Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammarbete/utlåning av får!  (läst 1656 gånger)

Jeanette66

• !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
Sammarbete/utlåning av får!
« skrivet: 18 apr-11 kl 15:27 »
Hej!
Jag är intresserad av ett sammarbeta med någon som har får!
det är så att jag har får själv, men jag har dom enbart föratt träna mina vallhundar och fåren behövs bytas ut varje år för att dom vänjer
sig vid hunden och det blir ingen bra träning!

det är lite jobbigt att varje år behövasälja fåren och sen köpa nya, så jag undrar om det är någon som är intresserad av att sammarbeta med mig??
det jag kan erbjuda är ju min hjälp om den behövs någon gång!

se vill jag ju gärna ha fåren vidmig, så jag tar ju hand om dem, har bete, vindskydd mm, så dom får det bra coh står för kostnaderna för mat o klippning om det skulle vara så och självklart veterinärer om det behövs!

vill helst inte ha lammungar då hagen går vid en stor väg och jag är lite rädd att dom rymmer och blir överkörda !
men ni kanske har några ungtacor ni vill bli av med tills det är dags för betäckning??

Tacksam för svar/ eller om ni har några andra ideér =)

MVH: Jeanette
Bor på Landet med 3 BC och 4 stycken träningsfår =)

i myllan

• Småland
SV: Sammarbete/utlåning av får!
« Svar #1 skrivet: 19 apr-11 kl 08:44 »
jag har får själv, men jag har dom enbart föratt träna mina vallhundar och fåren behövs bytas ut varje år för att dom vänjer

det är lite jobbigt att varje år behöva sälja fåren och sen köpa nya,

Och vad tycker fåren om det här då, att vara träningsredskap/leksak till tre hundar????? Klarar man inte av att ha kvar samma får flera år så borde man nog tänka om hur man tränar sina hundar. Får är väl inga slit-och släng-saker

ErosOchFlickorna

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-11 kl 09:29 »
jag har får själv, men jag har dom enbart föratt träna mina vallhundar och fåren behövs bytas ut varje år för att dom vänjer

Och vad tycker fåren om det här då, att vara träningsredskap/leksak till tre hundar????? Klarar man inte av att ha kvar samma får flera år så borde man nog tänka om hur man tränar sina hundar. Får är väl inga slit-och släng-saker

Fast det handlar med om att hunden och fåren lär känna varandra och kan varandra utan och innan. Dock tycker jag man ska ha 2 grupper så man kan byta ut de.

Hade varit jättebra för oss jeanette! vi sitter i samma sits men såg att vi bodde lite långt ifrån varandra.

Jeanette66

• !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 11:02 »

dom är absolut inga leksaker för hundarna, det är precis som det skrivs här nere att dom vänjer sig vid varandra och vi hanterar fåren med otrolig respekt och dom behandlas väl, hur tror du att alla duktiga vallhundar ute på gårdarna blir tränade??...man måste ju ha djur att träna på för att dom skall kunna användas i riktigt arbete och som sagt vänjer fåren vid sig och nu följer dom mig som ett par snälla hundar ;)..och det gör att vallhundarna inte får tänka nått och det kommer leda till dåligt arbete när dom väl skall ut på får som inte är vana vid hundar och bara springer!

Dom fåren som kommer till mig kan inte få det bättre, det kan jag lova =)

MVH: Jeanette

Jeanette66

• !
    • Västergötland
    • Agilitycoachen
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 11:03 »

Fast det handlar med om att hunden och fåren lär känna varandra och kan varandra utan och innan. Dock tycker jag man ska ha 2 grupper så man kan byta ut de.

Hade varit jättebra för oss jeanette! vi sitter i samma sits men såg att vi bodde lite långt ifrån varandra.

Ja det va ju lite synd då =(..hade varit bra att sammarbeta med någon =)

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 12:14 »

Så olika tolkningar av en enkel sak det kan bli.
Människor är olika och det är väl tur det.
Antagligen finns det väl olika iQ nivåer på hundar dessa är kanske extra "smarta".

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Dela detta:

* Inloggade just nu

221 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser