Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stint ljuver och ingen mjölk i halva.  (läst 3943 gånger)

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
Stint ljuver och ingen mjölk i halva.
« skrivet: 18 apr-11 kl 22:26 »
Idag fick min andra tacka 2 lamm. Ett tacklamm och ett bagglamm.

Hon är mån om båda men nu har det uppstått problem med ljuvret.

Lammen kan bara dia på den ena spenen. Den andra ljuverhalvan är hård och det finns ingen mjölk. Lammungarna får inte ut något så de tröttnar och går över till andra sidan.  Vi har försökt mjölka men inte en droppe kommer det.
Tacklammet är piggare och putter undan lillen. Så han orkar inte lika mycket utan ligger gärna och vilar. Dock har han har fått i sig lite råmjölk och jag har matat lite ikväll med lammnäring.

Någon som har goda råd om hur jag skall ge mig.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
SV: Stint ljuver och ingen mjölk i halva.
« Svar #1 skrivet: 18 apr-11 kl 22:32 »
Juverinflammation på ena halvan? Feber hos tackan?
Antibiotika i spruta och kampfersprit att massera juvret med?

Kanske har du lite råmjölk från någon annan att ge om det har blivit för lite?
Håll dem varma och mata i små mängder och ofta

Jessica
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 18 apr-11 kl 22:41 »
Tackan är pigg verkar inte påverkad så jag tror inte hon har feber.
Men en som är på besök och har haft mycket får har försökt mjölka och massera men det går inte få ut.
Kan man få ljuverinflamation på halva ljuvret?

Jag har precis skaffat fåren och därför har jag ingen råmjölk... grrrr.

Får ringa veterinären imorgon bitti om det verkar som det behövs.

Jag har tackan med lamm inne i stallet så de skall kunna hålla värmen.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Fårtokig

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 apr-11 kl 00:11 »
Är det en förstalammare eller har hon lammat innan? Vet du isåfall hur många lamm hon hade?

Finns något som kallas högt spenmembran. Om lammen året innan gått hårt åt tackans juver (tuggat o slitit) kan det ha bildats ärrvävnad inne i spenkanalen (om d nu heter så.. ). Då har det liksom växt ihop inne i juveret och resultatet blir att det inte kan komma ut någon mjölk även om det kanske finns gott om den. - Förväxlas lätt med juverinflammation, men tackan kommer förmodligen inte att bli dålig av detta. Lammen däremot får kanske inte så mycket man dom behöver  :-\

Är det juverinflammation är det inte ovanligt att det bara sitter i ena halvan.

Hoppas det löser sig!

Jan-Olsgården

• Västmanland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-11 kl 08:20 »
Tackan har troligen fått juverinflammation. Kontakta veterinär för vård. Lycka till.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 19 apr-11 kl 18:34 »
Nu har hon fått 41 grader men är ändå pigg så  det blir att ringa veterinären.
Gissar att det är ljuverinflamation... Blir det antibiotika då... Kan lammen dia om hon får det?

Tack för svaren

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 19 apr-11 kl 18:42 »
  Din tacka har hög feber
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=109422.0
Kan denna tråden vara till hjälp
MvH Cokett
« Senast ändrad: 19 apr-11 kl 18:45 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

texelmatte

« Svar #7 skrivet: 19 apr-11 kl 18:49 »
Ja, ring veterinären. Din tacka behöver nog penicillin bums! Lammen kan dricka mjölken från den andra spenen ändå. Risken är väl att hon inte producerar tillräckligt om hon inte mår bra och orkar äta själv. Du får hålla koll på detta och vara beredd att stödmata lammen en tid om det behövs. Hoppas att hon reder upp det.

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 19 apr-11 kl 21:52 »
Nu har veterinären varit här.. hon får antibiotika och smärtstillande.
Hon äter med god aptit... så det är ju ett gott tecken.

Jag har gett lammnäring till lammen för jag tycker att den ena är lite svag och gärna ligger ner.
Han åt med god aprit så han var hungrig.

Veterinären sa att lammen inte får dia på 6 dagar för då kan de få diaré men det känns lite konstigt. Menar tar hon åt sig lammen om jag skiljer dem åt nu? slutar hon inte producera mjölk så det blir svårt att få igång det igen.
Hur skulle ni gjort?

Tack för alla goda råd!!
« Senast ändrad: 19 apr-11 kl 21:54 av pernilla70 »

texelmatte

« Svar #9 skrivet: 20 apr-11 kl 09:17 »
Vad bra att tackan är pigg trots allt. Jag är mycket tveksam till att hon tar tillbaka lammen om du tar bort dem nu. Har hon mjölk i den friska juverhalvan så borde den sina på så många dagar, precis som du säger. Vid de tillfällen jag behövt ge antibiotika åt en tacka med små lamm har hon fått ha lammen kvar och de har inte blivit dåliga i magen. Min veterinär har aldrig sagt något om det heller och jag har inte heller hört någon annan fårägare som plockat bort lamm från tackan av den anledningen. Att man får stödmata ett tag låter rimligt tycker jag. Det skall bli spännande att se vad du får för övriga svar i tråden. Jag är ju ingen veterinär utan kan bara svara utifrån vad jag själv gjort när jag varit i liknande situation som du är nu.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #10 skrivet: 20 apr-11 kl 09:40 »
Jag har precis haft en tacka, som fick penicillin i fem dagar. Vi fick dra ut alla tre lammen och tackan blev dålig. Hon har haft sina tre lamm hos sig hela tiden och de har ätit och är pigga och mår bra. Jag tror ju inte att hon skulle haft mat kvar om jag skilt dem åt. Nu mår hon bra och har mat åt alla tre.
Åsenfår, hundar och katter

Vurre

« Svar #11 skrivet: 20 apr-11 kl 10:34 »

Veterinären sa att lammen inte får dia på 6 dagar för då kan de få diaré men det känns lite konstigt. Menar tar hon åt sig lammen om jag skiljer dem åt nu? slutar hon inte producera mjölk så det blir svårt att få igång det igen.
Hur skulle ni gjort?

Tack för alla goda råd!!

Du kan mjölka ur den sjuka juverhalvan. Jag gör det ibland när jag tycker att det behövs, inte så mycket för att inte lammen ska få det i sig utan mer för att lätta trycket på juvret och påskynda läkning. En amningspump kan vara till hjälp.

Sen kanske vetten menar att ungarna får i sig penicillin, men jag tycker att det är viktigare att de får i sig den mjölk de kan få och behåller kontakten med tackan.
snus? vad är priset på en pris?

pernilla70

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 20 apr-11 kl 20:54 »
Jag har stödmatat lammen morgon och kväll... Mest för att killen inte verkar få i sig tillräckligt.
Dock vill jag ju att hon skall ha sina lamm och inte stöta bort dem så jag har suttit med flaska i boxen.

Tackan är social och tycker att det är ok. Ger henne lite nytt gott hö när jag skall gå in och sätta mig där så hon förknippar det med gott.

Tackan har haft lamm förut... 2 st varje gång.
Hon är piggare och äter så jag fortsätter hålla tummen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser