Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering  (läst 2783 gånger)

Kira

• Småland
Kastrering
« skrivet: 20 apr-11 kl 09:30 »
Vad gör jag med mitt baggelamm? Kan man kastrera och behålla ungbaggarna i flocken, fungerar det?
När gör man det i såfall?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kastrering
« Svar #1 skrivet: 20 apr-11 kl 09:37 »
Om det bara är ett enda kel-lamm, så finns ju alternativet förklä.  De gillar det inte, men att bli av med själva apparaten, med hormoner och det hela, gillar de ännu sämre!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Kira

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 apr-11 kl 10:15 »
När man kastrerar tar man bort kulorna inte apparaten ;D
Fungerar på katter, hundar, hästar, nötdjur oxå vad jag vet. Tanken med mina får är att markröja och växelbete med mina hästar. Lammen som jag får är ett sätt att utöka min flock långsamt så vi hinner lära känna varandra. Så klart ska han inte få träffa baggen i höst, fertila handjur gillar ju inte ovilliga "honor" ;)

Znibban

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 apr-11 kl 10:40 »
När man kastrerar tar man bort kulorna inte apparaten ;D
Fungerar på katter, hundar, hästar, nötdjur oxå vad jag vet. Tanken med mina får är att markröja och växelbete med mina hästar. Lammen som jag får är ett sätt att utöka min flock långsamt så vi hinner lära känna varandra. Så klart ska han inte få träffa baggen i höst, fertila handjur gillar ju inte ovilliga "honor" ;)

Det är ju inte säkert att baggen är intresserad av tackor som inte är i brunst ;D, han betäcker ju bara de som är brunstiga. Om baggen är kastrerad så utsöndrar han ju inte testosteron och är då inget hot. Inte brunstar han heller :P Det går kanske jättebra, får är ju flockdjur och trivs i grupp.

ulfg

« Svar #4 skrivet: 20 apr-11 kl 21:12 »
Kastrera handjur är ett ganska enkelt och lindrigt ingrepp. Ofta skär man bara av själva sädesledaren och låter allt sitta kvar. Det är väl ungefär lika "hemskt" att göra det med en bagge som med en hankatt eller hanhund. Att de blir feta och dumma efteråt är bara dikt och myt.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-11 kl 22:05 »
Kastrering är att ta bort Testiklar   eller på hon djur livmoder och äggledare.I detta fallet försvinner all drift. Det är ett vanligt ingrepp
Sterilisering är att  dela eller knyta av sädes ledare på han djur  eller på hon djur äggledare. I dessa fall behåller djuret driften. Det är ett mer ovanligt ingrepp
Jag har tidigare i en annan tråd  lagt in bilder på min bagge som steriliserades för några år sedan 
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=108584.msg980194#msg980194

Så Kastrera är en sak och Sterilisera är en annan
Baggen eller djuret ändrar inte beteénde vid steriliserin men kan bli lugnare med kastrering.
O:B:S!! En snäll bagge är snäll och en elak bagge är elak Det är min erfarenhet vad du än väljer för ditt djur i preventivt syfte.
     MvH Cokett

« Senast ändrad: 22 apr-11 kl 08:16 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-11 kl 22:31 »
  ;D  Svarade ju inte på din fråga Kira  :-[  Men det har ju andra skrivit om ifs  ;)
 Du kan behålla kastrerade ung baggar i flocken. Ett tips är att göra det just innan han är könsmogen vilket är olika på ras och individ. Viktigt är att ha stelkramps vaccinerat. Sedan får man ta problemen som dom kommer. Accepterar inte baggen som betäcker får man lösa det då o.s.v . Alla individer reagerar olika  ;D tro mig.

MvH Cokett
« Senast ändrad: 21 apr-11 kl 08:24 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Kira

• Småland
« Svar #7 skrivet: 28 apr-11 kl 11:16 »
Lamningen är avklarad och det blev 3 tacklamm och 3 bagglamm. Min lilla flock är nu 10 i stället för 4. Hade tänkt mig 10-12 får för att beta ner sly på de kalhyggen som vi håller på att restaurera tillbaka till betesmark. Men åter till min fråga vad gör jag med baggelammen?

Behålla och kastrera funkar det, kan alla gå tillsammans i en flock?
Eller ska jag sälja/slakta dem? Kan man skicka tre på slakt, låter lite oekonomiskt..
Hur gör ni andra som bara har ett fåtal får?
Det är möjligt att jag tar några lamm till nästa år men jag har inte tänkt mig bedriva fåravel (pga brist på tid, annars gillar jag dem verkligen) jag har fåren just för betets skull.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 28 apr-11 kl 20:02 »
Du kan ju slakta hemma och äta upp bagglammen. Eller möjligen skicka till slakt med återtag och sälja köttlådor. Då kan du ta återtag även på skinnen och låta bereda och kanske sälja dem.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser