Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tuppens fötter.  (läst 4649 gånger)

sway307

• Hälsingland
Tuppens fötter.
« skrivet: 18 apr-11 kl 12:07 »
En av våra tuppar har otroligt "vårtiga" fötter ser ut som svamp eller något kankse?   Dem är alltså vita knottriga och bulliga, tuppen verkar inte ett dugg bevärad, hämtade denna höns grupp 4 höns och 2 tuppar i lördags, och har nu sett att tuppen ser ut som jag beskriver, kan det vara att dem har gått för fuktigt, eller är det normalt att dem skall se ut så?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Tuppens fötter.
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 13:43 »
Låter som kalkben/fotskabb.

Liknar de dessa fötter?
Bildkälla: http://www.backyardchickens.com/forum/viewtopic.php?id=297445

Här finns en del tips om hur man kan behandla det i sådana fall.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=105488.0
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sway307

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 23:51 »
Ja men visst ser det ut så men utan att överdriva så skall du lägga på ett ca 1 cm tjockt lager hela vägen runt, Efter att ha läst tråden så misströstar man ju en del...... Fan vad jobbigt att börja behandla sjukdomar det första man gör när man skaffar höns. Hur god lyckande frekvens har man med behandlingen, jag har ju kycklingar inomhus också dock inte från dessa höns. och dem har inte träffats vill ju inte smitta dem....

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 21 apr-11 kl 00:12 »
Ajdå.  :-\ Vi själva har haft en sådan individ om vi går tillbaka i tiden men den blev helt bra efter såpaskrubb och fettsmörjning och hovtjära. Det gäller att få bort alla kalkavlagringar. Något som jag tycker är effektivt och bör vara giftfritt är en blandning av rapsolja, sedan en liten skvätt såpa som jag ruskar om i en blomspruta. Det blir som en blandning där såpan löser upp kalken medan oljan kväver och sitter kvar under flera dagars tid innan man behöver spraya på igen (och när man sprayar på nytt så passar man på att skrapa bort kalkavlagringar som bör lossna lätt då). Var noga med att massera in överallt, från tårna upp till hasleden/hälen. Baksidan av fötterna och under fötterna.  Snåla inte utan vräk på ordentligt. 

Smörj även in de som inte visar sig vara angripna. Jag sprayar på förskonade individer ca en gång var annan vecka i förebyggande syfte och de har hållit sina fossingar släta och fina. :)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sway307

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 21 apr-11 kl 08:40 »
Så den bästa lösningen är alltså att göra så som du beskriver, jag läste mig till att bada i såpa vatten skrubba och sedan smörja in med flatlus salva?  Eller är din lösning effektivare?

Jag vill ju använda mig at en effektiv men lättvindlig behandling. Man bör ju även tänka på stresen som man utsätter djuren för under behandlingen, dessa höns och tupp är ju inte direkt vana vid hantering. Detta gör man lämpligast på kvällen när dem är lugna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser