Bivax finns att köpa som handelsvara. Men då har vi ingen kontroll över vad som hänt med det och vad som ev. tillsatts.
Om vi ser bivaxet som ett "levande material" så får det t.ex. inte upphettas i önödan.
Vaxmellanväggen "knådas" ut av byggbina till en tredjedel av den färdiga kaktjockleken. Vad vi har någorlunda kontroll över är täckvaxet på de nya, fina ramarna i skattlådorna.
Lägg vaxet i en ren kittel, så det flyter på vatten. Sätt på spisen och värm inte mer än tills vaxet är helt smält. Låt det sen kallna helt och hållet. Nu finns honungsresterna i vattnet och pollenresterna på undersidan av den vaxskiva som flyter ovanpå vattnet. Detta "skitskikt" brukar gå bra att avlägsna med en osthyvel.
Nu har Ni rent och fint vax av mkt bra kvalitet.
Kan ni hitta en gammal Elektrolux hushållsassistent nånstans - så är ni ytterligare en bit på vägen
Det kanske finns andra lösningar. men den är suverän till att göra "smörja" i
Jag/vi köper medicinsk olivolja på apoteket(svindyr). Det är en sk. Jungfruolja.
Nu smälter vi 1 kg kärleksfulltbehandlat bivax, i två liter svindyr olivolja

och inte mer än att det smälter nu heller!
Sedan hälls detta i Hushållsmaskinen, och blasket får snurra på och kallna under tiden. Så småningom kommer det att bli grumligare och tjockare. Ju längre du har is i magen - desto finare blir det.
Där skrapan lossar vax/oljeblandningen från bunken kan du nu suga upp den fortfarande ljumma salvan med en sk. sköljspruta. Den skall rymma något mer än den burk du avser att fylla. (ex burk 50ml -> spruta 60 ml)
Jag har personligen använt denna salva till TORR eksem på mina barn. Med resultatet att de inte mer besväras av detta. Men den är inte lämplig på vätskande eksem. Då den blir så tät. som ett skinn.
Jag vet att vissa blandar i div. tillsatser i sin "smörja". Men jag har valt att inte "förorena" denna ypperliga produkt med något annat.
Bivaxsalvan kan enligt vissa biodlare ge mera i inkomst än honungen....