man tar tllvara det när man rensar bort det från vaxkakor och ramar. Hur skiljer man det från vax och annat skräp?

sivan48

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 03 jun-07 kl 04:01 »
jag vet bara att jag brukade köpa det i råa bitar,som jag tuggade på tills dom var mjuka,vet inte hur det rensas.får du nog fråga när nån kunnig är här...sorry.

Jamte

• jamte
« Svar #7 skrivet: 03 jun-07 kl 11:21 »
Citera
Biodlarna kan ta tillvara kittvaxet genom att skrapa av t.ex. täckbrädor. Om man vill ha mycket propolis ordnar man lite springor som bina då kittar igen.
Om man önskar en renare produkt kan biodlaren använda speciella inlägg där bina avsätter propolis som kan samlas in.
Propolis går att rena genom att lösa i alkohol, filtrera vätskan och sedan späda med vatten tills propolisen faller ut.  

källa:http://www.kupan.se/binartiklar/propolis.html

Jamte

• jamte
SV: Re:Biprodukter
« Svar #8 skrivet: 26 jul-08 kl 22:41 »
Bivaxsalvan kan enligt vissa biodlare ge mera i inkomst än honungen.... 8)
För att inte glömma vilka mjuka och goa vänner man får... ;)

De är ju ovärderliga...  :-X :-X :-X

Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser