Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sätta öronmärken  (läst 4093 gånger)

Haglund

• Värmland
Sätta öronmärken
« skrivet: 18 apr-11 kl 16:56 »
Nu gör det redan ont i mig  :'( , fick  idag en påse Horton märken samt tång med posten så nu skal lammen märkas. Har inte gjort detta förrut så hur gör man!?!  Var i örat ska de sitta, känner en sena eller liknandet mitt i örat så där är jag rätt säker på att man inte ska klämma i något. Bör man rengöra märkena med Jodopax eller liknande innan man trycker dit dem?  eller kanske örat? Tycker det borde medfölja någon instruktion till oss nybörjare...   Ska även försöka få hjälp av min fårmentor så det blir rätt..
Katt, för många Värmlandsfår och en skock höns av okänt fabrikat...

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Sätta öronmärken
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 17:00 »
Jag håller precis på att beställa öronmärken... så den här tråden vill jag ha koll på =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Haglund

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 17:05 »
Ja vi får hoppas på svar, för det här vill man inte göra fel.. jag är för blödig för sånt här och 9st med..  blir 18 hål  ...  Usch. tror jag "glömmer bort" det här  o:)

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 18 apr-11 kl 17:20 »
 Jag har för mig att det finns beskrivning på hur man sätter märkena på påsen som hortonmärkena ligger i, men det är länge sedan jag köpte såna.
Annars finns en enklare beskrivning här:
www.stallmastaren.se
Gå in på SE-märken i vänstra spalten så kan man klicka på Praktisk märkning.
MEN en sak blir jag lite lur på, på bilden sätter man Hortonmärket "hängande" jag har hört att dom inte slits loss lika lätt om man sätter dom "uppåt"? Hur gör ni som har Horton? När jag köpte mina första får hade dom "hängande" och alla tappade minst ett märke... På mina egenfödda lamm satte jag dom tvärtom och den tacka som finns kvar är 9 år och hennes märken sitter kvar.
                                                    Mvh
                                               Charlotte
« Senast ändrad: 18 apr-11 kl 17:26 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

vallhunden

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 18 apr-11 kl 17:45 »
Man sätter dom i övre kanten av örat vänt så att det går att läsa indivinummret ovanifrån.
Tag lammet och ställ det mellan dina knän, med öronen vända framåt ;D
Lyft upp framdelna på lammet och kläm fast bogen mellan knäna.
Håll i örat med ena handen och kläm med tången med andra handen... Usch!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Roclines

• Rikard och Carin
    • Västergötland
    • Roclines Kennel
« Svar #5 skrivet: 18 apr-11 kl 17:57 »
För att svar på din fråga om du ska rengöra märkena så ja, det är rekomenderat att på något sätt behandla dessa med något desinfektionsmedel.  :)
Bordercollie-kennel m.m. http://www.roclines.se

vårlängtan

• Småland
« Svar #6 skrivet: 18 apr-11 kl 18:22 »
Vi brukar doppa märken och tång i Jodopaxlösning (utspädd till kraftigt te-färg.)
Njuter av värme och allt det gröna!

Birgit

« Svar #7 skrivet: 18 apr-11 kl 18:43 »
Man sätter dem inte som plastmärkena, neråt, utan som vallhunden skrev: i ovankanten av örat, med piggen inåt i örat, med sådan marginal att örat kan växa, men ändå inte så att märket kan ramla ner under örat. Känn efter var det kraftiga blodkärlet sitter och undvik det.

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 18 apr-11 kl 21:53 »
Har inte riktigt koll på Horton-märkena, men med de vi har (gula, fula, plast) fanns bildinstruktioner att man kan/skall doppa "toppen" av tången (med märket fastsatt) i desinficerande medel, som vårlängtan skrev och det är ju säkert lika bra att göra det och undvika onödiga infektioner. 
Jag ställer mina i klippbocken och står grensle över dem när jag "piercar" själv. Annars är det bra att ha en medhjälpare som kan hålla lite i huvudet tycker jag. Men med plast-märkes-tången måste man använda båda händerna och det blir ett extra moment när man skall "montera ut märket ur tången" efter att det är på plats..
Farsan är renskötare och när vi märker kalvar brukar vi hålla en tumme i munnen på dem och på så sätt hålla fast underkäken. Det funkar lugnande på kalvarna i alla fall, plus att man har något att greppa i :)
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

skogstrolla

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 18 apr-11 kl 21:56 »
Å kom ihåg  :o akta er för tackan om lammet skriker till(glömde de igår :-X)

(ena jäklar till att stångas)
E man nog tokig så går de....fast jag e själv..
skogstroll med två ardennerdamer,åsenfår,dikor,höns,gris å gård

hustran

« Svar #10 skrivet: 18 apr-11 kl 23:29 »
Jag hör till de tydliga "kriminella" vi klipper in numrena innan tackan maskas och allt skrivs in. Har vi alltid gjort. inga problem med felmärkningar eller såriga öron. Sedan så märker vi upp djuren inför slakt eller  liv.....enkelt........Tydligen får man inte sånt.Det är enkelt smärtfritt och aldrig ngn. infektion.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 18 apr-11 kl 23:57 »
Haglund.. Du kommer att komma över det! För tre år sen hade jag inte märkt ett enda lamm. Var blödig som bara den o höll på o svimma bara jag blev visad hur jag skulle göra! Nu märker jag minst 150lamm om året utan att blinka.. Så jag är övertygad om att det kommer gå bra för er också!  :)

Vi använder AllFlex märken så jag har ingen erfarenhet av horton märken mer än att min mamma använde såna (eller klippte dom i öronen) när jag var liten.

Ett tips för all märknig (tror jag!) är att helst märka så snart lammen är torra och tacka o lamm kommit till ro efter lammning. Då är inte lammen så starka eller har så mycket koll på kroppen för att spralla.

Jag brukar antingen sätta min på huk eller ställa mig med ena foten på en grind o "gunga/hänga" lammen över magen på det benet jag har uppe. Då kommer inte lammet åt någonting så även om det sprallar lite kommer det ingenstans.

Är det äldre/större/starkare djur måste man fixera huvudet bättre så man inte riskerar att slita sönder örat om djuret rycker till!!

Handlar det om nio djur att märka hade jag tagit mig tiden/besväret att "jodda" märkena. Vet inte var du bor men här nere i Skåne har vi varma dagar där infektioner i skitiga fåröron skulle kunna ha god tillväxt...

Lycka till!

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 19 apr-11 kl 09:08 »
Ja.. det var ju det där med storleken på lammen också. Klippbocken funkar ju om man väntat Aaningen för länge med att märka..  :-[ Men är det smålamm borde det gå fint, Hortonmärkena verkar väldigt nätta och fina :) Tänk bara på att smålamm bräker.. det är deras grej, så även om det skär lite i hjärtat om dom bräker till så är det ju en engångsgrej och man måste göra det..
Skyll inte på dig själv för att du är dum, skyll på dem som fixat fram reglerna  >:D
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Haglund

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 25 apr-11 kl 20:32 »
Äntligen är märkena på plats, var inte alls så hemnskt som jag föreställt mig. Lammen ryckte till när man pressade ihop märket , sedan var de som vanligt igen. Ingen verkar bry sig om att det hänger nått i öronen och är lika studsiga som vanligt. Puh..  Hoppas nu bara att det inte blir några infektioner eller liknande, rengjorde märkena med Jodopax innan så jag har väll gjort vad jag kan..

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser