Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga port av tryckt virke  (läst 5426 gånger)

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
Bygga port av tryckt virke
« skrivet: 18 apr-11 kl 10:48 »
Hej alla,

Tänkte ge mig på ett mindre byggprojekt i trädgården. Jag ska bygga ett litet plank med en port, ca 180 cm hög, dels som insynsskydd och dels för att hålla styr på lill-flickan som tycker att det som händer ute på gatan är mycket mer spännande än att kika på blommorna i trädgården. Mitt problem är bara att en port på 180x90 i tryckt virke gärna slår och vrider sig, sväller och krymper så att det inte passar som det var tänkt. Är det någon som har något tips hur man bygger för att eliminera detta? Kanske svetsa ihop en ram av stål och bygga på den? Alla tips är av värde.
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

sub rosa

SV: Bygga port av tryckt virke
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 21:30 »
Fäst en 2"5 (45*120mm) på ömse sidor. Mät mellanrummet och dra av 3cm. Skruva ihop en ram av 2"3 (45*70mm) som följer dina mått. 45mm bred, 70mm djup. Kompletera med en 2"3 på mitten så ramen bildar två kvadrater. Sen mäter du hela portens diagonal på bägge sidor, trycker till tills  måttet är lika och den är i vinkel. Sen sågar du till två diagonalstag, ett för varje kvadrat. Från gångjärnsidans botten till tryckesidans topp. Dessa håller porten i vinkel. För att undvika att porten slår sig eller skevar bör du klä bägge sidor av ramen med tryckt finsågad panel, lika mycket på varje sida. Använd grindbeslag av större modell. Kostnad inkl allt runt en 1000 ing.   
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Quercus

• Jag blir aldrig yngre än vad jag är idag
    • Skåne
SV: Bygga port av tryckt virke
« Svar #2 skrivet: 21 apr-11 kl 08:55 »
Tack för tipset! Verkar stabilt minst sagt. Den blir dock väldigt tung misstänker jag ???
Glad ateist med stort "back to nature" intresse - jakt, fiske, snickeri, biodling...

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser