Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur stort kaninbesånd skall man ha för att köpa på bulk?  (läst 2626 gånger)

nunnunn

• Bohuslän
Fodret måste väl gå åt i rimlig tid för att inte bli förstört. Så hur många avelskaniner/ungar bör jag ha innan silo lönar sig? Hur skaffar/bygger man för övrigt en silo? Kan man göra om ett utedass eller överblivet rum eller skall man bygga från början?

Vad kostar rabbfor på bulk+hemkörning numer?

Man måste skynda sig medan man har lust

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur stort kaninbesånd skall man ha för att köpa på bulk?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-11 kl 18:32 »
Jag trodde kaniner åt mest hö och kvistar?  Och bete.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 15 apr-11 kl 18:44 »
Våra äter pellets, men ungdjuren skall få komma ut på bete i maj eller så. Hö får de förstås året runt. Ett tag fick de annan mat (havre, luzern, betfiber) men de åt selektivt och groddade havret...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 15 apr-11 kl 18:48 »
(...) de åt selektivt och groddade havret...
Smarta små djur.  Är inte det vitaminrikt och bra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nunnunn

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 15 apr-11 kl 20:52 »
Smarta vet jag inte för de åt ju inte groddarna...bara pellets och sockerbetasfiber.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 15 apr-11 kl 21:14 »
enligt känd kaninguru så ska man ha 50honor i produktion och köpa bulk så då räcker det väl att man har 50honor och 4kullar per år och åtta ungar per kull... då blir pelletspriset 3kr kilot... sen att en silo kostar ca15000kr det är en investering som går på nåt annat konto...
Fjäderfän och kaniner

Gösta

« Svar #6 skrivet: 15 apr-11 kl 21:30 »
Undre gränsen ligger på ca 30 avelshonor i full drift. Rabbfor har fått en längre hållbarhet i dag. 5 månader.
Har för mig att både Nordpost och Nima har silos för några tusen kr. (4 kubik) Vad som krävs ytterligare är en träställning att hänga upp den i.
Går utmärkt att ha vilken behållare som helst annars. Sädficka t.ex. Krävs bara ett munstycke som bulkbilen kan ansluta mot och ett rör fram till behållaren.
Vill man ha ekonomi i sin uppfödning bör djuren få ett kraftfoder som är avpassat för detta.
Gösta

Attes matte

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 15 apr-11 kl 22:50 »
Undre gränsen ligger på ca 30 avelshonor i full drift. Rabbfor har fått en längre hållbarhet i dag. 5 månader.
Har för mig att både Nordpost och Nima har silos för några tusen kr. (4 kubik) Vad som krävs ytterligare är en träställning att hänga upp den i.
Går utmärkt att ha vilken behållare som helst annars. Sädficka t.ex. Krävs bara ett munstycke som bulkbilen kan ansluta mot och ett rör fram till behållaren.
Vill man ha ekonomi i sin uppfödning bör djuren få ett kraftfoder som är avpassat för detta.
Gösta

Vad ligger Rabbfor i bulk på för kilopris nu (exkl moms)?

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Dela detta:

* Inloggade just nu

258 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser