Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Uteburar, beteshagar, andra lösningar?  (läst 4968 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Uteburar, beteshagar, andra lösningar?
« skrivet: 18 apr-11 kl 09:38 »
Står här i valet och kvalet... Har 4 honor (med ungar) och två hanar.

Planen är så här. Ha hanarna i varsin trekantsbur med bodel. Funderade på att använda elnät med flyttbart hus till resten, där man kan stänga in dom på natten. En till varje familj alt. dela av ungdomarna för sig.

Funkar det med elnät? Om man flyttar runt så att det finns bete? Nån som provat alltså? Tro saker kan jag göra själv, jag är nyfiken på erfarenheter! 

Eller är det lika bra att bygga fasta beteshagar med nergrävt nät plus tak? Och då får man ju ta gräset till kaninerna istället för tvärtom..

Eller har ni ytterligare förslag..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
SV: Uteburar, beteshagar, andra lösningar?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 09:46 »
Står här i valet och kvalet... Har 4 honor (med ungar) och två hanar.

Planen är så här. Ha hanarna i varsin trekantsbur med bodel. Funderade på att använda elnät med flyttbart hus till resten, där man kan stänga in dom på natten. En till varje familj alt. dela av ungdomarna för sig.

Funkar det med elnät? Om man flyttar runt så att det finns bete? Nån som provat alltså? Tro saker kan jag göra själv, jag är nyfiken på erfarenheter! 

Eller är det lika bra att bygga fasta beteshagar med nergrävt nät plus tak? Och då får man ju ta gräset till kaninerna istället för tvärtom..

Eller har ni ytterligare förslag..?
För mig har det fungerat med elnät (Hönselnätet som har små maskor nertill). Jag har dock bara haft halvstora ungar och min flock av angora tanter i dom, så med små ungar vet jag inte, men det borde väl inte vara så annorlunda? Det ska väl vara rovfågelrisken kanske?
 Marken får ju inte vara alltför ojämn och jag använde trästolpar att staga upp de fyra hörnen med, annars slackar stängslet.
 Där det var ojämt använde jag tältpinnar att hålla nätet nere med.
                                                Mvh
                                          Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 09:48 »
Jag har tänkt på att man skulle kanske nyttja träd och vinbärsbuskar, för att skaffa lite skydd att krypa under iallafall.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 09:56 »
Jag har tänkt på att man skulle kanske nyttja träd och vinbärsbuskar, för att skaffa lite skydd att krypa under iallafall.
Det enda som är nackdelen med träd inne i hagen är när man ska flytta den. När jag flyttade mina hagar så tog jag det "stegvis" stolpe för stolpe så att kaninerna kunde vara kvar inne i fållan och "hoppa med" men det går ju inte om man har träd ivägen....
Jag byggde ett stort flyttbart trekantigt "tak-hus" av två plywoodskivor i det hade jag också en höhäck om dom kände för något torrt att äta som omväxling.
 Mina ungdjur tog jag ut vid avvänjning och jag hade aldrig något rovfågelsangrepp på dom två somrarna jag hade ungkaniner ute. Angoradamerna är så stora och fluffiga så dom kanske är avskräckande för rovfåglar?
                                                             Mvh
                                                          Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Frances

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 10:04 »
Mina kaniner är så pass tama..att det inte är nåt större bekymmer ens att släppa dom lösa medans man flyttar hagen isåfall..eller också så flyttar man väl hagen innan man släpper ut dom på morgonen, medans dom är instängda?

Frances

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 10:10 »
http://www.nordpost.se/Shop/infovisaframeset.asp?artnr=1171904&Ggart=175459

65 cm känns så lågt... :-\ tänker på räven tex, den hoppar väl hur lätt som helst över det..? Eller låter den bli pga av elen?

Det finns ju en på 112 cm, det måste ju va bättre?

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 10:14 »
Mina kaniner är så pass tama..att det inte är nåt större bekymmer ens att släppa dom lösa medans man flyttar hagen isåfall..eller också så flyttar man väl hagen innan man släpper ut dom på morgonen, medans dom är instängda?
Jag hade mina ute dygnet runt. Dom sov i huset på natten och soliga dagar, rätt fränt att se "live" att dom är grynings och skymmningsdjur, på morgonen vid 4-5 kom dom ut en efter en för att beta tills alla 25 var ute:)
Edit: Jag hade det på 112, jag tror också det låga är värdelöst mot rovdjur och ganska lätt att hoppa över, även om det är krypningar under nätet som är störst risk.
                                                                                  Mvh
                                                                             Charlotte

Frances

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 18 apr-11 kl 14:17 »
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=79173

Eller nåt sånt kanske...?

Men det borde väl inte vara nån risk med krypning under nätet med ström på? Eller menar du grävning under nätet+ För det är det jag oroar mig för isåfall..

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #8 skrivet: 18 apr-11 kl 18:40 »

Flygande rovdjur tar väl också kaniner?
Jag skulle inte våga ha mina ute utan tak  :-\
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Stockros

« Svar #9 skrivet: 18 apr-11 kl 21:28 »
Vi är på vårt första år med belgisk jätte. Vi köpte elstängsel i höstas och det gick fint tills snön kom. Stängslet frös fast och gjorde ingen nytta. Men nu funkar det fint igen. Höjden hade de mycket väl kunnat hoppa över, men de har respekt för nätet. Har inte sett dem lida av att de går på nätet. Vi har två nät som är 50 meter, det kan bli en jättestor hage. De trivs jätte bra på gräsmattan i den stora hagen. De kan springa fort och göra skutt. Jag vet inte riktigt hur det blir när alla kaninungarna ska hoppa runt också, men jag tror att det ska gå bra. Vårt nät slackar också, så vi har fått spänna upp det med tältpinnar.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 22:07 »
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/sok/annons.php?aid=79173

Eller nåt sånt kanske...?

Men det borde väl inte vara nån risk med krypning under nätet med ström på? Eller menar du grävning under nätet+ För det är det jag oroar mig för isåfall..

Om man har lite ojämn mark så händer det att det blir en såpass stor "glipa" så att en kanin kan slinka ut eftersom den understa tråden är strömlös. Det gäller att kolla och sätta tältpinnar om det blir glipor.
 Det bästa vore om du tittar på ett nät "live"innan du bestämmer dig, för det är lite fixande med dom eftersom dom är lite "sladdriga", jag önskar att det fanns elnät med så små maskor som hönselnäten fast med stela vertikala trådar som det är på dom bättre fårelnäten, då skulle det vara enklare :)
 Jag har aldrig haft några grävarproblem, visst grävde kaninerna lite ibland, men då var det bara små gröpper lite på måfå , oftast mitt i hagen, dom ville väl bara gräva ;), inga rymningsförsök. Men jag flyttade alltid fållan innan gräset var totalt slut, blir det matbrist kanske dom skulle börja gräva för att komma ut?
 Vad det gäller rovfåglar hade jag inga problem, men det kanske beror på vilka sorts rovfåglar man har i sin närhet och kanske också på om vildkaniner är naturliga bytesdjur som finns i närheten ???
 Ett av åren jag hade mina angorahonor ute i elnätet så hade jag en rejäl hökattack på unghönsen som gick alldeles bredvid. Höken tog flera hönor innan min djurvakt fattade vad som hände, hon trodde det var räven som varit framme på natten och åkte därifrån mitt på dagen, när jag kom hem ett par timmar senare så satt höken och kalasade på en höna igen >:( Snabbt in med alla hönor, nästa morgon gav den sig på kycklingar i en kaninbetesbur, hade lyckats sätta klorna i en genom nätet och stod och drog.... Men den tittade aldrig åt kaninerna.
                                        Mvh
                                    Charlotte

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 apr-11 kl 22:14 »
frances..du har väl rejäla trekantsburar så du inte begår nåt brott? (:) de räknar konstigt på trekantsburarna så även om de känns rymliga så kan det vara så att de inte är godkända..nåt med takhöjden ..gottisar är ju hyfsat stora o:) mvh
Fjäderfän och kaniner

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #12 skrivet: 18 apr-11 kl 22:39 »
Jag har ju haft mina höns o kaniner i ett sånt elnät . Jag hade två st ihopsatta så ytan blev skitstor åt dom .
Kaninerna låg mest i buskarna o snarkade hela dagarna . Vaknade till när jag slängde in nåt gott bara.
Vi hade trekantsburar av gigantiska mått ståendes i hägnet som hönsen gick in i på natten och kaninerna fick jag fånga in o stoppa in i en bur oxå .
Där funkade det utmärkt då vi inte hade rovfågel alls där , sen när vi flyttade blev elhägnet ett smårgåsbord för örnen men det var höns jag förlorade.Vita trampstolpt till hästhagar stabiliserade vi med + tältpinnar .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

La Ladin

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 22 apr-11 kl 19:52 »
Vi har vanliga burar och har byggt en liten lucka på buren som man kan fälla ner och släppa ut kaninerna till ett daghägn av kompostgaller. Hägnet har inget tak och är inte nedgrävt. Det går att göra i princip hur stort som helst, bara att ta ifrån eller lägga till galler.

Kompostgallrena är fastsatta i marken med tältpinnar.

Detta fungerar inte på natten men det går lätt att fösa in kaninerna på kvällen. Om man är mycket hemma är det här en ganska bra lösning.

Melica

« Svar #14 skrivet: 23 apr-11 kl 22:18 »
Ifjol hade jag två kaniner ute i gethagen som var gjord av elnät med små rutor nertill. Getterna brydde sig inte så mycket ifall det var ström i stängslet eller inte, kaninerna var däremot jättesnabba på att ta sig ut om inte strömmen var på. Minns inte riktigt, men har för mig att den ena tom gnagde av nedersta tråden för att ta sig ut, trots att det var en stor hage, och att han kom bra överens med getterna. Han hade kommit på att det fanns en hona i en bur en bra bit bort...
Är på jakt efter dvärghöns som lägger färgade ägg. Gröna, mörkbruna eller prickiga. Köper gärna avelsägg. Är även intresserad av blandraser.

Dela detta:

* Inloggade just nu

250 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser